حالا چهار سالی می شود که اتاق اصناف اصفهان در پیچ و خم جاده های سیاست گرفتار مانده است. جاده هایی پیچ در پیج که با پایان ریاست 20 ساله عباسعلی بصیرت، بر اتاق اصناف اصفهان شکل گرفت و دیگر رنگ آرامش را به خود ندید.

سیدمحمدرضا پاکنژاد، پیروز انتخاباتی بود که سعی داشت تا سنتی 20 ساله را کنار بزند و رنگ و بوی سنت را از دیوارهای ساختمان اردیبهشت پاک کند؛ پای خبرنگاران را به تالار اصناف باز کند و به قول خودش ساختمانی شیشه ای را از نو بنا کند. اما سیر حوادث بسیار سریع تر از انتظار پاکنژاد پیش رفت. رئیس پیشین اتاق اصناف، در گیر و دار اختلافات آن اتاق بود که صندلی خود را در انتخابات اتحادیه لوازم آرایشی و بهداشتی را از دست داد و به ناچار مسند خود در اتاق اصناف را در فاصله ای کمتر از دو سال به نائب رئیس اول خود رسول جهانگیری سپرد.
شش ماه طول کشید تا ساز وکار انتخابات توسط سازمان صمت فراهم شود و انتخابات مجدد برای ساماندهی اتاق اصناف مرکز استان اصفهان برگزار شود. اینبار رسول جهانگیری با 61 رای نفر اول و هوشنگ شیشه بران و محمدعلی انصاری پور هر دو با 52 رای، ناصر اطرج با 45 رای و اکبر امامی با 34 رای به عنوان هیات رئیسه انتخاب شدند .
در آن زمان پیش بینی می شد که محمدعلی انصاری پور یا هوشنگ شیشه بران به عنوان رئیس بعدی اتاق اصناف انتخاب شوند؛ زیرا تیم رسول جهانگیری در این رقابت بازی را سه به دو به تیم رقیب واگذار کرده بود، اما با رای یکی از افراد تیم رقیب به رسول جهانگیری سرنوشت اتاق اصناف به یکباره تغییر کرد و رسول جهانگیری عضو سابق شورای اسلامی شهر اصفهان، رئیس اتاق اصناف مرکز استان اصفهان نیز شد. پس از این انتخابات رسول جهانگیری دو انتخابات مهم را پیش رو داشت، اول انتخابات اتحادیه مشاورین املاک و دوم انتخابات شورای اسلامی شهر اصفهان.
درانتخابات اتحادیه مشاوران املاک، رسول جهانگیری در یک انتخابات پرحاشیه با فاصله ای بسیار کم پیروز شد اما بسیاری از معترضان، اعتقاد داشتند که این انتخابات مهندسی شده است. در نهایت شکایت آنها به کمیسیون نظارت ارجاع و پس از بررسی توسط آن کمیسیون رد شد. ریاست این کمیسیون را اسرافیل احمدیه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان برعهده داشت. اگرچه بر اساس قانون باید تمام مصوبات کمیسیون نظارت به اطلاع رسانه های عمومی رسانده شود؛ اما نه اتاق اصناف و نه سازمان صمت تلاشی برای این امر خطیر انجام نداند. رسول جهانگیری اما در انتخابات شورای اسلامی شهر اصفهان با عدم اقبال جامعه اصناف مواجه شد و نتوانست آرای لازم را برای ورود مجدد به پارلمان شهری اصفهان کسب کند.
همان روزها لطف الله حسین هاشمی، رئیس اداره امور اصناف شهرستان اصفهان به صورت ناگهانی از سمت خود برکنار و به اداره امور فرش انتقال یافت. برخی ازاخبار حاکی از آن است که برکناری حسین هاشمی با تلاش وی برای مطرح کردن برخی از موضوعات و تخلفات در ارتباط بوده است؛ البته هیچ مقام رسمی در این باره اظهار نظر نکرد.
اسماعیل نادری پس از حسین هاشمی به سمت رئیس اداره امور اصناف شهرستان اصفهان تکیه زد. وی در ابتدای فعالیت خود در مصاحبه ای با روزنامه اصفهان زیبا با عنوان" اتاق اصناف جای تسویه حساب های سیاسی نیست" آنالیزی از وضعیت اتاق اصناف، انتظارات و کارهای بر زمین مانده ارائه کرد. شنیده ها حاکی از این است پس از این مصاحبه، فشارهای متعددی از سوی مسئولین اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان بر روی اسماعیل نادری اعمال شد و در نهایت وی نیز همچون لطف الله حسین هاشمی از مصاحبه با رسانه ها منع گردید.

