پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 9403
منتشر شده در شنبه, 20 مهر 1398 09:33
تعداد دیدگاه: 0

رشد تعدیل شده فصلی تجارت بین‌المللی کالایی در اقتصادهای گروه ۲۰ (G۲۰) طی سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ همچنان ضعیف باقی‌مانده است.  

به گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، ارزش صادرات و واردات اقتصادهای G۲۰ درفصل دوم ۲۰۱۹ نسبت به فصل اول ۲۰۱۹ به ترتیب به میزان ۹/ ۱ درصد و ۹/ ۰ درصد کاهش یافته، درحالی‌که نسبت به فصل دوم ۲۰۱۸، صادرات ۹/ ۲ درصد کاهش و واردات هم ۳ درصد افت کرده است.

ارزش واردات آمریکا در سه ماهه دوم ۲۰۱۹ در مقایسه با فصل گذشته به میزان ۳/ ۰ درصد افزایش یافته و در مقایسه با مقدار مشابه سال گذشته نیز رشد ۷/ ۰ درصدی را تجربه کرده است. صادرات این کشور نیز در فصل دوم سال ۲۰۱۹ نسبت به فصل اول سال مذکور حدود یک درصد کاهش یافته و در مقایسه با فصل دوم ۲۰۱۹ حدود ۳ درصد افت کرده است. ارزش صادرات و واردات چین در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ نسبت به سه ماهه نخست ۲۰۱۹ به ترتیب حدود ۶ درصد و یک درصد افت کرده است و نسبت به مقدار مشابه سال گذشته به ترتیب با کاهش حدود ۲ درصدی و ۴ درصدی همراه بوده است. در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ نسبت به فصل اول این سال، ارزش صادرات اقتصادهای آسیایی گروه G۲۰ که تبادلات ارزی براساس نرخ دلار آمریکا دارند، در تمام این اقتصادها به غیر از ژاپن (۲/ ۰ درصد) با رشد منفی همراه بوده است. رشد واردات نیز در بازه مذکور، تنها برای چین، هندوستان، اندونزی، ژاپن و کره‌جنوبی مثبت بوده است. همچنین ارزش صادرات این کشورها در فصل دوم سال ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸ تنها در ترکیه با رشد مثبت همراه بوده و واردات نیز در این بازه زمانی مذکور برای کلیه اقتصادهای آسیایی گروه G۲۰ با رشد منفی همراه شده است.

طی فصل دوم ۲۰۱۹ بیشترین رشد ارزش صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته، مربوط به کشورهای استرالیا، آرژانتین و مکزیک به ترتیب با رشد ۸/ ۹ درصد، ۶/ ۷ درصد و ۳/ ۵ درصد بوده است. ارزش واردات نیز در بازه زمانی مذکور تنها در دو کشور آمریکا و برزیل به ترتیب با رشد ۵/ ۰ درصد و ۷/ ۰ درصد مثبت بوده و در سایر کشورها، واردات با کاهش همراه شده است. بیشترین کاهش ارزش واردات نیز مربوط به آرژانتین با افت ۲۸ درصدی طی فصل دوم ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید