بهزاد رنجبر: بورس تهران باز هم خالق شگفتی شد؛ شاخص بازارسهام روز دوشنبه با ۴.۵ درصد رشد برای نخستین بار از مرز ۹۰۰ هزار واحد عبور کرد. به گزارش همشهری، این صعود سریع، یکی از بی‌سابقه ترین رشدهای روزانه بازار سرمایه، در کل تاریخ فعالیت ۵۱ ساله بورس، در ایران است. به این ترتیب دیروز ارزش کل بازار سهام ایران برای نخستین بار به سطح ۴۱۱۶ هزار میلیارد تومان یعنی معادل ۲۵۷ میلیارد دلاررسید. روند رو به رشد بورس، که از اردیبهشت ۹۷ آغاز شده، همچنان ادامه دارد. روز شنبه برای چندمین بار در سال جاری رکورد های جدیدی در تالاهای مبادلات به ثبت رسید.

  • هجوم سرمایه‌گذاران جدید

این روزها جو سرمایه گذاری در بورس تقریبا فراگیر شده و هر روز تعداد متقاضیان ورود به بورس بیشتر می شود به طوری که مطابق اطلاعات از ابتدای سال تاکنون ۲۰۰ هزار سرمایه گذار جدید وارد بازار سهام شده اند. پارسال ۸۲۲ هزار سهامدار جدید برای نخستین بار وارد بازار سهام شده بودند  اما روند ورود سرمایه گذاران جدید به بورس از ابتدای امسال شتاب بیشتری گرفته است.  ورود متقاضیان جدید تر به بورس به معنای تزریق نقدینگی جدید به بازار سهام است. ورود نقدینگی تازه عامل اصلی رشد شاخص های بورس است. محاسبات همشهری نشان می‌دهد سهامداران جدید از ابتدای امسال تا ۴۰ هزار میلیارد تومان پول تازه و داغ را وارد بازار سهام  کرده اند این رقم با کل نقدینگی وارد شده به بازار سهام در سال ۹۸ برابری می کند.

  • دلایل هجوم به بورس

به نظر می رسد به دلیل بسته شدن مسیر های سرمایه‌گذاری در سایربازارها، اغلب صاحبان نقدینگی به این نتیجه رسیده‌اند که دارایی های خود را وارد بازار سهام کنند تا از کاهش ارزش پس اندازهایشان در مقابل تورم انتظاری محافظت کنند. وقوع تورم ۴۰ درصدی در سال گذشته یکی از محرک‌های مهم برای ورود سرمایه گذاران جدید به بازار بود، طبق قواعد علم اقتصاد تورم به کاهش ارزش پول و پس اندازهای ریالی منجر می‌شود.

با این حال به نظر می‌رسد امسال محرک‌های بیشتری برای افزایش توجه به بازار سهام  وارد عمل شده‌اند که یکی از آن‌ها حمایت دولت از بورس و دیگری کاهش نرخ بهره است. دولت، به ویژه شخص رئیس جمهوری، از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۳ بار از توسعه بورس حمایت کرده؛ حسن روحانی همین دیروز هم بار دیگر موضع خود را تکرار کرد و از وزیر نفت خواست زمینه عرضه سهام شرکت‌های تولید کننده محصولات پتروشیمی و نفت را در بورس فراهم کند.

از سوی دیگر زمزمه‌های تازه‌ای در مورد احتمال دوباره کاهش نرخ بهره، تحت تاثیر اجرای عملیات بازار باز، در بانک مرکزی به گوش می رسد که به باور فعالان بازار سهام می‌تواند در روزهای آینده محرک پر قدرتی برای ورود پول های جدید به بازار باشد. کاهش نرخ بهره صرفه اقتصادی سپرده‌های مدت‌دار بانک‌ها را در مقابل تورم ۴۰ درصدی از بین می برد و پول های تازه‌تری را روانه بازار سهام خواهد کرد.

