سرانجام موعد تحریم‌های مرحله دوم امریکا علیه ایران فرارسید. از دیروز و همزمان با 13 آبان ماه تحریم‌های نفتی و بانکی دولت امریکا علیه ایران کلید خورد، تحریم‌هایی که برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که آثار آن پیش خور شده است.
از ماه‌ها قبل بخشی از مردم و فعالان اقتصادی منتظر بودند تا ببینند تحریم‌های جدید امریکا که حیاتی‌ترین بخش‌های اقتصاد ایران را هدف قرار گرفته است، چه تأثیری در بازارها، کسب و کار و معیشت آنها ایجاد می‌کند. اما برخلاف دوره‌های قبل این بار بازارها واکنش متفاوتی نسبت به محدودیت‌های تحریم از خود نشان داد.
درحالی که انتشار اخبار مربوط به تحریم بازارها را با نوسان شدیدی مواجه می‌کرد، اما به‌نظر می‌رسد که این بارشرایط تفاوت کرده است. از یک سو بانک مرکزی که به‌تازگی اختیارات ویژه‌ای از شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا برای ساماندهی بازار ارز گرفته است، به‌شهادت فعالان اقتصادی توانسته است بازار ارز را مدیریت کند و از سوی دیگر همین آرامش نسبی هفته‌های اخیرباعث شد تا نوسان گیران و مردمی که نگران دارایی‌های خود بودند درتبدیل دارایی‌ها به ارز و طلا تردید کنند.
برهمین اساس همانگونه که از یک روز مانده به کلید خوردن تحریم مشخص بود، بازارها از ساعات ابتدایی کار خود نسبت به اعمال این محدودیت جدید بر اقتصاد ایران خونسرد بودند، اما اتفاق دیگری این مسیر را تغییر داد. درحالی که در ابتدا نرخ ارز و طلا تفاوت چندانی با نرخ روزهای قبل خود نداشت و شاخص کل بورس هم تا ساعت 9.5 صبح نزدیک به هزار واحد رشد کرده بود انتشار خبر رد لایحهCFT (کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم) در شورای نگهبان و بازگرداندن آن به مجلس شورای اسلامی این جریان را تغییر داد. بدین ترتیب نرخ دلار در صرافی‌ها به نزدیک 14 هزار و 500 تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید هم از 4 میلیون و 600 هزار تومان عبور کرد.
حال و هوای بازار ارز
دراین باره رامین مطلوب یکی از صرافان بازار تهران درگفت‌و‌گو با «ایران» درباره حال و هوای بازار ارز در روز اعمال تحریم‌ها گفت: درحالی که درشروع کار بازار قیمت‌ها تغییر چندانی با قبل نکرده بود اما خبر رد لایحه CFT باعث شد تا نرخ دلار در صرافی‌ها رشد کند. در روز 12 آبان دلار در بازه قیمتی 14 تا 14 هزار و 100 تومان بود که دیروز این نرخ به نزدیک 14 هزار و 500 تومان رسید. با این حال به گفته وی شرایط بازار ارز طبیعی است و صف خریدی شکل نگرفته است.
همچنین عباس شرفی صراف دیگر بازار تهران با اشاره به آرامش بازار ارز به «ایران» گفت: هم‌اکنون متقاضیان براحتی می‌توانند نیاز ارزی خود را تأمین کنند. به گفته وی غیر از ارزهای خدماتی مانند مسافری و دانشجویی که با سازوکار خاص خود توزیع می‌شود، متقاضیان می‌توانند تا سقف 5 هزار دلار خرید کنند.
براساس توضیحات این صرافی، صرافی‌ها ارز را درمقابل ارائه کارت ملی، کارت بانکی که به‌نام متقاضی باشد و شماره موبایل عرضه می‌کنند که این 5 هزار دلار تنها یکبار در سال عرضه می‌شود. درصورتی که فردی برای باردوم قصد دریافت ارز داشته باشد اطلاعاتی که در سامانه سنا ثبت شده مانع فروش ارز به خریدار می‌شود.
سکه خریدار چندانی ندارد
در بازار سکه و طلا نیز وضعیت مشابهی حاکم بود به‌طوری که براساس گفته‌های محمد کشتی آرای عضو هیأت مدیره اتحادیه طلا و جواهر در روز اعمال تحریم‌ها تقاضای چندانی برای سکه و طلا در بازار وجود ندارد و درمجموع بازار آرام است. با وجود این خرید و فروش در بازار طلا به احتیاط زیادی انجام می‌شود و قیمت‌ها نیز نسبت به روزهای قبل افزایش قابل توجهی نداشته است.
دیروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان معامله ‌شد. هر گرم طلای ۱۸عیار هم ۴۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان ارزش‌گذاری شد، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۲۳۳ دلار قیمت خورد.
عقبگرد 530 واحدی شاخص کل بورس
بازارسهام نیز دو نوع واکنش متفاوت از خود نشان داد، در ابتدا صعودی شد و لی در ادامه راه از صعود بازماند و عقبگرد کرد. شاخص کل بورس تا قبل از ساعت 10 صبح نزدیک به هزار واحد رشد کرد اما در ادامه روز منفی شد به طوری که در پایان معاملات روز یکشنبه 13 آبانماه 97 با کاهش 530 واحدی به رقم 182 هزار و 918 واحد رسید.
شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 225 واحدی عدد 27 هزار و 900 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 901 واحدی به رقم 192 هزار و 350 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 449 واحدی به رقم 135 هزار و 805 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 771 واحدی عدد 359 هزار و 311 واحد را به نمایش گذاشت.
دیروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با کاهش 23 واحدی روی رقم یک هزار و 984 واحد متوقف شد. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران در حالی به بیش از 605 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از دو میلیارد و 127 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 149 هزار و 4 نوبت داد و ستد بود.