در سال ۹۸ در مجموع شاهد ۲۴ عرضه اولیه بودیم که ۱۰ مورد از آنها در ۲ ماه پایانی سال اتفاق افتاد. در این میان، سه عرضه اولیه نوری (پتروشیمی نوری)، تاصیکو ( سرمایه گذاری صدر تامین) و جم‌پیلن ( پلی‌پروپیلن جم) به ترتیب با یک میلیون و ۶۷۰ هزار تومان، یک میلیون و ۸۲ هزار تومان و یک میلیون ۸ هزار تومان بزرگترین عرضه اولیه‌های سال گذشته بودند.

بررسی این نمادها نشان می‌دهد که بسیاری از آنها پس از یک یازدهی اولیه کوناه مجددا پس از مدتی روندی صعودی در پیش گرفته و در نهایت بازدهی خود را چندین برابر کردند. به عنوان مثال تاصیکو که پس از بازدهی ۲۰ درصدی اولیه صف خرید خود را شکسته شده دید تا پایان سال ۹۸، بازدهی ۱۸۰ درصدی را از خود به جای گذاشت. درهاور نیز پس از ۲۰۰ درصد بازدهی اولیه، امسال را با بازدهی ۱۵۴۰ درصدی به پایان رساند.

در مجموع عرضه اولیه‌های سال ۹۸ معادل ۷ میلیون تومان نقدینگی لازم داشت که در صورت نگهداری همه این عرضه اولیه‌ها تا پایان سال، ارزش این سهام بالغ بر ۱۵ میلیون و ۳۳۶ هزار تومان بوده است. این ارقام بدین معناست که کل عرضه اولیه‌های امسال در مجموع و با احتساب میزان سهمیه هر فرد می‌توانست بازدهی ۱۱۹ درصدی و سودی ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد.

 

این بازدهی در حالی رخ داده که عرضه اولیه‌های کوچک و پشت سر هم پایان سال، موجب اعتراض بسیاری از فعالان بورسی شده و صدای سهامداران خرد را نیز درآورده بوده. بسیاری نیز نسبت به عملکرد ضعیف کارگزاری‌ها در قبال این عرضه‌ها معترض بودند.

با این حال، به نظر می‌رسد تصمیم‌گیران بورس همچنان نسبت به عرضه اولیه‌های پی‌درپی اقدام کرده و در سال جدید نیز شاهد عرضه اولیه بسیاری از سهام شرکت‌های بورسی باشیم. تصمیمی که در جهت جذب سرمایه بیشتر و با حمایت مقامات اقتصادی کشور انجام خواهد شد.

منبع: تجارت نیوز