چهانگیری چهارساله شد!
احکامی که پس از انتخابات برای هیات رئیسه های اتاق های اصناف صادر می شود چهارساله است، در واقع انتخابات اتاق های اصناف سراسر کشور همزمان با هم درنیمه دوم اردیبهشت ماه برگزار می شود. با توجه به مشکلات پیش آمده در روند مدیریت سیدمحمدرضا پاکنژاد و بر اساس آنچه در بالا شرح داده شد، انتخاباتی برای تکمیل دوره ناتمام سیدمحمدرضا پاکنژاد برگزارشد که به ریاست رسول جهانگیری منجر شد. این دوره در اردیبهشت ماه سال 97 پایان یافت اما کمیسیون نظارت شهرستان اصفهان و با خواست اسرافیل احمدیه از عدم برگزاری انتخابات اتاق اصناف مرکز استان اصفهان خبر داد. هرچند بسیاری معتقدند که این اقدام به ضرر اصناف اصفهان تمام خواهد شد. منتقدان می گویند، همانطور که حسن کامران در انتخابات میان دوره ای وارد مجلس می شود و با پایان کار مجلس حکم وی نیز تمام می شود، حکم هیات رئیسه اتاق اصناف مرکز استان اصفهان نیز اردیبهشت ماه به پایان رسیده است. اما رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، با استناد به استعلام تلفنی از تهران، تاکید دارد که احکام هیات رئیسه جدید چهارساله است و نیازی به برگزاری انتخابات در اصفهان نیست.

ضرورت شفاف سازی دراصناف اصفهان
در سال گذشته در سایه عدم اطلاع رسانی دستگاه های موظف، پرونده اتحادیه رستوران و تالارهای پذیرایی اصفهان و اتحادیه کباب و بریانی اصفهان در کمیسیون نظارت شهرستان اصفهان مطرح شد. خبرگزاری مهر در گفت و گو با حسین ملت رئیس پیشین این اتحادیه این خبر را تاییدکرده بود. اما تغییرات در اتحادیه کباب و بریان اصفهان بی سر وصداتر از اتحادیه رستوران داران انجام شد. کمیسیون نظارت رای به برکناری رئیس اتحادیه کباب و بریان داد و دلایل آن هیچگاه به رسانه ها و مردم ارائه نشد.

ناشفافیت در حساب های مالی
در سالی که گذشت، با فشار اداره امور اصناف سازمان صنعت، معدن و تجارت شهرستان اصفهان، حساب های متعدد اتحادیه های صنفی که یکی از متداول ترین تخلفات صنفی به شمار می رود به یک حساب کاهش یافت و با اتحادیه های غیر شفاف برخورد صورت گرفت. ساماندهی اتحادیه های صنفی تا حدود زیادی مدیون تلاش های اسماعیل نادری و ممارست وی برای اصلاحات در این اتحادیه ها بوده است.
یکی از انتقاداتی که به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان و اتاق اصناف مرکز استان اصفهان وارد است عدم شفافیت مالی است. پس ازانتشار اخباری در رابطه با عدم امانت داری برخی از اتحادیه های صنفی، شفاف سازی و آگاه سازی مردم از واقعیات یک ضرورت بود. اما هر دو نهاد به دلایلی نامشخص از اطلاع رسانی در این رابطه خودداری کرده اند. از سوی دیگر نبود آئین نامه استخدامی و ضوابط خاص در اتاق اصناف مرکز استان اصفهان باعث شده است که برخی از افراد با استفاده از رانت در این نهادها مشغول به کار شوند. اخیرا نیز خبر استخدام افراد جدید وابسته به یکی از اعضای هیات رئیسه در مرکز آموزش اتاق اصناف مرکز استان اصفهان منتشر شده است که امید می رود ریاست اتاق اصناف در این باره شفاف سازی کند.
آنچه پر واضح است، اصناف با ظرفیت بالقوه خود در کشور و سهم آن در تولید ناخالص داخلی باید بیش از پیش جدی گرفته شود. قطعا خانواده 120 هزار نفری اصناف استان اصفهان نیازمند توجه و نظارت بیشتر است. اتحادیه های صنفی امانت دار رای مردم و بیت المال هستند، لذا نباید این نهاد به اتاق خلوت برخی از مسئولان تبدیل شود. اصناف پیشران اقتصاد خرد کشور هستند و در شرایط موجود و برای تحقق اقتصاد مقاومتی چاره ای جز توانمندسازی، چابک سازی و سالم سازی اصناف نخواهیم داشت.

نیما امین/ نوسان