خبرگزاري بازار سرمايه موسوم به «سنا» در تشريح اين رخداد جديد نوشت: با وجود اينكه بسياري از بنگاه‌هاي اقتصادي به دليل شرايط خوب بازار سرمايه، تمايل زيادي دارند براي ورود به بورس پذيرش بگيرند، به دليل برخي شايعات يا رويه‌هاي نادرست، برخي از اين بنگاه‌ها كه حتي شرايط مالياتي شفاف و روشني هم داشته‌اند،  نگران بودند اگر وارد بازار سرمايه شوند، زمينه و بهانه‌اي پيدا مي‌شود تا پرونده مالياتي و اقدامات سنوات گذشته آنها مورد كالبدشكافي مجدد قرار گيرد. بنابراين، اين موضوع از طريق وزير اقتصاد در دولت مطرح و به دليل جوانب مختلف آن، به شوراي عالي هماهنگي اقتصادي راه پيدا كرد. طي روز‌هاي اخير نيز رييس‌جمهور در نامه‌اي به فرهاد دژپسند با ابلاغ اين مصوبه شوراي مذكور كه در جلسه شماره ۵۰ شورا مورخ ۳ خرداد به تصويب رسيده، خبر داده كه اين موضوع به تاييد مقام معظم رهبري نيز رسيده است. در اين نامه تاكيد شده كه به منظور تعميق بازار سرمايه، تشويق شركت‌ها به عرضه سهام در بورس و افزايش شفافيت مالياتي، در مورد شركت‌هايي كه با ارايه صورت‌هاي مالي و پرداخت ماليات متعلقه، ‌در سال ۹۹ وارد بازار بورس شوند، سازمان امور مالياتي كشور پس از پذيرش آنها در بازار بورس، متعرض حساب‌هاي سنوات گذشته آنها نخواهد شد.
بر اين اساس، ورود سازمان امور مالياتي به پرونده‌هاي سال‌هاي ماقبل ۱۳۹۸ تمامي شركت‌هايي كه در سال جاري در بورس پذيرش مي‌شوند، ممنوع شده و سازمان امور مالياتي متعرض حساب‌هاي سنوات گذشته آنها نخواهد شد، لذا اين شركت‌ها فقط بابت صورت مالي سال ۱۳۹۸ خود ماليات خواهند پرداخت. همچنين مقرر شده اين شركت‌ها موظف باشند حداقل ۲۵ درصد سهام شركت خود را به صورت شناور در بازار سرمايه عرضه كنند و وزارت اقتصاد نيز موظف است گزارش اقدامات و پيشرفت كار خود را هر ۳ ماه يك‌بار به دبيرخانه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي ارايه كند. در اين راستا، دولت هم تصميماتي براي افزايش كارايي اين بازار انجام داده و به گفته برخي مسوولان اجرايي و كارشناسان فعال در اين حوزه، قرار است حدود 30 هزار ميليارد تومان واگذاري شركت‌‌هاي دولتي، براي تامين مالي بودجه از راهكار عرضه سهام‌شان صورت بگيرد.


پيش از اين محمدجواد ايرواني، معاون نظارت و حسابرسي دفتر رهبري خبر داده بود كه «در مذاكره با وزارت امور اقتصادي و دارايي، هماهنگ شده كه شركت‌هاي زيرمجموعه نهادهاي وابسته به دفتر مقام معظم رهبري، شرايط پذيرش در بورس پيدا كنند و اين روند سرعت گيرد.» بازار سرمايه در ماه‌هاي اخير يكي از پررونق‌ترين ايام تاريخ خود را مي‌گذراند و علاوه بر حضور تعداد بيشتري از مردم و فعالان اقتصادي در آن، شركت‌هاي زيادي نيز تمايل پيدا كرده‌اند با عرضه بخشي از سهام خود در اين بازار، بتوانند سرمايه و نقدينگي مناسبي را جمع‌آوري كنند. ارديبهشت امسال شاخص كل بورس تهران در ادامه روند صعودي خود از يك ميليون واحد فراتر رفت و شاخص كل بورس اوراق بهادار تهران براي اولين‌بار ۴۲ هزار واحد صعود كرد و در بعضي روزها بيش از يك ميليون معامله در بازار بورس انجام شد. كاهش درآمدهاي نفتي در زماني كه قيمت جهاني نفت نيز با افت فاحشي روبه‌روست در كنار ركود اقتصادي ناشي از محدوديت‌هاي كرونا از دلايل كسري بودجه دولت در سال جاري است. با افزايش كسري بودجه دولت؛ يكي از راهكارها براي جبران كاهش درآمدهاي دولتي، افزايش ماليات بوده است اما با مصوبه جديد، شركت‌هايي كه امسال وارد بورس شوند از پرداخت ماليات‌هاي معوقه معاف خواهند بود. 


