از همین رو تحلیل می‌شود که این خبر توانست بهانه‌ای برا ی اصلاح در اختیار بورس قرار دهد. گفتنی است هفته جاری با رشد پرشتاب شاخص‌ها آغاز و پیگیری شده بود تا اینکه در روز میانی هفته پتانسیل فشار فروش و شناسایی سود در بازار قوت گرفت. با این حال بازار سرمایه توانست آخرین روز هفته جاری را نهایتا با رشدی قابل توجه به پایان برساند و نه‌‌تنها جایگاه خود را در کانال یک میلیون واحدی تثبیت کند بلکه تا رقم یک میلیون و ۱۵۳ هزار واحدی پیشروی کند. در روزهای گذشته برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که به زودی شاخص کل بازار سرمایه از سد روانی یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی نیز عبور خواهد کرد. بر اساس آمارهای معاملاتی، روز گذشته اکثر شاخص‌های بورس با رشد مواجه شدند به طوری که شاخص کل با ۳۵۵۵۹ واحد صعود معادل ۱۸/۳ درصد به یک میلیون و ۱۵۳ هزار و ۶۷۷ واحد، شاخص‌ قیمت «وزنی- ارزشی» با ۹۴۳۶ واحد افزایش معادل ۱۸/۳ درصد به ۳۰۶ هزار و ۱۴۲ واحد، شاخص کل «هم‌وزن» با ۹۰۰۴ واحد رشد معادل ۵۱/۲ درصد به ۳۶۸ هزار و ۹۵ واحد، شاخص قیمت «هم‌وزن» با ۵۹۵۲ واحد افزایش معادل ۵۱/۲ درصد به ۲۴۳ هزار و ۳۳۲ واحد، شاخص آزاد شناور با ۴۷۳۹۱ واحد افزایش معادل ۱۷/۳ درصد به یک میلیون و ۵۴۲ هزار و ۴۳۹ واحد، شاخص بازار اول با ۳۲۱۰۳ واحد افزایش معادل ۵۰/۰ درصد به ۸۶۴ هزار و ۵۴۰ واحد و شاخص بازار دوم با ۴۶۶۲۱ واحد صعود معادل ۱۲/۲ درصد، به دو میلیون و ۲۴۷ هزار و ۶۳۹ واحد رسید. دیروز همچنین هفت نماد «خودرو با ۳۹۶۸ واحد، فولاد با ۲۹۴۴ واحد، فملی با ۲۳۸۹ واحد، وبملت با ۱۳۱۴ واحد، اخابر با ۱۱۸۹ واحد، پارسان با ۱۱۰۴ واحد و شپنا با ۱۱۰۱ واحد» بیشترین تاثیر مثبت و منفی را بر شاخص کل بورس گذاشتند. روز گذشته شاخص‌های صنایع تالار شیشه‌ای نیز با نوسان مواجه شدند به طوری که شاخص «صنایع خودرو با ۲۱۷۲۳ واحد صعود معادل ۴۰/۱۰ درصد به ۲۳۰ هزار و ۶۵۵ واحد، وسایل ارتباطی با ۳۳۱۳ واحد افزایش معادل پنج درصد به ۶۹ هزار و ۶۰۰ واحد، کاشی و سرامیک با ۲۲۹۵ واحد رشد معادل ۸۲/۴ درصد به ۴۹ هزار و ۸۹۹ واحد، فنی مهندسی با ۳۷۰ واحد افزایش معادل ۸۱/۴ درصد به هشت هزار و ۸۴ واحد، زراعت با ۱۲۹۱۵ واحد صعود معادل ۸۰/۴ درصد به ۲۸۲ هزار و ۶۴ واحد، فرآورده نفتی با ۱۵۹۲۰۸ واحد رشد معادل ۵۵/۴ درصد به سه میلیون و ۶۶۱ هزار و ۷۶۹ واحد، اطلاعات و ارتباطات با ۴۴ واحد افزایش معادل ۵۲/۴ درصد به هزار و ۱۸ واحد» رسید. در عین حال نگاهی به آمارهای معاملاتی روز گذشته بازار سهام مشخص می‌کند قیمت سهام نمادهای «کفرا، چکاران، مداران، وبوعلی، شنفت، قشکر و زمگسا» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «غدام، قپیرا، بنیرو، غشان، کسرام، غمارگ و وپخش» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند و در تابلوهای بورس به ثبت رسیدند. به گزارش ایبنا، به این ترتیب در پایان دادوستدهای دیروز بورس، در یک میلیون و ۴۳۹ هزار نوبت معاملاتی، ۱۰ هزار و ۴۲۷ میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۰۵ هزار و ۱۲۴ میلیارد تومان در بورس معامله شد.
