در این میان برخی از تحلیلگران نیز از احتمال بازگشت روند صعودی و پایان اصلاح در روز معاملاتی جاری خبر می‌دهند؛ وعده‌ای که یکی از دلایل اصلی آن جمع آوری صف‌های فروش برخی نمادهای کوچک در معاملات روز گذشته بود. در حالی اکثر نمادهای بورس و فرابورس در پیش گشایش بازار دارای صف‌های فروش سنگین بودند با گذشت زمان برخی از این صف‌ها جمع‌آوری شد. از میان این نمادها تعدادی تا صف خرید پیش‌روی کردند، تعدادی به صورت متعادل معامله شدند و تعدادی دیگر دوباره با رنج منفی به وضعیت صف فروش برگشتند.
علت این رویداد تردید فراگیر در میان خریداران است. این وضعیت نشان می‌دهد که ورود پول به برخی نمادها در معاملات روز گذشته با هدف نوسان‌گیری انجام شده و همچنان نمی‌توان به بازگشت قدرتمند این نمادها به روند صعودی امیدوار بود مگر اینکه در روز معاملاتی جاری پول قدرتمندتری با اهداف میان‌مدت وارد نمادها شود.
رویداد امیدوارکننده دیگری که در معاملات روز گذشته رخ داد سبک‌تر شدن حجم صف‌های فروش در دقایق پایانی بازار بود؛ رویدادی که احتمال افزایش تقاضا در ساعات ابتدایی معاملاتی امروز را افزایش داده است. تحلیلگران تکنیکی نیز معتقدند شاخص هم‌وزن در محدوده حمایتی خود قرار گرفته و انتظار دارند اصلاح نمادهای کوچک به زودی تمام شود. آنها در عین حال هشدار می‌دهند که انتظار رشد فله‌ای بازار مانند آنچه در یک ماهه ابتدایی سال شاهد بودیم منتفی است چرا که از این نقطه به بعد سهم‌ها راه خود را از هم جدا خواهند کرد. مجموعه این عوامل باعث شده تا عده‌ای از تحلیلگران، روز سه شنبه را موعد بازگشت بازار به روند صعودی بدانند.
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز گذشته با کاهش دو درصدی به رقم ۹۶۷ هزار و ۹۹۴ واحد رسید. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران که از اواخر هفته گذشته روند تعدیل و عقب‌نشینی را در پیش گرفت، دیروز هم با افت دو درصدی ۱۹۸۶ واحد کاهش یافته و به رقم ۹۶۷ هزار و ۶۱۰ واحد رسید. شاخص کل با معیار هم وزن دیروز ۳۵۹۶ واحد افت کرده و به ۳۰۶ هزار و ۵۶۷ واحد رسید که این شاخص هم ۱/۱ درصد کاهش داشته است. ارزش بازار در بورس اوراق بهادار به بیش از ۳۶۳۲ تریلیون تومان رسید.
در فرابورس ایران نیز شاخص کل ۱۰۶ واحد افت کرده و به رقم ۱۰ هزار و ۹۵۵ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از ۶۸۹ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از ۸/۲ میلیارد سهام و حق‌تقدم در قالب ۴۹۰ هزار نوبت معامله و به ارزش چهار هزار و ۱۵۹ میلیارد تومان دادوستد کردند.
شرایط حاکم در بورس معقول و منطقی است
در حالی که با تشدید روند افت شاخص بسیاری از سهامداران از بازگشت روند صعودی شاخص ناامید شده‌اند کارشناسان روند معاملات بازار را طبیعی ارزیابی می‌کنند. یک کارشناس بازار سرمایه در همین ارتباط گفت: شرایط بازار سهام در کل معقول و منطقی به نظر می‌رسد و به زودی شاهد بازگشت دوباره رشد به شاخص بورس خواهیم بود.
«روزبه شریعتی» در گفت‌وگو با ایرنا به افت این روزهای شاخص بورس اشاره کرد و گفت: هر رشد پرشتابی نیاز به اصلاح دارد اما افت معاملات در بازار روزهای اخیر فراتر از روزهای گذشته بود و برخی از سهم‌ها از سوی حقوقی‌ها که صف‌های فروش سنگینی را ایجاد کردند ضرر و زیان بیشتری را نسبت به سایر سهم‌ها تجربه کردند.
وی با بیان اینکه در وضعیت کنونی کلیت روند بازار با مشکلی همراه نیست، افزود: بازاری که در ۴۰ روز کاری اخیر ۱۱۳ درصد رشد را به دست آورده است، طبیعی است که برای مدتی موقت اصلاحی را در پیش بگیرد.
شریعتی با تاکید بر اینکه صفوف فروش ایجاد شده در بازار در برابر کل حجم بازار چندان عدد قابل توجهی نیست، اظهار داشت: صف فروش هفت هزار میلیارد تومانی که در بازار ایجاد شد صف عجولی است که اگر اقدام به جمع‌آوری آن شود روند بازار را به سمت تعادل پیش می‌برد.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: از این به بعد رشد بازار یکپارچه نخواهد بود و سهم‌هایی که از دید کارشناسان زیر قیمت باشند و با ارزش جایگزینی بالاتری نسبت به ارزش بازار فعلی همراه باشند مورد اقبال بازار قرار می‌گیرند. به گفته وی، میزان ورود نقدینگی به بازار از سوی حقیقی‌ها به حدی است که نقدینگی حقوقی‌ها را به عدد کوچکتری تبدیل کرده است.
