براساس اعلام نمایندگان مجلس و طبق تصمیم تازه کمیسیون تلفیق تعداد کسانی که سال آینده یارانه نقدی خواهند گرفت از 33 میلیون به 55 میلیون نفر افزایش خواهد یافت. هرچند که سرنوشت نهایی این تصمیم با رأی نمایندگان در صحن علنی مجلس مشخص خواهد شد.
در همین زمینه عضو کمیسیون تلفیق از افزایش ۷هزار میلیارد تومانی منابع پرداخت نقدی یارانه‌ها در بررسی مجدد لایحه بودجه ۹۷ در کمیسیون تلفیق خبر داد. جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌و‌گو با تسنیم، با بیان اینکه در مصوبه جدید کمیسیون تلفیق بودجه 97 حدود 7 هزار میلیارد تومان به منابع هدفمندی یارانه‌ها اضافه شده، گفت: این افزایش منابع با محاسبه جدید صورت‌ گرفته از درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی حاصل شده و مستقیماً به پرداخت نقدی یارانه‌ها اختصاص پیدا کرده است.
به‌ گفته کوچکی‌نژاد دولت در نظر داشت با منابع در نظر گرفته‌شده 23 هزار میلیاردی برای پرداخت نقدی یارانه‌ها حدود 33 میلیون یارانه‌بگیر را حذف کند اما محاسبات نشان می‌داد این منابع کفاف عملیات مد نظر دولت را نمی‌داد بنابراین کمیسیون تلفیق تصمیم گرفت حدود 7 هزار میلیارد تومان به منابع پرداخت نقدی یارانه‌ها تخصیص دهد و به این ترتیب در سال آینده سرجمع منابع نقدی یارانه‌ها حدود 30 هزار میلیارد تومان خواهد بود.
وی افزود: در قسمت انتشار اوراق مشارکت نیز سرجمع حدود 10 هزار میلیارد تومان از اعتبارات مربوط به انتشار اوراق کاسته شده است.با افزایش 7 هزار میلیارد تومانی منابع یارانه نقدی، شمار یارانه‌بگیران در سال 97 به55 میلیون نفر می‌رسد.


تکلیف حذفی‌ها معلوم نشد
با افزوده شدن مبلغ پرداختی برای یارانه‌های نقدی از تعداد حذفی‌ها کم شد و در سال آینده ۵۵ میلیون نفر می‌توانند یارانه بگیرند. چانه‌زنی برای پرداخت بیشتر در حالی در جریان است که سازوکار حذف حداقل ۱۵ میلیون نفر دیگر در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
بعد از برگشت کلیات لایحه بودجه ۱۳۹۷ از صحن علنی به کمیسیون تلفیق برای بررسی و بازنگری ایرادات وارد شده از سوی نمایندگان، در تازه‌ترین تصمیم‌گیری درباره تبصره پرحاشیه هدفمندی یارانه‌ها تغییراتی ایجاد شد. در مهم‌ترین بخش سهم پرداختی به یارانه‌بگیران در سال آینده از ۲۳هزار میلیارد تومانی که دولت در لایحه پیشنهاد و در دور اول در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده بود به ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. کمیسیون تلفیق در مرحله اول بررسی نظر دولت برای پرداخت ۲۳هزار میلیارد تومانی در طول سال ۱۳۹۷ را مورد موافقت قرار داده بود و براین اساس با توجه به اینکه تاکنون در سال حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان برای یارانه‌های نقدی پرداخت و حدود ۷۷ میلیون نفر دریافت می‌کردند، باید نزدیک به ۳۴میلیون حذف و پرداختی‌ها به حدود ۴۰ میلیون نفر کاهش پیدا می‌کرد. به‌دنبال این مصوبه، تلفیق راهکار اصلی برای حذف را چک حساب‌های بانکی اعلام کرد و آزمون وسع از سوی دولت را راهکار دیگر حذف یارانه‌بگیران قرار داد. با وجود این وقتی لایحه در صحن علنی مجلس مطرح شد نمایندگان مبهم بودن نحوه غربالگری یارانه‌بگیران را از ایرادات اصلی لایحه دانسته و تأکید داشتند که هنوز مشخص نیست دولت قرار است چگونه برای حذف حدود ۳۴میلیونی اقدام کند. از سوی دیگر سازمان برنامه و بودجه در دفاعیه خود از کلیات لایحه هیچ برنامه‌ای برای حذف گسترده اعلام نکرد. اما برگشت لایحه به کمیسیون تلفیق با بالارفتن سهم پرداختی برای یارانه‌های نقدی از ۲۳ هزار میلیارد به ۳۰ هزار میلیارد تومان همراه بود، در این حالت با توجه به ۷ هزار میلیارد تومان افزوده شده دولت درسال آینده برای هر ماه حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی باید بپردازد که هم‌اکنون حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان است پرداخت می‌کند. بر این اساس تعداد یارانه‌بگیران در هر ماه از حدود ۷۷ میلیون نفر فعلی به ۵۵ میلیون نفر کاهش پیدا می‌کند. البته این تعداد در مقایسه با ۳۴ میلیونی که مدنظر دولت بود تا ۱۵ میلیون نفر افزوده شده است.
در شرایطی با مخالفت‌های انجام شده تعداد یارانه‌بگیران نسبت به لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ افزایش پیدا کرده که باز هم تکلیف حذفی‌ها که ۱۵ میلیون نفر هستند مشخص نیست. این در حالی است که برخی با بررسی حساب‌های بانکی مردم مخالفند و آن را سرکشی به موضوعات محرمانه مردم می‌دانند. در مقابل نیز عده‌ای سرکشی به حساب‌های بانکی را اجتناب‌ناپذیر تلقی می‌کنند و تنها راه تشخیص نیازمندان واقعی را از طریق حساب بانکی افراد می‌دانند.

نیم نگاه
افزایش منابع با محاسبه جدید صورت‌ گرفته از درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی حاصل شده و مستقیماً به پرداخت نقدی یارانه‌ها اختصاص پیدا کرده است
کمیسیون تلفیق در مرحله اول بررسی نظر دولت برای پرداخت ۲۳هزار میلیارد تومانی در طول سال ۱۳۹۷ را مورد موافقت قرار داده بود
چانه‌زنی برای پرداخت بیشتر در حالی در جریان است که سازوکار حذف حداقل ۱۵ میلیون نفر دیگر در هاله‌ای از ابهام
قرار دارد

منبع: ایران