شیوع ویروس کرونا در ماه‌های اخیر آثار منفی زیادی بر بازارهای جهانی تحمیل کرد. افت ارزش شاخص بورس‌های جهانی و کاهش ارزش بازار برخی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس‌های جهانی که در برخی موارد تا ۶۰ درصد هم رسیده، خود نشان‌دهنده ابعاد بزرگ این رخداد است.

در ایران نیز با تعطیلی کسب‌وکارها در آغاز سال جدید، شاهد رکود برای مشاغل کوچک و متوسط بوده‌ایم. با این حال، بعد از تعطیلات عید تنها بازار سهام بوده که با آهنگی کمابیش سریع به رشد خود ادامه می‌دهد. هر چند امروز شاخص کل با کاهشی کمتر از یک درصد به ۵۶۹ هزار واحد رسید، اما روز گذشته شاخص کل این بازار به کانال ۵۷۴ هزار نیز وارد شد و ارزش معاملات آن به ۶ هزار و ۲۶ میلیارد تومان رسید؛ موضوعی که در بسیاری از پیش‌بینی‌ها بعید به نظر می‌رسید.

اکبر حامدی، کارشناس بازار سرمایه درباره عوامل این رشد به ایرناپلاس گفت: برای تحلیل این موضوع لازم است ابتدا به بازارهای موازی نگاه کنیم، چرا که مقدار زیادی پول سرگردان در اقتصاد کشور وجود دارد که همواره به دنبال اهداف پربازده می‌گردند.

به گفته وی یکی از رقبای بزرگ این بازارها، سیستم بانکی است که سود حقیقی آن با احتساب تورم، منفی می‌شود. از سوی دیگر، بازدهی طلا و ارز هم طی یک سال گذشته قابل مقایسه با بازدهی بازار بورس نبوده است.

حامدی همچنین افزود: در سال جدید موضوع جهش تولید هدف‌گذاری شده و این خود موجب افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی می‌شود. اگر برخی شرکت‌ها، افزایش سرمایه ‌دهند و از سوی دیگر، دولت در این زمینه وام‌هایی اعطا کند، حتماً رشد بیشتری را شاهد خواهیم بود.

وی گفت: امسال نسبت به سال‌های قبل تفاوت‌هایی وجود دارد. یک سری شرکت‌ها و صنایع بودند که در سال گذشته رشد بالایی داشتند، ولی در مقابل بخش‌هایی هم وجود دارد که از این صنایع عقب افتادند و امسال به نظر می‌رسد رشد شاخص از سمت این شرکت‌ها رخ دهد تا این عقب‌افتادگی خود را جبران کنند.

ارتقای فرهنگ سرمایه‌گذاری در بورس

حامدی همچنین افزود: اتفاق بسیار مهم یک سال اخیر این بود که ضریب نفوذ سهام در میان جمعیت کشور بسیار بالا رفت. سازمان بورس از طریق عرضه‌های اولیه و تخصیص یکسان سهم‌ها توانست این فرهنگ سرمایه‌گذاری را به شکل گسترده‌ای ارتقا دهد. بر اساس محاسبات سال گذشته هر نفر به میزان ۵۰۰ هزار تومان یارانه گرفته است. این در حالی است که درآمد خانوارها از طریق عرضه اولیه نزدیک به پنج میلیون تومان بوده است؛ موضوعی که باعث می‌شود اقبال افراد به این بازار بیش از پیش شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه، تحلیل خود درباره صنایع پیشتاز در سال جدید را این‌طور ارائه کرد: صنایع غذایی، شوینده، بهداشتی و تولیدکننده مواد اولیه شوینده‌ها به خاطر شرایط بازار نه‌تنها در ایران، بلکه در همه دنیا بیش از دیگر صنایع رشد می‌کنند.

حامدی با بیان اینکه در بورس‌های جهانی هم به‌نوعی شاهد بازگشت شاخص‌ها به سمت رشد هستیم، افزود: صنایع کامودیتی محور ایران هم از بازارهای جهانی تأثیر مستقیم می‌گیرد و حدود ۶۰ درصد بازار ایران را تشکیل می‌دهد. در نتیجه با بازگشت این شاخص‌ها بازار ما نیز از نگرانی ریزش عبور کرد.

فتح قله‌های جدید و ریسک‌های پیش رو

وی همچنین درباره رشد سهام برخی بانک‌ها نیز توضیح داد: بانک‌ها با توجه به اینکه در ۶ ماه گذشته رشد آن‌چنانی‌ نسبت به دیگر صنایع نداشتند، در حال حاضر از نظر قیمتی در وضعیت جذابی قرار دارند،  از سوی دیگر به دلیل سیاست تجدید نرخ تسعیر ارز که بانک مرکزی اعلام کرد، بانک‌ها و شرکت‌هایی که ذخیره ارزی داشتند، قطعاً سودشان تغییر می‌کند و به همین خاطر استقبال از آنها بیشتر شده است و به نظر می‌رسد که رشد این صنایع ادامه‌دار باشد.

حامدی پیش‌بینی کرد که شاخص کل هم با حرکتی تدریجی تا کانال ۶۰۰ هزار رشد کند و بعد از مقاومتی مقطعی در این نقطه دوباره تا قله ۸۵۰ هزار هم صعود کند.

وی البته اضافه کرد که ریسک‌هایی هم در بازار وجود دارد که بیشتر از انتخابات ریاست جمهوری و همچنین ترکیب مجلس جدید ناشی می‌شود که ممکن است سیاست‌های اقتصادی را تغییر دهند.