به نظر مي‌رسد مصوبه جديد، بيش از هر چيز براي شركت‌ها و هلدينگ‌هاي بزرگ اقتصادي مفيد باشد كه دولت قصد عرضه سهام آنها را در بورس دارد. نزديك به 50 روز پيش كه سهام هلدينگ شركت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي موسوم به «شستا» در بورس عرضه شد؛ پيش‌بيني مي‌شد كه ارزش بالايي داشته باشد. در حال حاضر تخمين زده مي‌شود كه ارزش سهام اين شركت در بورس، به 175 هزار ميليارد تومان برسد. دولت درصدد است با چنين مشوقي راه را براي ورود ديگر شركت‌هاي بزرگ و سودده به بورس باز كند.  فرهاد دژپسند، وزير امور اقتصادي و دارايي در نود و پنجمين نشست شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي درباره بازار سهام اظهاراتي دلگرم‌كننده گفته بود و انتظار مي‌رود با رويكرد دولت نسبت به اين بازار، جريان ورود نقدينگي به بورس ادامه يابد. دژپسند در اين نشست، به سه نكته اشاره كرد. نخست، استمرار عرضه سهام در بازار سرمايه و عرضه باقيمانده سهام دولت در شركت‌هاي دولتي. دوم، مذاكره با ۳۰ شركت بزرگ خصوصي درباره استفاده از ظرفيت‌هاي بازار سرمايه براي تامين سرمايه و سوم، تاكيد بر اينكه وزارت اقتصاد هيچ برنامه‌اي براي وضع ماليات بر عايدي سرمايه در بازار سرمايه ندارد. البته بايد اين موضوع را اضافه كرد كه با اينكه وزير اقتصاد در دستور كار نبودن وضع ماليات جديد در بازار سرمايه را اطلاع داده، مجلس در طرح ماليات بر عايدي سرمايه، به‌ دنبال قانونگذاري مالياتي براي بازار سهام است. دولت به دنبال آن است تا با افزايش «عرضه اوليه» سهام برخي شركت‌هاي بزرگ، رونق بورس را افزايش دهد. قرار است شستا ۱۵ درصد از سهام بزرگ‌ترين هلدينگ سيمان و ساختماني كشور را در بورس عرضه ‌كند. با اين حال هنوز زمان دقيق اين عرضه اوليه اعلام نشده است. خبر ديگر مربوط به عرضه اوليه شركت‌هاي زيرمجموعه همراه اول در بورس است. مديرعامل همراه اول از «ورود شركت‌هاي زيرمجموعه همراه اول به بورس در سال جاري» خبر داده اما زمان دقيق اين عرضه اوليه هم اعلام نشده است.  علاوه بر اين، افسانه اروجي، معاون بازار فرابورس، پيش از عرضه اوليه «وپويا» خبر داده بود كه دو عرضه اوليه در دستور كار فرابورس قرار دارد كه يكي از اين عرضه اوليه‌ها به روش ثبت سفارش و ديگري به روش گشايش نماد است. وي به ايسنا توضيح داده بود: در واقع عرضه اوليه به روش ثبت سفارش براي سرمايه‌گذاري پويا و عرضه اوليه به روش گشايش نماد براي بيمه خاورميانه است كه در حال پيگيري امور مربوط به آن براي انتقال از بازار پايه به بازار اول هستيم. احتمالا در روزهاي آينده بايد منتظر عرضه اوليه به روش گشايش نماد براي بيمه خاورميانه بود. همچنين عرضه اوليه ديگري كه احتمالا در آينده نزديك انجام شود، مربوط به ليزينگ پارسيان است. اخيرا مديرعامل ليزينگ پارسيان از عرضه اوليه سهام اين شركت با نماد ولپارس، در بورس تهران تا پايان تير ماه خبر داده و گفته بود: پروسه عرضه ليزينگ پارسيان در بورس تهران به مراحل پاياني رسيده است و در مرحله قيمت‌گذاري قرار دارد.