اقتصاد بازار: خبرها حکایت از شیرین شدن کام بازار فرابورس ایران دارد. ورود شرکت دانش‌بنیان گز سکه به عنوان یک SME به عرصه بورس شاید آستانه اتفاقی بزرگ در رونق و حضور این بنگاهها در بازار تامین مالی باشد . برندی که یک سرش ریشه در سوغات سنتی اصفهان است و سر دیگری ریشه در ساختار یک شرکت خانوادگی و در دل یک فامیل اصیل اصفهانی دارد. گفت و گوی ما با محمد گوهریان مدیرعامل شرکت گز سکه و به روند بنیان ریزی این برند از دل یک قنادی کوچک در خیابان عباس آباد تا درج در تابلوی شرکت‌های کوچک و متوسط به عنوان نخستین شرکت دانش‌بنیان درتالارفرابورس ایران اختصاص دارد؛

اقتصاد بازار: گز سکه ویژگی های خاصی دارد؛ اول سوغات اصفهان را تولید می کند. دوم یک برند خانوادگی است و اینکه حالا به عنوان یکی از اولین SME ها به تالار فرابورس راه یافته است. چه روندی در تمام این سالها برای این محصول اتفاق افتاده است؟
شرکت «گز سکه» در سال 1333 از یک قنادی درخیابان عباس آباد اصفهان و در یک مغازه کوچک کارش را آغاز کرد و در دوره ای یکی از بهترین قنادیهای اصفهان نیز بود. تا آنکه در حدود سال 1346 کارخانه آن تاسیس شد، از سال 1364 به شرکت سهامی خاص تبدیل وبا کمک فرابورس ایران از چند روز گذشته به سهامی عام بدل شد. تلاش ما این است که الگویی از شرکت کوچک خانوادگی را به یک عرصه شفاف که همان بازار فرابورس است وارد کنیم و به عنوان تولیدکننده گز، شیرینی و شکلات، نمونه خوبی برای بازار SME ها در ایران باشیم. این را توجه داشته باشید که سوابق تاریخی در عرصه فعالیت اقتصادی بنگاه های کوچک و متوسط (SMEs) و عوامل اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی در این امر را نمی توان کم اهمیت شمرد. بزبان دیگر در ایران شرکت ریشه دار که فرصت کافی برای توسعه عمیق و همه جانبه داشته باشد وجود ندارد.

اقتصاد بازار: بنظر می رسد که هسته اصلی سرمایه داری در ایران به درستی شکل نگرفته است. اینکه فرمودید در ایران شرکت های چند نسلی نداریم شاید به همین دلایل باشد.
با استناد به مطالعات تاریخی و آثار نویسندگانی که شرح حال اوضاع اقتصادی اواخر دوران قاجار را بررسی می کنند مانند دکتر احمد اشرف، معتقدم یکی از دلایل اصلی فقدان شرکتهای چند نسلی در ایران، شکل نگرفتن حاکمیت شرکتی در اغلب شرکت ها و برندهای ایرانی است و اینکه حاکمیت فردی، علایق و منافع فرد به جای منافع و اهداف جمعی در تاسیس شرکت های خصوصی و حتی دولتی دخیل بوده است، لذا یکی از معضلاتی که باعث فروپاشی شرکت ها، حتی گاهی در اوج موفقیت آنها می شود، ناشی از عدم حاکمیت شرکتی است. فکر می کنم اولین قدم در حاکمیت شرکتی ورود به بازار بورس است و البته پیش نیاز های این ورود، وجود سیستم مالی شفاف، قابل اتکا و عرضه به عموم سهامداران است. پیش می آید که مدیرانی ادعای پیشرفت کرده اند. یقینا بدون شفافیت ادعاها قابل اثبات نیست. برای استقرار مکانیسم شفاف مالی باید فرآیندهای مختلف سازمان شناسایی و نظامند شوند. این مرحله در شرکت گز سکه بیش از دو دهه بطول انجامید و تا آنجا پیش رفت که مستندات از طریق ایجاد دانشگاه قابل عرضه و آموزش با استانداردهای دانشگاهی شد.

