پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 31 فروردین 1403, 10 شوال 1445, Friday 19 April 2024
کد خبر: 22283
منتشر شده در شنبه, 06 خرداد 1402 09:13
تعداد دیدگاه: 0
چهارمین شرکت آشامیدنی بازار سرمایه به پنج روش ارزش‌گذاری شد

شرکت بهار رز عالیس چناران قرار است امروز (۶خرداد ۱۴۰۲)، در بازار دوم فرابورس تحت نماد «عالیس» به عموم مردم عرضه شود. «عالیس» چهارمین نماد از گروه آشامیدنی بازار سرمایه محسوب می‌شود و ارزش‌گذاری این...

شرکت بهار رز عالیس چناران قرار است امروز (۶خرداد ۱۴۰۲)، در بازار دوم فرابورس تحت نماد «عالیس» به عموم مردم عرضه شود. «عالیس» چهارمین نماد از گروه آشامیدنی بازار سرمایه محسوب می‌شود و ارزش‌گذاری این شرکت توسط تامین سرمایه کاردان به انجام رسیده است. با توجه به اینکه شرکت عالیس تمامی محصولات آشامیدنی از جمله دوغ، آبمیوه، نوشابه، شیرطعم‌‌‌دار، ماءالشعیر و شیر را تولید می‌کند، می‌‌‌توان گفت مهم‌ترین و تاثیرگذارترین شرکت آشامیدنی بازار سرمایه محسوب می‌شود. گروه عالیس سهامدار سه‌شرکت فرعی نیک‌زر چناران، چشمه‌نوشان خراسان و توسن پخش ستاره کیش است که مالکیت ۱۰۰درصد هر سه شرکت را در اختیار دارد.

عباس بیات در دنیای اقتصاد نوشت: در این بین، ارزش هر سهم شرکت عالیس براساس پنج‌روش ارزش‌گذاری برآورد شده که براساس میانگین موزون این پنج‌روش، حقوق صاحبان سهام ۴هزار و ۱۰۶میلیارد و ۶۰۲میلیون تومان ارزش‌گذاری شده که با توجه به تعداد سهام ۲میلیارد و ۵۰۰میلیون و ۱۰۰هزارتایی عالیس، میانگین موزون ارزش هر سهم شرکت یک‌هزار و ۶۴۲تومان به‌‌‌دست آمده است. در گزارش حاضر ابتدا به معرفی شرکت عالیس پرداخته‌‌‌ایم و در ادامه روند سودآوری، درآمد فروش، سهم بازار عالیس، معرفی زیرمجموعه‌‌‌ها، پیش‌بینی سال ۱۴۰۲ و در آخر روش‌های ارزش‌گذاری شرکت به تفکیک عنوان شده است.

8 copy

 

شرکت هشت‌ساله بازار سرمایه

شرکت بهار رز عالیس چناران در تاریخ اول تیرماه سال 1394 به‌‌‌صورت سهامی خاص شروع به بهره‌‌‌برداری کرد. سهامداران شرکت عبارتند از علی‌‌‌اصغر فیاض، محمدتقی فیاض و محمدرضا فیاض که به‌طور مساوی 3/ 33درصد سهام شرکت را در اختیار دارند. شرکت عالیس در تاریخ اول تیر 1399، 59درصد سهام دارای حق رای شرکت توسن‌پخش ستاره کیش را در اختیار گرفت، همچنین مالکیت 99درصد سهام دارای حق رای شرکت چشمه‌نوشان خراسان را از آن خود کرد. سومین شرکت فرعی گروه آشامیدنی عالیس، نیک‌زر چناران است که در تاریخ 30دی‌ماه 1399 عالیس اقدام به تحصیل 99درصد سهام حق رای آن کرد. بنابراین گروه شامل شرکت بهار رز عالیس به‌عنوان شرکت اصلی و شرکت‌های توسن پخش ستاره کیش، چشمه نوشان خراسان و نیک‌زر چناران به عنوان شرکت‌های فرعی آن است. فعالیت اصلی شرکت طی سال مالی 1400، تولید انواع نوشیدنی، ماءالشعیر و دوغ و موضوع فعالیت شرکت‌های فرعی آن در زمینه تولید انواع نوشیدنی بوده است. براساس صورت‌‌‌مالی سال 1400 ظرفیت اسمی محصولات بهار رز عالیس مجموعا 185میلیون و 300هزار لیتر است. ظرفیت گروه محصولات به تفکیک شامل دوغ 33میلیون و 350هزار، آبمیوه 56میلیون و 650هزار، نوشابه 16میلیون و 650هزار، شیر طعم‌‌‌دار 20میلیون، ماءالشعیر 16میلیون و 650هزار و شیر 42میلیون لیتر در سال است.