  • رشد ۴.۵ درصدی معاملات

به دنبال تداوم حضور پرقدرت نقدینگی در بازار سهام، در نخستین روز هفته جاری، شاخص کل بورس تهران، با صعودی انفجاری،   ۴.۵ درصد افزایش یافت و برای نخستین بار به قله ۹۱۷ هزارو ۴۰۷ واحد رسید. این یکی از پرقدرت‌ترین رشدهای بورس در طول ۵۱ سال فعالیت بازار سرمایه در ایران به حساب می آید. شدت تقاضا برای خرید سهام در مبادلات  دیروز به حدی بود که ۹هزار میلیارد تومان نقدینگی در صف‌های خرید سهام قفل شد، به این معنا که تقاضا برای خرید سهام وجود داشت اما سهامی برای عرضه وجود نداشت. ت

حلیل گران معتقدند مسولان بازار سرمایه باید هرچه سریع‌تر زمینه عرضه سهام شرکت های جدید را در بورس فراهم کنند زیرا روز به روز بر حجم تقاضا برای ورود به بورس اضافه می‌شود و ارزش کل روزانه معاملات به رقم بی سابقه ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

با رشد روز شنبه، ارزش کل بازار سهام ایران شامل بورس تهران و فرابورس، برای نخستین بار به ۴۱۱۶ هزار میلیارد تومان، معادل ۲۵۷ میلیارد دلار، برمبنای نرخ دلار در بازار آزاد ارز، رسید حالا فقط چند گام تا عبور ارزش بازار از مرز ۲۶۰ میلیارد دلار فاصله وجود دارد. با این میزان رشد بازار سهام ایران در جدول بورس‌های بزرگ جهان در رتبه سی‌ام ایستاده است.

  • نگاه تحلیل‌گران- رشد تا کجا ادامه دارد

اغلب تحلیل‌گران می‌گویند؛ با توجه به آن که رشد بازار سهام در اعتماد سرمایه‌گذاران و ورود نقدینگی به این بازار ریشه دارد، تا زمانی این روند ادامه یابد بورس هم رشد خواهد کرد. در این بین احمد اشتیاقی، مدیرعامل کارگزاری بانک آینده گفت: شاخص کل بورس تا مرز یک میلیون واحد رشد خواهد کرد زیرا بازار پول در وضعیت تخلیه کاهش نرخ سود به سر می‌برد.

او ادامه داد: با در نظر گرفتن کاهش نرخ سود، نسبت قیمت به در آمد(P/E) تحلیلی بازارسهام به عدد ۱۰ نزدیک شده، که از فراهم شدن شرایط برای رشد شاخص تا مرز یک میلیون واحد حکایت دارد، اما بعد از این عدد به لحاظ بنیادی بورس جای رشد ندارد و به نظر می‌رسد که با ادامه دادن مختصات ذکر شده، بازار در مرزهای بالاتر از یک میلیون واحد، وارد حباب شود.

 این کارشناس بازار سرمایه در عین حال تاکید کرد: در صورت عبور شاخص بورس از مرز یک میلیون واحد، افزایش نرخ دلار نیمایی می‌تواند ظرفیت خوبی برای رشد بورس ایجاد خواهد شد.

او افزود: با در نظر گرفتن مجموعه اتفاقات به لحاظ ناترازی ارزی، قاعدتا دلار نیمایی باید در گام اول تا اواخر خرداد ماه به سمت ۱۶ هزار تومان حرکت کند. اشتیاقی تاکید کرد: از منظر تورم و دلار نیمایی با افزایشی بیش از نرخ سود سپرده مواجه‌ایم که می‌تواند بر رشد بازار سهام اثر تشدید کننده داشته و به لحاظ بنیادی موید رشد بازارسهام باشد.

 او گفت: بر این مبنا اگر تا اواخر تابستان و پس از عبور منحنی شاخص بورس از مرز یک میلیون واحد، از افزایش نرخ دلار در سامانه نیما خبری نباشد، قاعدتا رشد بازارسهام متوقف خواهد شد.