ریزش سنگین بورس در شرایطی رخ داد که در ۵ روز پی‌در‌پی شاخص صعود قدرتمندی داشت و توانست چند سقف مقاومت را پشت سر بگذارد. اما تعیین نرخ دستوری دلار نیمایی توسط رئیس کل جدید بانک مرکزی وضعیت را عوض کرد. محمدرضا فرزین، رئیس پیشین بانک ملی، در انتهای هفته رئیس کل بانک مرکزی شد و در اولین اقدام قیمت دلار نیمایی را ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرد. در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد به بالاتر از ۴۰ هزار تومان رسیده بود و دلار نیمایی نیز تا نزدیکی ۳۰ هزار تومان رشد کرده بود. پایین آوردن دستوری قیمت دلار نیمایی که شرکت‌های بورسی متاثر از آن هستند، اصلی‌ترین علت ریزش بازار در معاملات شنبه بود.
روز گذشته ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی بود و ۸۰۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.
بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه این افراد از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه تا لحظه تنظیم این گزارش، خبر از خروج ۸۰۷ میلیارد پول از بورس می‌دهد. اگر قرار به رشد کلیت بازار سهام است، ورود پول و اعتماد سهامداران برای گذاشتن سرمایه خود در بورس تهران شرط لازم و مهم به وقوع پیوستن این هدف است.
نقشه بورس تهران دیروز با حضور ۱۸۵ نماد سبز و ۴۶۱ نماد منفی نمایانگر قدرت نسبی فروشنده‌ها در بازار بود. ارزش دلاری بازار سرمایه ایران در پایان معاملات روز یکشنبه معادل ۲۶۹ میلیارد دلار شد.
با این حال اما کارشناسانی هستند که معتقدند بازار سرمایه در موج صعودی که در آن قرار دارد سقف تاریخی خود را خواهد شکست و با توجه به اینکه سیاست‌های فعلی صنایع بزرگی همچون پتروشیمی‌ها، فلزات اساسی و پالایشی‌ها را هدف گرفته است، کوچک‌ترها در این رالی صعودی، بازدهی بهتری را به سرمایه‌گذاران خواهند داد.
نوید اختری فعال و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: در دو سه ماه گذشته بازار رشد قابل‌توجهی داشت و در همه صنایع شاهد رشد قیمت بودیم که مثل همه دوره‌های صعودی بازار، محرک اصلی بازار رشد قیمت ارز بود.
اختری می‌افزاید: با توجه به اینکه دلار تا محدوده ۴۴ هزار تومان رشد کرد و قیمت کامودیتی‌ها در جهان ریزش نداشت وضعیت به اصطلاح گل و بلبل برای بازار بود ولی این رشد به محدوده بیش خرید به لحاظ نموداری رسیده بود.
وی خاطرنشان می‌کند: به محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار رسیده بودیم و با گذاشتن چند عامل در کنار هم درمی‌یابیم که بازار نیاز به یک محرک برای افت موقت نیاز داشت که این محرک آقای فرزین شد.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه در این هفته اتفاق رو به بالایی را تجربه نخواهد کرد، می‌افزاید: همان‌طور که رشد خیلی تندی در دلار داشتیم شاهد ریزش خوبی هم در دلار خواهیم بود که این موضوع باعث فشار عرضه در سهام دلاری خواهد شد.اختری یادآور می‌شود: خیلی از گروه‌ها به خوبی بالا آمده بودند و انتظار اصلاح وجود داشت اما محرک این اصلاح و سرعت‌بخش آن آقای فرزین و دلار اعلامی از سمت او بود.
وی با تاکید بر اینکه شرایط بازار نسبت به سه ماه گذشته بهتر شده است، اظهار می‌کند: باید بپذیریم که بازار نیاز به اصلاح داشت اما در مجموع وضعیت بازار بد نیست.این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که وضعیت شاخص تا پایان سال به کجا خواهد رسید می‌گوید: نشانه‌ای دیده نمی‌شود که سقف تاریخی ۲ میلیون و ۱۰۰ زده شود. واقعیت این است که برای عبور از این سقف نیاز است تا عوامل بنیادی موثری مانند قیمت دلار و یا عامل سیاسی مانند توافق برجام رخ دهد.
اختری یادآور می‌شود: بازار تا پایان سال نوسانی پیش خواهد رفت و از گروه‌های مختلف جابه‌جا خواهد شد. البته باید توجه داشت که حتی دلار ۲۸ و ۵۰۰ هم برای گزارش شرکت‌ها خوب است و وضعیت برای بازار سرمایه بد نیست.
این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: بازار سرمایه سال ۱۴۰۲ را به خوبی آغاز می‌کند و سال بعد برای این بازار اتفاق‌های مثبتی خواهد افتاد.