به گزارش ایسنا، چندی پیش مدیر ناشران شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام کرد که بر اساس مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار سهامداران حقیقی بازار سرمایه باید در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت خود را تکمیل کنند.

 برای این منظور تاریخ مشخص تعیین و اعلام شد سهامدارانی که در مدت مقرر ثبت نام خود را در سامانه سجام انجام ندهند، کد معاملاتی آنها تا زمان مشخص شدن وضعیت سجامی آنها مسدود (غیر قابل خرید و فروش) می شود.

 بر این اساس، مقرر شده بود که سهامداران ۱۸ تا ۶۵ سال تا روز بیستم شهریورماه جاری فرصت دارند تا ثبت خود را در سامانه سجام قطعی کنند. گروه دوم سهامداران بالای ۶۵ سال هستند که تا روز سی ام شهریورماه و گروه سوم سهامداران کمتر از ۱۸ سال هستند که تا دهم مهرماه امسال مهلت دارند تا در سامانه سجام ثبت نام کنند.

اما مدتی بعد حسین فهیمی، مدیرعانل شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام کرد که با توجه به درخواست تعداد زیادی از شرکت های کارگزاری و تماس های مکرر سهامداران با مرکز تخصصی ارتباط با بازار سرمایه، فرایند الزامی شدن ثبت نام در این سامانه به صورت تدریجی و با تعیین مهلت کافی برای ثبت نام و احراز هویت خواهد بود تا نگرانی معامله کنندگان حقیقی در این زمینه برطرف شود.

سامانه سجام «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان» به نشانی WWW.SEJAM.IR، برای الکترونیک کردن و خودکار کردن فرآیند جمع آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان است و عملیاتی شدن این سامانه باعث افزایش دقت، سرعت و بهره وری در زمینه جمع آوری اطلاعات و ارائه خدمات عمومی و مهم تر از همه، یکپارچگی سامانه های اطلاعاتی شده است.

در پی راه اندازی سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام)، بیش از ۳۹ میلیون نفر از فعالان بازار سرمایه در این سامانه ثبت نام کرده اند.

این سامانه با هدف ایجاد زیرساختی برای ارائه خدمات نوین به سهامداران به ویژه مشاهده دارایی‌ها به صورت متمرکز، توزیع سود و برگزاری مجامع الکترونیکی راه اندازی شده است و افراد را از شناسایی های مشتری به صورت مکرر در کارگزاری ها و دیگر نهادهای مالی بی نیاز می کند.

هرچند الزام سجامی شدن تا تاریخ های معین برداشته شد اما انتظار می‌رود سهامداران برای سهولت کار خود نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام کنند.