شریعتی با بیان اینکه در روز ۱۸ هزار میلیارد تومان سهم از سوی حقیقی‌ها خریداری می‌شود در حالی که حجم حقوقی‌ها حدود چهار هزار میلیارد تومان است، گفت: بازار با اصلاح شارپی که دارد خیلی زود به حالت اولیه و اشباع فروش باز می‌گردد و جذابیت خرید را برای سهامداران ایجاد می‌کند.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: ما موافق رشد پرشتاب بازار نیستیم و اکنون هم موافق چنین ریزشی نیستیم اما ذات بازار با نوسان گره خورده و هر لحظه ممکن است نوساناتی را تجربه کند.
به اعتقاد وی،‌ بازاری که از شاخص ۶۰۰ هزار واحد در پایان اسفند ماه سال گذشته یکباره به کانال یک میلیون واحد ورود کرد طبیعی است که اصلاحی را به میزان ۱۰ درصد تجربه کند. شریعتی با تاکید بر بازگشت روند صعودی شاخص بورس گفت: موج برگشت صعودی شاخص بورس به قدرت دو هفته گذشته نیست و پیش‌بینی می‌شود که دیگر شاهد صفوف خرید طولانی در سهم‌های مختلف نخواهیم بود و عیار سهم‌ها از یکدیگر جدا می‌شود.
این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه سهامداران نباید دارایی خود را بفروشند و وارد بورس کنند، افزود: بازار سرمایه بازار بلندمدت است و نباید سرمایه‌گذاران با کوچکترین اصلاحی رفتار هیجانی داشته باشند و به سمت فروش سهم‌های خود بروند.
نوسانات بازار بورس جای نگرانی ندارد
یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در وضعیت کنونی بازار با هیچ‌ نگرانی همراه نیست، اظهار داشت: سهامداران باید از این فرصت استفاده و اقدام به خرید سهم‌هایی کنند که تا چند روز گذشته در صف‌های خرید سنگین قرار داشتند و فرصت خرید به سهامداران را نمی‌دادند.
«عرفان هودی» در گفت‌وگو با ایرنا به افت این روزهای شاخص بورس اشاره کرد و گفت: شاخص بورس نیاز به اصلاح داشت، بازار باید تا چند روز در مسیر افت و اصلاح قرار می‌گرفت تا بتواند خود را برای رشد بیشتر آماده کند.
وی ادامه داد: اگر بازار وارد فاز اصلاحی نمی‌شد، سهامداران به دنبال ترس از ریزش احتمالی شاخص بورس، به دلیل رشدهای مکرری که تجربه کرده بودند نقدینگی‌های خود را وارد این بازار نمی‌کردند اما اکنون که بازار چنین اصلاحی را تجربه کرد خود را آماده رشد دوباره بازار خواهند کرد. هودی با تاکید بر اینکه سهامداران نباید نگران اصلاح چند روز اخیر شاخص بورس باشند و با دید کوتاه‌مدت به سرمایه‌گذاری در این بازار نگاه کنند، گفت: تفکر کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاران و ترس از ریزش احتمالی شاخص بورس زمینه چنین اصلاح پرشتابی را در بازار فراهم کرد.
این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه با توجه به بازگشایی نماد سایپا و ایران‌خودرو، سهامداران در چند روز اخیر به دنبال جابه‌جایی سهام و اقدام به خرید دو نماد بزرگ خودروسازی بودند، افزود: به نظر می‌رسد چند وقت دیگر بازار اصلاح دیگر برای جابه‌جایی سهام از گروه پالایشی و پتروشیمی به سمت فلزات اساسی و معدنی خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه در وضعیت کنونی، بازار با هیچ‌گونه نگرانی همراه نیست، اظهار داشت: سهامداران باید از این فرصت استفاده و اقدام به خرید سهم‌هایی کنند که تا چند روز گذشته در صف‌های خرید سنگین قرار داشتند و فرصت خرید به سهامداران را نمی‌دادند. هودی با بیان اینکه شاخص بورس به زودی در مسیر صعود قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: اصلاحی که بازار در چند روز اخیر تجربه کرد می‌تواند زمینه رشد پرشتاب بازار را فراهم کند. این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: اکنون نقدینگی در حال خروج از گروه بانکی و ورود به سمت گروه خودرو و فلزات اساسی است.


پیش‌بینی بازگشت رشد از امروز
یک کارشناس دیگر نیز گفت: شاخص بورس بعد از رشدهای پرشتابی که از ابتدای سال تجربه کرد، نیازمند چنین اصلاح سنگینی بود و پیش‌بینی می‌شود که بازار از فردا دوباره به مسیر صعودی خود بازگردد.