حاشیه سود ناخالص 17درصدی

بررسی روند درآمد عملیاتی عالیس نشان می‌دهد که در چهارسال اخیر، به‌طور میانگین سالانه 59درصد به درآمد حاصل از فروش شرکت افزوده شده است. در این میان بیشترین میزان مربوط به سال 1398 است که درآمد شرکت رشد 128درصدی را تجربه کرده است. کمترین میزان نیز مربوط به سال 1400 است که درآمد کلی عالیس افزایش 6درصدی را به ارمغان آورده است.

حاشیه سود یکی از نسبت‌‌‌های بسیار مهم و کاربردی است که می‌‌‌تواند میزان سودآوری شرکت را نشان دهد. میانگین حاشیه سود ناخالص شرکت عالیس در چهارسال اخیر 17درصد، حاشیه سود عملیاتی 16درصد و حاشیه سود خالص 15درصد بوده است. بررسی روند حاشیه سودهای شرکت نشان می‌دهد که بیشترین میزان مربوط به سال 1399 بوده که هرسه حاشیه سود در این سال عدد 24درصد را به‌‌‌ثبت رسانده‌‌‌اند. کمترین میزان سودآوری شرکت عالیس هم مربوط به سال 1397 بوده که حاشیه سودهای ناخالص، عملیاتی و خالص در این سال به‌‌‌ترتیب 9درصد، 8درصد و 5درصد به‌‌‌ثبت رسیده است.

سهم 32درصدی عالیس از تولید دوغ

در حال حاضر سبد محصولات شرکت عالیس از جمله کامل‌ترین سبدهای نوشیدنی است که تمامی خانواده محصولات نوشیدنی را تولید و روانه بازار می‌کند. در گروه دوغ، شرکت عالیس در سال 1401 توانست 32درصد سهم بازار را از آن خود کند و در این سال در میان تمامی شرکت‌های فعال در این حوزه (بورسی و غیربورسی) رتبه اول را کسب کرد. دومین محصول بااهمیت شرکت، شیر است که در سال 1401 توانست با سهم 16درصدی از کل بازار رتبه چهارم را به دست آورد. سومین محصول مهم شرکت ماءالشعیر است که با سهم 16درصدی کل بازار در سال 1401، شرکت عالیس توانست رتبه سوم را در میان رقبا کسب کند.

ارزش‌گذاری نماد «عالیس» با پنج‌روز مرسوم

ارزش‌گذاری شرکت بهار عالیس چناران با سه رویکرد ارزش‌گذاری نسبی (Multiple)، تنزیل جریان نقد (DCF) و خالص ارزش دارایی‌‌‌ها براساس گزارش‌‌‌های رسمی دادگستری انجام شده است. رویکرد تنزیل جریان نقد شامل روش‌های تنزیل سود تقسیمی (DDM)، جریان نقد آزاد سهامداران (FCFE) و جریان نقد آزاد شرکت (FCFF) و رویکرد ارزش‌گذاری نسبی شامل روش ارزش به سود (P/ E) است. ارزش هر سهم شرکت عالیس با توجه به تعداد سهام 2میلیارد و 500میلیون و 100هزار تایی شرکت به‌‌‌دست آمده است.براساس ارزش‌گذاری شرکت عالیس به روش تنزیل سود تقسیمی (DDM)، حقوق صاحبان سهام شرکت 3هزار و 804میلیارد و 80میلیون تومان و ارزش هر سهم شرکت عالیس یک‌هزار و 521تومان به‌‌‌دست می‌‌‌آید.

براساس دومین روش ارزش‌گذاری شرکت عالیس که تنزیل جریان نقد آزاد صاحبان سهام (FCFE) است، حقوق صاحبان سهام شرکت به میزان 3هزار و 921میلیارد و 604میلیون تومان به دست می‌‌‌آید که بر این اساس ارزش هر سهم شرکت یک‌هزار و 568تومان ارزش‌گذاری می‌شود. سومین روشی که می‌‌‌توان با آن کلیت شرکت عالیس را ارزش‌گذاری کرد، تنزیل جریان نقد آزاد شرکت (FCFF) است. بر اساس این روش حقوق صاحبان سهام عالیس 4هزار و 10میلیارد و 535میلیون تومان به‌‌‌دست می‌‌‌آید که بر این اساس ارزش هر سهم شرکت یک‌هزار و 604تومان ارزش‌گذاری می‌شود. براساس ارزش‌گذاری نسبی شرکت عالیس یعنی روش ارزش به سود (P/ E ttm)، حقوق صاحبان سهام شرکت 3هزار و 858میلیارد و 828میلیون تومان به‌‌‌دست می‌‌‌آید که بر این اساس ارزش روز هر سهم آن یک‌هزار و 543تومان ارزش‌گذاری می‌شود. آخرین روش برای ارزش‌گذاری عالیس، براساس خالص ارزش دارایی‌‌‌ها طبق گزارش رسمی دادگستری است. براساس این روش حقوق صاحبان سهام شرکت 2هزار و 949میلیارد و 816میلیون تومان به دست می‌‌‌آید که ارزش روز هر سهم عالیس یک‌هزار و 179تومان ارزش‌گذاری می‌شود.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار