روز گذشته شاخص بورس با بیش از ۳۴ هزار و ۹۳۸ واحد رشد معادل ۷۲/۳ درصد در پایان دادوستدهای تالار شیشه‌ای به ۹۷۳ هزار و ۴۹۵ واحد رسید. آمار معاملات بورس نشان می‌دهد که شاخص‌های بورس در پایان دادوستدهای دیروز با رشد دسته‌جمعی مواجه شدند. بر اساس آمارهای معاملاتی، در این روز اکثر شاخص‌های بورس با رشد مواجه شدند به طوری که شاخص‌ قیمت وزنی- ارزشی با ۹۲۷۸ واحد افزایش معادل ۷۲/۳ درصد به ۲۵۸ هزار و ۵۲۹ واحد، شاخص کل هم وزن با ۶۸۴۸ واحد رشد معادل ۱۹/۲ درصد به ۳۱۸ هزار و ۸۹۶ واحد، شاخص قیمت هم‌وزن با ۴۵۳۲ واحد افزایش معادل ۱۹/۲ درصد به ۲۱۱ هزار و ۵۷ واحد، شاخص آزاد شناور با ۴۵۶۳۴ واحد افزایش معادل ۶۳/۳ درصد به یک میلیون و ۳۰۲ هزار و ۲۹ واحد، شاخص بازار اول با ۲۷۲۸۰ واحد افزایش معادل ۹۶/۳ درصد به ۷۱۵ هزار ۸۵۲ واحد و شاخص بازار دوم با ۶۳۵۰۴ واحد رشد معادل ۳۶/۳ درصد، به یک میلیون و ۹۵۳ هزار و ۳۵۰ واحد رسید. از سوی دیگر روز گذشته هفت نماد فارس با ۲۶۷۹ واحد، فولاد با ۲۴۰۸ واحد، فملی با ۱۷۴۱ واحد، شستا با ۱۵۳۴ واحد، کگل با ۱۲۷۴ واحد، وبملت با ۱۱۴۰ واحد و کچاد با ۹۷۴ واحد رشد، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشتند. در پایان دادوستدهای روز گذشته بورس اوراق بهادار، در ۹۴۵ هزار و ۱۵ نوبت معاملاتی، هفت میلیارد و ۵۴۸ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۶۱ هزار و ۹۲۸ میلیارد ریال در بورس معامله شد. همچنین روز شنبه حجم معاملات در فرابورس یک میلیارد و ۸۳۴ برگه معاملاتی با ارزش ۳۱ هزار و ۸۷۵ میلیارد ریال بود. این بازار نیز در نهایت با ۴۷۱ هزار و ۴۶۰ معامله و روی شاخص ۱۱ هزار و ۲۴۸ واحدی با رشدی معادل ۳۸۴ واحد بسته شد.


باقی ماندن بازار در فاز نوسانی
بررسی رشد نمادها و ارزش معاملات بازار نشان می‌دهد که بازار سهام همچنان در دوره احتیاط به سر می‌برد. به ویژه با توجه به عرضه سهام عدالت در بازار که از روز گذشته آغاز شده، معامله‌گران محتاط‌تر عمل کرده‌اند. یکی از نشانه‌های این وضعیت شکننده، حجم کم صف‌های معاملاتی در روز شنبه بوده است. اکنون این سوال مطرح است که با توجه به ابهام در افق معاملاتی، این روند صعودی تا چه حد پایدار خواهد بود؟ یک کارشناس بازار سرمایه در همین باره به «جهان‌صنعت» می‌گوید: واقعیت این است که بازار وارد یک فاز نوسانی قابل ملاحظه شده است. یعنی در هفته گذشته بازار منفی بود و از روز چهارشنبه جریان مثبتی شروع شده که تا چند روزی ادامه خواهد داشت. اما نه به آن معنا که ما انتظار رشدی مانند فروردین ماه را داشته باشیم. همایون دارابی اظهار می‌کند: بازار در حال حاضر در فاز نوسانی قرار دارد و تا مسائل کلان اثرگذار بر آن، از جمله سهام عدالت و بحث حراج اوراق دولتی پایان نیابد، بعید می‌دانم که بتواند وارد یک فاز طبیعی رو به رشد شود. او تاکید می‌کند: در نتیجه فعلا بازار در همین سطح باقی می‌ماند تا تکلیف این دو موضوع مهم مشخص شود. دارابی در پاسخ به سوال «جهان‌صنعت» مبنی بر اینکه آیا هنوز در دوره اصلاح قرار داریم، تصریح می‌کند: بله دقیقا و در مورد این رشد هم باید با احتیاط صحبت شود. او اضافه می‌کند: ما در واقع بعد از دوره اصلاح و استراحتی که داشتیم فعلا یک دوره نوسانی را طی می‌کنیم. یعنی بازار مقداری بالا می‌رود و دوباره نزولی می‌شود و دلیل آن هم این است که بعد از این مقطع اصلاحی خبرهای تازه‌ای منتشر شد، به ویژه در مورد سهام عدالت که به هر حال عرضه سنگینی قلمداد می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه ابراز می‌کند: باید توجه داشت که روز گذشته در بازار تقریبا نزدیک به ۴۰۰ میلیارد سهم سبد سهام عدالت عرضه شده که این عرضه‌ها باعث کاهش سطح نقدینگی فعال در بازار خواهد شد. دارابی بیان می‌کند: به همین دلیل اکثر معامله‌گران یک جو احتیاطی را در پیش می‌گیرند برای اینکه ببینند در روزهای آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. در حال حاضر این جو احتیاطی و افزایش شدید قیمت‌ها در دو ماه نخست سال، باعث شده که فعلا بازار در همین فاز نوسانی باقی بماند.


