حسن روحانی در پایان نشست مشترک سران قوا اعلام کرد: مقام معظم رهبری رهنمودی دادند که در همین چارچوب ممکن است در مواردی برای بودجه سال آینده اصلاحاتی لازم باشد. خبرها حکایت از آن دارد که این اصلاحات در سقف منابع بودجه عمومی با محوریت اصلاح سهم صندوق توسعه ملی صورت می‌گیرد. براساس قوانین بودجه‌ای، دولت موظف است سال آینده ۳۴ درصد از منابع فروش نفت را به صندوق واریز کند. این رقم در بودجه به‌دلیل انقباض درآمدی صفر در نظر گرفته شده بود. اما ظاهرا حداقل سهم صندوق در سال آینده باید ۲۰ درصد باشد.

 

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری از امکان انجام اصلاحات در بودجه سال آینده با توجه به نکات موردنظر مقام معظم رهبری خبر داد. او روز گذشته در پایان نشست مشترک سران قوا، با اشاره به چارچوبی که در هفته‌های گذشته در بخش اقتصاد و مساله بودجه سال آینده تنظیم شده است، گفت: مقام معظم رهبری رهنمودی را دادند بر مبنای این رهنمود جدید، روز گذشته جلسه‌ای داشتیم که این سیاست را چگونه اجرایی و عملیاتی کنیم. البته جلسات دیگری هم ظرف این هفته خواهیم داشت و تا هفته آینده نکاتی را که مورد نظر مقام معظم رهبری است، نهایی خواهیم کرد. روحانی افزود: در همین چارچوب ممکن است در مواردی هم برای بودجه سال آینده اصلاحاتی لازم باشد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری درادامه سخنانش در پایان نشست سران قوا با تاکید بر اینکه بودجه ان‌شاء‌الله آماده شده و به‌زودی تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد، گفت: همه تلاش خواهیم کرد که ان‌شاء‌الله روند اشتغال را برای سال آینده حفظ کنیم و مردم در کالاهای اساسی دچار مضیقه نباشند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه اولین اولویت ما در بودجه سال آینده بر این اساس است، اظهار کرد: مردم باید از لحاظ وفورکالاهای اساسی و مواد ضروری در بازار اطمینان داشته باشند؛ ارز ما یک ثباتی در بازار داشته باشد و بتوانیم افرادی را که حقوق ثابت دارند در حدی که توان داریم، یاری دهیم.

افزایش آرامش مردم بعد از ۱۳ آبان
جلسه سران سه قوا، روز گذشته با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور، علی لاریجانی، رئیس مجلس و صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه‌قضائیه، به میزبانی رئیس‌جمهور و در دفتر او برگزار شد. رئیس‌جمهوری در پایان این نشست تاکید کرد: بعد از ۱۳ آبان آمریکایی‌ها بسیار در انتظار این بودند که شاهد یک به‌هم‌ریختگی در زمینه اقتصاد کشور باشند؛ اما مردم بزرگوار و همه فعالان اقتصادی به‌گونه‌ای عمل کردند که خوشبختانه همه چیز به عکس شد. روحانی ادامه داد: آمریکایی‌ها می‌خواستند بعد از ۱۳ آبان تورم، مشکلات اقتصادی، مسائل بازار، ارز و همه چیز را به نحو دیگری ببینند و خوشبختانه بانک مرکزی، بخش‌های دیگر اقتصادی و مردم عزیز و بزرگوار به‌گونه‌ای عمل کردند که کاملا برای همه دنیا و برای داخل کشور ما محسوس است که آرامش مردم بعد از ۱۳ آبان مقداری بیشتر شده است و همه تلاش‌ها این است که این آرامش را ادامه دهیم و بتوانیم از مشکلات روی دوش مردم بکاهیم.

پیش‌بینی برای درآمدهای ارزی
رئیس‌جمهوری با قدردانی از تلاش‌های صادرکنندگان برای پیشرفت خوب در سال‌جاری نسبت به سال گذشته و افزایش بیش از ۱۳ درصدی در صادرات کشور گفت: با چارچوبی که تعیین شده تا چگونه ارز صادرات غیرنفتی به داخل بازار و کشور برگردد، راه‌حل مطمئنی برای درآمدهای ارزی ما پیش‌بینی شده است و ان‌شاء‌الله این راه مطمئن را ادامه می‌دهیم. روحانی گفت: بخشی از جلسه در مذاکره با وزیر نفت و شرایط فروش نفت انجام شد و بحمدالله شرایط مناسب و خوبی داریم.