«وحید ویسی‌زاده» در گفت‌وگو با ایرنا به افت چند روز اخیر شاخص بورس اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال تاکنون بازار رشد سریع و پرشتابی را تجربه کرد و به صورت روزانه بین سه تا پنج درصد رشد را با خود به همراه داشت. وی با بیان اینکه به جز برخی از سهام که دارای حباب قیمتی هستند کلیت بازار از این قاعده مستثنی است، ادامه داد: در چند وقت اخیر رشد بازار در سهم‌هایی رخ داد که جزو سهام بزرگ و بنیادی بازار تلقی می‌شدند در حالی که تا چند وقت گذشته رشد این‌گونه سهم‌ها بسیار دشوار بود.
ویسی‌زاده بر اراده دولت برای هدایت نقدینگی‌های در اختیار مردم به بورس تاکید کرد و افزود: به دنبال حمایت دولت، مردم از این بازار استقبال کردند و حجم گسترده‌ای از نقدینگی‌های خود را به سمت ورود به این بازار سوق دادند.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در کنار حمایت دولت برخی از مسائل بنیادی حاضر در کشور حامی رشد اتفاق افتاده در بازار بودند، افزود: نرخ سود بانکی که روند کاهشی را در پیش گرفته می‌تواند بر روند بازار و رشد بنیادی شاخص بورس تاثرگذار باشد.
وی به روند تورمی ایجاد شده در کشور اشاره کرد و افزود: در چند وقت اخیر شاهد افزایش قیمت طلا و سکه در بازار بودیم و بازار مسکن هم از ابتدای سال تاکنون به لحاظ قیمتی با رشد همراه شده است، این موضوع به طور حتم بر دارایی و قیمت فروش شرکت‌ها تاثیرگذار خواهد بود.
ویسی‌زاده علت اصلی رشد شاخص بورس را نقدینگی موجود در بازار اعلام کرد و گفت: در فروردین و اردیبهشت‌ماه اصلاح‌های ایجاد شده در بازار کمتر از نیم ساعت بوده و بازار دوباره به مسیر اصلی خود بازگشت به همین دلیل اکنون وارد فاز اصلاحی بسیار شدیدی شده است. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در سه روز اخیر برخی از افراد به دلیل رشد پرشتابی که شاخص بورس تجربه کرد به فکر شناسایی سود افتادند، گفت: فردی که در ابتدای سال اقدام به سرمایه‌گذاری در سهم‌های بزرگ بازار کرد چیزی بالغ بر ٨٠ درصد سود دریافت کرده است؛ بنابراین طبیعی است که این فرد به لحاظ مالی ترس از کاهش سود یا از بین رفتن سود به دست آورده را داشته باشد و به سمت شناسایی سود برود و زمینه افزایش عرضه در بازار فراهم شود.
وی اظهار داشت: اکنون شاهد فشار فروش سنگین در سهم‌های بزرگ و شاخص ساز بازار مانند شرکت‌های پتروشیمی و بانکی و معدنی هستیم که این موضوع تا سال گذشته می‌توانست برای بازار نگران‌کننده باشد و خبر از اصلاح جدی در بازار را بدهد اما در وضعیت کنونی با توجه به نقدینگی موجود در کشور به نظر می‌رسد بازار به زودی به روند صعودی خود باز خواهد گشت.
ویسی‌زاده خاطرنشان کرد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته روند رشد همه‌گیر شرکت‌ها در بازار و بدون توجه به موضوع خاص تعدیل خواهد شد که می‌توان آن را به عنوان موضوعی مثبت در بازار تلقی کرد.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: اگر همه سهم‌ها همزمان با یکدیگر در صف خرید قرار بگیرند چندان اتفاق خوبی در بازار نیست اما این اصلاح ایجاد شده در بازار در رشدی که قرار است دوباره به بازار بازگردد جنبه احتیاط را برای سرمایه‌گذاران تازه‌وارد ایجاد می‌کند و سهم‌های کمتر رشد کرده مورد اقبال بازار قرار خواهند گرفت. وی افزود: سهم‌هایی که از چند روز گذشته وارد اصلاح شده بودند دوباره از روز گذشته در مسیر صعود قرار گرفتند که این موضوع نشان می‌دهد بازار تا حدودی به صورت هوشمندانه در حال حرکت است.
ویسی‌زاده بر صف‌های فروش سنگین ایجاد شده در بازار تاکید کرد و افزود: برخی تصور می‌کنند که با توجه به وجود چنین وضعیتی در بازار اکنون بورس به پایان کار خود رسیده در حالی که ورود سرمایه‌گذاران تازه‌وارد و ورود حجم گسترده نقدینگی به این بازار نشان‌دهنده چنین موضوعی نیست.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه اگر صف فروش در بازار امروز یا فردا جمع‌آوری نشود زمینه ترس بین سهامداران ایجاد می‌شود، گفت: سهامداران باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که همیشه بعد از رشدهای پرشتابی که بازار تجربه کرده و سودهای شدیدی که در اختیار مردم قرار گرفته طبیعی است بازار وارد فاز اصلاح شود و سرمایه‌گذاران اقدام به سیو سود کنند.