بیشتر بانک‌ها پرداخت وام‌های کوچک را تا خردادماه به تعویق انداخته‌اند، آنها دلیل روشنی برای این رفتار خود ندارند و بیشترشان ابلاغ نشدن بخشنامه‌های جدید پرداخت وام را بهانه کرده‌اند. حالا گرفتن ١٥-١٠‌میلیون تومان ناقابل وام بانکی در ایران برای خودش هفت خوان رستم است. هر بانکی ساز خودش را می‌زند و سود بازپرداخت‌شان بیشتر از ١٨‌درصد است. این درحالی است که مدت‌هاست سود سپرده بانکی به ١٥‌درصد رسیده و به تبع آن باید سود بازپرداخت وام‌ها هم کم می‌شد که نشده است.
ماه‌های فروردین و اردیبهشت معمولا ماه‌هایی است که بانک‌هایی مانند ملی، سپه و ملت به کسی وام نمی‌دهند و اعلام می‌کنند هنوز منابعی برای اعطای وام در ‌سال جدید ندارند. اگر به وام ضروری در این ماه‌ها نیاز دارید، باید قید این بانک‌ها را بزنید. ضامن یکی از مهمترین اقدامات شما خواهد بود. بدون یک یا در برخی موارد دو ضامن با فیش کسر از حقوق و شرایط ویژه، هیچ بانکی به شما وام نمی‌دهد.
حتی افرادی که پول خود را به‌عنوان سپرده نزد برخی شعب بانکی به امانت گذاشته‌اند تا این‌که در موعد مقرر خود که بعضا سه ماهه هم هست، بتوانند بر روی سپرده خود، وام دریافت کنند هم در این ماه‌های ابتدایی ‌سال در برخی بانک‌ها سرگردانند. بانک‌ها با این عنوان که توانایی اعطای وام ندارند، از وعده خود سر باز می‌زنند و به آنها می‌گویند که باید تا پایان خرداد صبر کنند، چراکه منابع مالی آنها برای دادن تسهیلات کافی نیست.
این‌که بانک‌ها تا چه اندازه برای توقف پرداخت وام، قانونی و منطقی عمل می‌کنند، مشخص نیست، زیرا در همین زمان بانک‌هایی هم پیدا می‌شوند که حاضرند به صورت قرض‌الحسنه و با کارمزد‌های کم به شما وام ‌دهند. جالب است بدانید که هیچ‌کدام از خطوط تلفن بانک مرکزی هم دراین‌باره به مشتریان بانکی و متقاضیان وام پاسخگو نیست.
اما اگر موفق به گرفتن یک وام کوچک از بانک شوید چقدر در ماه باید قسط بپردازید؟ اقساط وام‌ها معمولا بین ٣٠٠ تا ٥٠٠‌هزار تومان است مگر این‌که از بانک‌های قرض‌الحسنه وام گرفته باشید. اما هر کدام از بانک‌ها چگونه به شما ١٠‌میلیون تومان وام خواهند داد؟ گزارش میدانی امروز «شهروند» جزییات وام‌های خرد بانک‌ها را بررسی کرده است.
بانک پاسارگاد و سپرده ١٥ میلیونی!
از متصدی پشت باجه درباره وام‌های خرد بانک پاسارگاد می‌پرسم. او می‌گوید محدودیت زمانی و مکانی برای دریافت وام در هیچ‌کدام از شعب این بانک وجود ندارد جز یکی! برای ١٠‌میلیون تومان وام باید ١٥‌میلیون تومان سپرده نزد بانک پاسارگاد برای یک‌سال بلوکه کنید! کارمزد این وام ١٨‌درصد و اقساط آن ٢٠٠هزار تومان است.
بانک رفاه و سود بازپرداخت ٣‌میلیون تومانی
برای گرفتن یک وام ١٠‌میلیون تومانی از بانک رفاه حسابی دچار دردسر خواهید شد. دو ضامن با فیش کسر از حقوق و سفته برای وام ١٠‌میلیون تومانی خرید کالای بانک رفاه کافی نیست. بانک رفاه ٢‌میلیون تومان از این وام را به مدت ٣‌سال در حساب مشتری بلوکه می‌کند تا از بازپرداخت اقساط مطمئن شود و درواقع ٨‌میلیون تومان وام به شما می‌دهد. با سود ١٨درصد، مبلغ قسط ماهانه شما حدود ٣٤٤‌هزار تومان و کل سودی که به بانک می‌دهید، حدود ٣‌میلیون تومان است.