تهدید بازار با اخبار حاشیه‌ای
یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه طرح مالیات بر عایدی سرمایه، طرحی خام است که صرفا به عنوان یک پیشنهاد از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده گفت: با توجه به تکذیب، این خبر به شدت بر روند بازار تاثیرگذار بود و زمینه افت شاخص بورس در سه روز گذشته را فراهم کرد. نوید قدوسی همچنین با بیان اینکه در کنار این مسائل، مطرح شدن مساله فروش سهام عدالت به صورت خرد باید مورد بررسی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: ابتدا اعلام شده بود معاملات سهام عدالت خارج از زمان معاملات بازار و در تابلوی چهار انجام می‌شود اما این تغییر رویه بدون اطلاع قبلی انجام شد و زمینه ایجاد نگرانی‌هایی را در بازار فراهم کرد. وی افزود: شاید این مسائل چندان روند معاملات بورس را تحت تاثیر قرار ندهد اما نااطمینانی‌ای که برای بازار ایجاد می‌شود اهمیتش بسیار بیشتر از آثار واقعی آن خواهد بود. قدوسی اظهار کرد: اکنون تعداد سرمایه‌گذاران در بازار به میزانی افزایش یافته که کوچک‌ترین نگرانی از جانب آنها می‌تواند کل روند بازار را تغییر دهد بنابراین مسوولان باید تمرکز زیادی بر تصمیماتی که اتخاذ می‌کنند داشته باشند. وی با اشاره به اینکه اتخاذ یک تصمیم اشتباه در وضعیت کنونی و با موقعیت فعلی بازار، منافع میلیون‌ها نفر را به خطر می‌اندازد، گفت: این منافع مرتبط با منافع دولت و حاکمیت خواهد بود در نتیجه واجب است از این به بعد با دقت بیشتری تصمیمات مربوط به بازار اتخاذ شود. قدوسی تاکید کرد: مطرح شدن اخباری مانند مالیات بر عایدی سرمایه و تکذیب آن سیگنالی را به بازار می‌دهد که باعث افزایش سطح ریسک موجود در بازار می‌شود و بازار به هیچ عنوان تحمل مطرح شدن این مسائل را ندارد. این کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایرنا ضمن بیان اینکه وجود فشار فروش در بازار دیروز ناشی از انتشار خبرهایی بود که به شدت بازار را تحت تاثیر قرار داد، گفت: امروز روند اصلاحی حاکم در بازار به پایان می‌رسد و شاخص بورس به مسیر اصلی خود بازمی‌گردد.
بازار در انتظار خریداران جدید
در همین حال یک کارشناس دیگر بازار سرمایه با بیان اینکه بورس پس از چند روز اصلاح، روند صعودی خود را از سر گرفته است، گفت: به زودی خریداران جدید وارد بازار خواهند شد. محسن عباسی با اشاره به اینکه نقدینگی نتوانست بازاری غیر از بورس برای خود پیدا کند، تاکید کرد: اقدامات تشویقی و حمایتی دولت و حتی مجلس می‌تواند دورنمای بازار را برای سرمایه‌گذاران روشن‌تر کند. وی در پاسخ به این سوال که چرا در روزهای اخیر بعضی سرمایه‌گذاران تصمیم گرفته‌اند بخشی از سبد خود را تا فروکش کردن هیجانات، نقد کنند و عرضه‌های اولیه آتی تا چه حد در شکل‌گیری این رفتار دخیل‌اند، ابراز کرد: مبلغی که برای تامین وجه خرید عرضه‌های اولیه مورد نیاز است چندان بالا نیست و به نظر من این عامل تاثیر چندانی ندارد. عمده دلیل نقد شدن، نگرانی از ریزش قیمت‌ها و از دست رفتن بخشی از سود سرمایه‌گذاران است که با رفع علائم و نشانه‌های اصلاح و بازگشت اعتماد به بورس، این نقدینگی به سرعت به چرخه معاملات برگشت. عباسی تصریح کرد: اطمینان‌بخشی در خصوص سهام عدالت مهم‌ترین عامل مهار‌کننده فروش است، البته رشد قیمت‌های بورس کالا، رشد قیمت نفت و موضع‌گیری‌های رییس جدید مجلس نیز به کمک بورس خواهد آمد. به گفته وی در حال حاضر روند فروش اکثر صنایع با توجه به رشد قیمت‌ها در داخل و رشد دلار همچنان مثبت است و بعد از ارائه گزارش‌های ماهانه، تخمین‌های بهتری روی صورت‌های مالی شرکت‌ها و سود شرکت‌ها می‌توان ارائه کرد. این کارشناس بازار سرمایه درباره کامودیتی‌ها هم به سنا گفت: یکی از گروه‌های پرپتانسیل بازار گروه‌های مرتبط با کامودیتی‌ها هستند. در سطح جهانی با وجود همه نوسانات، کامودیتی‌ها با رشد قیمتی مواجه بودند و تا حد زیادی اثرات منفی جنگ تجاری و کاهش رشد اقتصادی به دلیل کرونا را در قیمت‌ها جذب کردند، بنابراین به تدریج شاهد بهبود قیمت‌ها خواهیم بود. از سوی دیگر همچنین کارشناسان به تازه‌واردان بازار سهام توصیه می‌کنند که بازدهی ابتدای سال را به فراموشی سپرده و به این نکته توجه داشته باشند که مناسب‌ترین بازدهی در بازار سرمایه حاصل سرمایه‌گذاری‌های منطقی همراه با مطالعه و بررسی صنایع و فعالیت و عملیات شرکت‌ها در میان‌مدت کسب می‌شود. به هر روی با توجه به جریان ورود نقدینگی به بازار سرمایه و عزم جدی دولت بر حمایت از این بازار، به نظر می‌رسد روند و چشم‌انداز کلی بورس، با وجود نوسان‌های مثبت و منفی (که ذات بازار سرمایه محسوب می‌شود) در میان‌مدت و کوتاه‌مدت، صعودی و مثبت خواهد بود.