رئیس‌جمهور گفت: هدف آمریکایی‌ها این بود که جلوی صادرات نفت ما را بگیرند و می‌خواهم به صراحت به مردم بگویم که صادرات نفت ما بعد از ۱۳ آبان به مراتب بهتر از قبل از ۱۳ آبان شده است. گزارش امروز وزارت نفت هم امیدوارکننده بود. مواردی که تسهیلات می‌خواست مورد توافق جمع سران سه قوه است. روحانی افزود: بنابراین آمریکایی‌ها در زمینه نفت، ناموفق بودند، در زمینه اوپک هم آمریکایی‌ها خیلی تلاش کردند کاری کنند که تولید نفت کشورهای عضو اوپک کاهش پیدا نکند که الحمدلله کاهش پیدا کرد و اعضای غیراوپک هم همین تصمیم را داشتند. آمریکایی‌ها در اجلاس اوپک، این بار ناموفق بودند و جمهوری اسلامی ایران خوشبختانه موفقیت‌های خوبی به دست آورد. رئیس‌جمهور تاکید کرد: روند فروش نفت ما به همان صورتی که قبل از این اجلاس بوده، ادامه خواهد یافت.

مسائل منطقه‌ای
روحانی در ادامه با اشاره به بررسی مسائل منطقه‌ای در نشست روز گذشته سران قوا گفت: در زمینه مسائل منطقه‌ای هم خوشبختانه حرکت‌ها به سود مردم منطقه است. شرایط یمن به‌گونه‌ای است که آنهایی که می‌خواستند یمن را در اشغال خودشان داشته باشند، امروز احساس می‌کنند راهی ندارند، جز صلح با مردم یمن و ما همواره از مذاکرات یمنی-یمنی پشتیبانی می‌کردیم. رئیس‌جمهور ادامه داد: امروز علامت‌ها برای رسیدن به یک آرامش در یمن بیش از گذشته است؛ در سوریه هم شرایط به سمت صلح و آرامش بیشتر است و این به معنای موفقیت جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه‌ای است. روحانی اظهار امیدواری کرد: با توفیقاتی که مردم در مسیر آستانه چهلمین سال انقلاب خواهند داشت، شاهد توفیقات بزرگ‌تر باشیم. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در این یکی دو سفری که به استان‌ها داشتم و همچنین بقیه مسوولان که به استان‌ها سفر دارند، شاهد افتتاح‌های بسیار زیاد و به ثمر رسیدن بسیاری از پروژه‌ها هستیم، گفت: نسبت به پروژه‌های ناتمام هم در جلسه سران قوا تصمیمات خوبی گرفتیم که به مردم واگذار شود.

جزئیات تغییر بودجه 98

اخبار دریافتی حکایت از آن دارد که اصلاحات مذکور باید در سقف منابع بودجه عمومی با محوریت اصلاح سهم صندوق توسعه ملی انجام شود. دولت سقف بودجه عمومی برای سال آینده را ۴۳۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته بود. طبق قانون از محل فروش نفت باید ۱۴ درصد سهم شرکت ملی نفت و ۳۲ درصد سهم صندوق توسعه ملی محاسبه و به این دو نهاد پرداخت شود. مابقی هم در قالب واگذاری دارایی‌های سرمایه‌های می‌تواند به‌عنوان منابع بودجه پیش‌بینی شود. اما برای سال آینده سهم ۳۴ درصدی صندوق به‌دلیل تعهدات هزینه‌ای پیش‌بینی شده در بودجه صفر شده بود. به‌عبارتی دولت قصد داشت به‌دلیل محدودیت‌های فروش نفت و کاهش منابع از این محل، سهم صندوق توسعه ملی را به جای واریز به حساب این نهاد، در بودجه سال آینده هزینه کند. اما اخبار حکایت از آن دارد که دولت در سال ۹۸ فقط ۱۴ درصد از سهم صندوق را می‌تواند در بودجه هزینه کند و ۲۰ درصد باقیمانده را باید به صندوق توسعه ملی واریز کند. برآوردها نشان می‌دهد در سال آینده سهم ۳۴ درصدی صندوق حداکثر ۴۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود. با تصمیم جدید برای اصلاح سقف بودجه دولت فقط می‌تواند برای حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق هزینه پیش‌بینی کند و ۲۸ هزار میلیارد تومان باقیمانده باید به صندوق واریز شود.در این صورت باید یا ۲۸ هزار میلیارد تومان منابع جدید پیش‌بینی شود که کارشناسان احتمال آن را کم می‌دانند یا باید در بخش هزینه‌ها ۲۸ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی اتفاق افتد. هر کدام از این سناریوها لحاظ شود به نظر نمی‌رسد دولت بتواند ۲۵ آذر و مطابق با برنامه از پیش تعیین‌شده لایحه بودجه را به مجلس ارائه کند.