اواسط مهر ۱۳۹۷ بود که علی صحرایی - مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران - در مراسم معارفه خود اعلام کرد "در دوره قبلی با ۱۶ بورس دنیا مذاکره انجام شده و در ادامه نیز برای شناساندن بورس تهران به دنیا در این راستا پیش می‌رویم. از آنجاکه درآمدهای بورس تهران مبتنی بر کارمزد معاملات است، برنامه‌هایی پیش‌بینی شده که با توجه به رویکرد معاملات بین‌المللی با دیگر کشورها رابطه داشته باشیم".

البته این موضوع چندان که باید پیگیری نشد و تقریبا مسئولان حول محور آن وعده‌ای ندادند تا اینکه حدود یک سال بعد و در آبان سال گذشته، مدیرعامل منطقه آزاد کیش اعلام کرد که مقدمات بورس بین‌الملل در دولت در حال انجام است و تا پایان سال جاری راه‌اندازی می‌شود. آنطور که مظفری عنوان کرده با راه‌اندازی بورس بین‌الملل فضای بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری ایجاد خواهد شد.

وی با دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به ایران اظهار کرد که علیرغم فشارهای آمریکا، فرصت سرمایه‌گذاری در ایران از دست نرفته و سرمایه‌گذاران نگران اتفاق سخت و زودگذر نباشند.

پس از این صحبت، باز هم خبری از فراهم کردن مقدمات راه‌اندازی بورس بین‌المللی نشد که علی صحرایی علت آن را تحریم‌ها و محدودیت ورود پول به کشور و همچنین خروج پول از کشور اعلام کرد.

موانع راه‌اندازی بورس بین‌الملل

اینک، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به راه‌اندازی بورس بین‌الملل اظهار کرد که این طرح، طرحی است که باید متناسب با شرایط بین المللی تصمیم‌گیری شود.

به گفته صحرایی، بورس بین‌الملل قرار بود در جزیره کیش راه‌اندازی شود که بورس تهران هم در آن سهام‌دار است اما این طرح با توجه به شرایط کنونی کشور متوقف است.

وی اظهار کرد که در واقع راه‌اندازی بورس بین‌الملل مشمول تحریم بوده و محدودیت‌های تحریمی سر راه آن قرار دارد. درحال حاضر ایران مشکلی برای سرمایه‌گذاری خارجی ندارد اما ورورد و خروج منابع مالی مهم است که محدودیت دارد. حتی این امکان با کشورهای همسایه نیز فراهم نیست، زیرا در این طرح انتقال پول مساله اصلی است.

بر اساس این گفته ها، به نظر می‌رسد چندان هم نباید منتظر راه‌اندازی بورس بین‌الملل در آینده نزدیک باشیم.