وام بانک تجارت برای خرید کالای ایرانی
متصدی بانک تجارت شرایط را پیچیده‌تر می‌کند. حداکثر مبلغ وامی که بانک تجارت برای خرید کالا به شما می‌دهد، ٨‌میلیون تومان است که نزدیک‌ترین تاریخ آن ‌هم به پایان خردادماه برمی‌گردد. وام خرید کالای بانک تجارت فقط به کالای ایرانی تخصیص پیدا می‌کند و طبق آیین‌نامه باید از فروشندگان مشخصی که وزارت صنعت و معدن فهرست کرده خرید کنید. البته در عمل، برخی از شعب می‌گویند که با فاکتورهای فروشگاه‌های معتبر هم این وام به شما تعلق می‌گیرد و همین کافی است تا برخی فروشنده‌ها فاکتورهای ساختگی خود را به قیمت‌ گزافی به نیازمندان وام بفروشند. سود بازپرداخت این وام هم ١٨‌درصدی است.
البته وام‌گیرنده نباید قبلا از بانک همین وام را گرفته باشد، نباید به بانک بدهکار باشد یا وام هنوز تسویه‌نشده داشته باشد، همچنین خود گیرنده و ضامن نباید سابقه چک برگشتی داشته باشند.
بانک صادرات و سقف ٢٠‌میلیون تومانی
وام بانک صادرات هم در قالب فروش اقساطی کالاهای مصرفی بادوام ساخت داخل و خودرو تعبیه شده است. مدت بازپرداخت تسهیلات خرید کالای مصرفی بادوام در این بانک حداقل ٢٥ ماه و حداکثر ٣٦ ماه است که با توجه به انتخاب متقاضی می‌تواند مبلغ قسط ماهیانه تغییر کند. این تسهیلات به اشخاصی که مصرف‌کننده نهایی خودرو و کالاها هستند و به‌عبارتی همه مردم تعلق می‌گیرد و به پیش‌فاکتور نیاز دارد. حداکثر سقف تسهیلات اعطایی جهت خرید کالای مصرفی به هر متقاضی معادل٨٠درصد مبلغ پیش‌فاکتور برابر آخرین ضوابط جاری بانک است و این یعنی برای یک کالای ١٠‌میلیون تومانی می‌توانید ٨‌میلیون تومان وام بگیرید. سقف این وام ٢٠‌میلیون تومان است.
بانک ملت فعلا وام نمی‌دهد
بانک ملت از آن دسته بانک‌هاست که فعلا به کسی وام خُرد نمی‌دهد. متصدی این بانک می‌گوید جزییات وام‌ سال جدید این بانک مشخص نیست، چرا که هنوز ابلاغیه ‌سال ٩٧ به دست آنها نرسیده است.
بانک پارسیان ٢٢‌درصد وام را بلوکه می‌کند
راهنمای اعطای تسهیلات بانک پارسیان به ما می‌گوید که فقط به شرط خرید کالای ایرانی و ارایه فاکتور معتبر به متقاضیان وام می‌دهند. ٢٢‌درصد وامی که شما از پارسیان می‌گیرید (برای ١٠‌میلیون تومان، ٢‌میلیون و ٢٠٠‌هزار تومان) در حساب شما تا پرداخت آخرین قسط بلوکه می‌شود و نرخ تسهیلات هم ١٨‌درصد است.
بانک قرض‌الحسنه رسالت و کارمزد ٢‌درصدی
سقف دریافت وام از بانک رسالت ٢٠‌میلیون تومان است. کارمزد تسهیلات این بانک، ٢‌درصد است اما ماجرا از این قرار است که شما اگر نیاز به ١٠‌میلیون تومان وام دارید باید به مدت ٦ ماه، ١٠‌میلیون تومان را بدون دریافت سود در اختیار بانک رسالت قرار دهید. سود بازپرداخت تنها ٢‌درصد است اما در نظر داشته باشید که قسط‌های بازپرداخت به شیوه‌هایی مختلفی از شما دریافت می‌شود و از یک‌میلیون تومان در ماه تا ٣٠٠‌هزار تومان بسته به مدت زمان بازپرداخت، میزان سپرده ٦ ماه و خوش‌حسابی و گردش حساب شما متغیر است. تسهیلات کمتر از ۱۰‌میلیون تومان با یک ضامن معتبر (فرد دارای گواهی کسر از حقوق یا جواز کسب) و تسهیلات بالای ۱۰‌میلیون تومان با یک تا سه ضامن پرداخت می‌شود.