اقتصاد بازار: مهمترین انگیزه شما برای ورود به بورس چه بود؟
معرفی یک الگوی درست از رشد و توسعه پایدار شرکتی در بخش خصوصی مهمترین انگیزه بوده است. باید یک بار این راه را می رفتیم و امروز نوبت ورود انبوه شرکتهای کوچک و زیبا به بازار بورس است. معتقدیم که تامین مالی از طریق بورس به کاهش 30 تا 40درصدی هزینه‌های شرکت می‌انجامد. توجه داشته باشید که فروش شرکت در سال 94 حدود 150 میلیارد ریال بوده که با توجه به اینکه 60 درصد تولید در دو ماهه آخر سال است پیش‌بینی می‌کنیم این رقم در سال 95 به 200 میلیارد ریال برسد. همچنین شاخه‌ای از محصولات فراسودمند داریم که پایه آن بدون قند است و با پیگیری‌های زیاد و بعد از چهار سال توانسته‌ایم پروانه تولید گزهایی با عنوان‌های آنتی اکسیدان و کاهش دهنده خطرات قلبی را از سازمان غذا و دارو بگیریم که به زودی محصولات آن وارد بازار می‌شود. پیش بینی ما از حجم سرمایه قابل ارائه در فرابورس حدود 200 میلیارد ریال بود، با استانداردهای سختگیرانه مدنظر فرابورس این رقم 50 میلیارد ریال ارزشگذاری شده است. امروز شرکت گز سکه 15 برند از جمله عتیق، زنبوریا ، بوفالیا و پرو شهد دارد که هر کدام توانایی توسعه و شروع یک بازار گسترده را نوید می دهد.
همچنین عمده بازار صادرات شركت گز سکه را كشورهاي حوزه خليج فارس و عراق تشکیل می دهند. اما ما نمايندگان غیر‌رسمی نيز در اروپاي شمالي، انگلستان، سوئد، سوئيس و فرانسه داریم و دستيابي به بازار هدف آمريكا را نيز در برنامه خود داريم كه در حال حاضر به فروشگاه هاي ٣ ايالت آمريكا نیز راه يافته‌ايم.

اقتصاد بازار: گز سکه را نخستین شرکت دانش بنیان راه یافته به فرابورس ایران می نامند. به هرحال شما علاوه بر تولید در عرصه علمی و ایجاد دانشگاه هم فعالیت خوبی داشته اید
شرکت گز سکه با تاسیس مرکز آموزش عالی علمی کاربردی عتیق اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با صنعت شیرینی و شکلات کرده و در حال حاضر با بیش از پانصد دانشجو ، 1300 فارغ التحصیل و هفتاد مدرس حرفه ای و کار بلد سری در بین سرهای آموزش عالی دارد و علاوه بر این با دریافت مجوز مرکز رشد خوشه فناوری‌های گز، شیرینی، شکلات و صنایع وابسته از وزارت علوم، اقدام به جذب شرکت‌ها و هسته‌های نوپا با زمینه فعالیت در صنعت گز، شیرینی و شکلات داشته تا بر این اساس عرصه فعالیت‌های خود را در این صنعت روز‌به‌روز گسترش ‌دهد. این مدل رشد و توسعه شرکت است و متعهد است تا سال 1400 حداقل 42 شرکت دانش بنیان به اقتصاد ایران معرفی کند. در حال حاضر مرکز رشد شرکت 15 هسته در حال توسعه دارد. پنج اختراع در حوزه صنایع غذایی زمینه یک تحول بزرگ است. تولید انواع محصولات غذایی فراسودمند و همکاری با شرکتهای بزرگ صنعت غذا، پشتوانه سی سال فعالیت پژوهشی و علمی است.

اقتصاد بازار: پس از ورود و عرضه در فرابورس چه آینده ای را برای این برند تصور می کنید؟
شرکت دانش بنیان گز سکه یک هسته غنی شده اورانیوم است. منابع انسانی کارآمد، حرفه ای و معتمد، دهها پژوهش کاربردی در حوزه های مرتبط، ارتباط بسیار خوب با مراکز دانشگاهی از شرکت گز سکه یک بمب هسته ای ساخته است که اگر با چاشنی تامین سرمایه از طریق بورس مسلح شود به یک معجزه تبدیل می شود. این همان قدرت شرکتهای کوچک و متوسط دانش بنیان است که مغزهای کوچک و ظاهربین توان درکش را ندارد. اجازه بدهید داستان کوتاهی برایتان بگویم و این مصاحبه را پایان دهیم. در سال 1860 آینده پژوهان جهان جمع شدند تا بررسی کنند که نیویورک صد سال دیگر چه سرانجامی خواهد داشت. نتیجه بررسی های علمی که در مجله معتبر نیچر چاپ شده است نشان می دهد که نیویورک در صد سال بعد یعنی 1960 میلادی نابود خواهد شد زیرا برای آن جمعیت به 6 میلیون اسب نیاز است و از بوی فضولات این تعداد اسب نیویورک از سکنه خالی می شود. تا سال 1900میلادی یعنی فقط چهل سال بعد هزار و یک کارخانه اتوموبیل سازی در آمریکا ایجاد شد. این معجزه sme هاست. مفهوم واقعی انقلاب کارآفرینی که در سده اخیر جهان را زیر و رو کرده بدون حضور بورس بعنوان سازمان در خدمت سهامداران بینا و دانا ممکن نیست. دولت و مقامات عالی کشور به این حقیقت بزرگ هر چند دیر ولی پی برده اند و امیدواریم بعنوان اولین شرکت دانش بنیان راه یافته به این بازار با حمایت مسئولین و مردم، داستان گوی موفقیت های فراروی شرکت های بیشمار کوچک و زیبا باشیم.

به نقل از ماهنامه نوسان
فرزانه افسرطاها / روزنامه نگار