رشد کند بورس
در همین حال برخی دیگر از کارشناسان بازار بر این باورند که بازار سرمایه در هفته جاری مسیر صعودی خود را ادامه می‌دهد. امیرعلی امیرباقری با تاکید بر اینکه این روند رشد مانند قبل پرشتاب نخواهد بود، پیش‌بینی کرد در معاملات هفته جاری شاهد روند مثبت برای بازار خواهیم بود. او شرح داد: برخی عوامل مانند ابهامات موجود در زمینه آزادسازی سهام عدالت، رشد چندبرابری شاخص بورس در چند وقت اخیر و سودهای چشمگیری که فعالان بازار کسب کرده بودند دست به دست یکدیگر دادند تا شناسایی سود از جانب سهامداران ایجاد و زمینه شکل‌گیری صفوف فروش در بازار فراهم شود. این کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه صف‌های فروش موجود در بازار از جایی به بعد شکل هیجانی به خود گرفت و کلیت بازار را تحت تاثیر خود قرار داد، ابراز کرد: صف‌های سنگین فروش ایجاد شده در بازار تناسب چندانی با چشم‌انداز اقتصادی، صنایع و سهام بنیادی نداشتند. امیرباقری با اشاره به اینکه سهام گروه پالایشی در بازار رشد چندانی را همسو با رشد کلی بازار تجربه نکردند، افزود: این گروه از رشد کلی بازار جا ماندند و حتی می‌توان گفت شرایطی بدتر از شرایط کنونی را برای این گروه نمی‌توان تصور کرد. او با بیان اینکه قیمت نفت و تقاضای فرآورده‌های نفتی در پایین‌ترین سطح خود قرار دارند، اضافه کرد: بنابراین به نظر می‌رسد از این به بعد اخبار منتشرشده در خصوص این گروه خوب و مثبت باشد. امیرباقری با بیان اینکه موضوع تامین مالی دولت از طریق انتشار اوراق بدهی از دیگر عوامل تاثیرگذار بر گستردگی اصلاح شاخص بورس در بازار هفته گذشته بود، گفت: این اقدام چنین تصوری را برای برخی از فعالان بازار ایجاد کرد که به احتمال زیاد مقداری نقدینگی از طریق اوراق بدهی از بدنه بازار سرمایه خارج خواهد شد. او تصریح کرد: با توجه به موضوع هدف‌گذاری تورم از طرف بانک مرکزی و انتشار اوراق بدهی توسط دولت، این احتمال وجود دارد که نرخ بازده مورد انتظار بازار همگام با تورم کمی کاهش پیدا کند که این موضوع تا حدودی قضیه را برای سهامی که رشدهای سنگین و چند برابری داشتند دشوار خواهد کرد. این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: انتظار ما این است که در میان‌مدت راه سهام از یکدیگر جدا شود و کلیت بازار به صورت هیجانی شاهد جهش و ریزش نخواهد بود. امیرباقری خاطرنشان کرد: مسیر حرکت سرمایه و نقدینگی به سمت سهامی خواهد رفت که رشد کمتری داشتند و از چشم‌انداز بهتری برخوردارند. او همچنین به فعالان بازار توصیه کرد: سهامداران نباید صرفا جریان نقدینگی را ملاک تصمیم‌گیری خود برای خرید سهام قرار دهند زیرا هیجانات موجود در بازار زودگذر است و چیزی که در نهایت در بورس موجب کسب انتفاع از سوی فعالان بازار می‌شود واقعیات شرکت‌ها، دارایی‌ها و سودسازی و عملکرد آنهاست.