سپهر محمدی در نشست خبری در واکنش به مصوبه اخیر دولت مبنی بر اعمال تعرفه‌های برق صادراتی برای ماینرها و استخراج کنندگان رمزارزها، گفت: این مصوبه یک نوع خودزنی است و باعث کوچ سرمایه‌گذاران رمزارزها از ایران به کشورهای همسایه به خصوص روسیه، گرجستان و ارمنستان شده است. 
وی با بیان اینکه فناوری بلاک‌چین یک فرصت جدیدی برای کشور فراهم کرده است تا در دوره‌ای که نقل و انتقالات مالی به کشور به دلیل تحریم‌ها با مشکلاتی مواجه است، این مشکل را تا حدودی جبران کنند، گفت: با مصوبه اخیر دولت، پس از کشمکش‌های فراوان، صنعت استخراج رمزارزها در کشور از فضای خاکستری خارج و رسمیت پیدا کرد، اما فارغ از لزوم ورود دولت با این حجم و فضاسازی و آثار مخرب یا سازنده آن، چندین نکته حقوقی در این مصوبه متصور است. 

وی افزود: در ابتدای این مصوبه، دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و نظام بانکی را از ارائه هرگونه خدمات حمایتی به فعالان این حوزه منع کرده که با توجه به پذیرش این فعالیت به عنوان صنعت، طبعا وظایفی برعهده دولت و سایر سازمان‌های تابعه در قبال فعالان این صنعت خواهند بود که نفی دولت، نافی حقوق فعالان این صنعت نیست. 

رئیس انجمن بلاک‌چین ایران ادامه داد: یکی دیگر از ایراداتی که می‌توان به مصوبه دولت گرفت، اولین نکته آن این است که دریافت انشعاب برق از وزارت نیرو، حال سؤال این است که انشعاب برق دایر نادیده انگاشته شده و بهره‌گیری از سرمایه‌ای که در شهرک‌های صنعتی هم بر بخش خصوصی و هم بر بیت‌المال تحمیل شده و در حال حاضر بلااستفاده مانده امکان‌پذیر نیست؟

وی افزود: نکته دیگری که جلب توجه می کند واژه «قیمت متوسط ریالی برق صادراتی» است که انصافا تعبیر سخت و گنگی در پی داشته است، چرا که کلمه متوسط چنین می‌رساند که مردم کشور ایران برای یک فعالیت صنعتی باید هزینه بیشتری بابت برق مصرفی نسبت به برق کشورهای واردکننده برق از ایران پرداخت کنند، که اگر چنین باشد قابل نقد است. 

محمدی ادامه داد:‌کلمه صادراتی نیز جای بحث دارد و تعبیر جدیدی از واژه صادرات در ذهن متبادر می‌سازد، چرا که صادرات در گذشته کلمه‌ای بود که تا پیش از این جهت داد و ستد با اتباع بیگانه کاربرد داشت. جالب این است که نه تنها تخفیفی برای شهروندان کشور نسبت به حداقل نرخ صادراتی لحاظ نشده، بلکه مبلغی بالاتر از نرخ صادراتی، میانگین نرخ صادراتی مدنظر است. 

وی خاطرنشان کرد:‌ در تأمین نرخ اعلامی نیز به شفاف‌سازی درخصوص قیمت برق صادراتی به هر کشور نیاز است،. متأسفانه این صنعت تک‌مصرفی تاکنون مورد نقد صحیح واقع نشده است، صنعتی که فقط از یک حامل انرژی مثل برق و ماده اولیه جهت تولید استفاده می‌کند، حال آنکه در مقام قیاس مصرف این صنعت با سایر صنایع باشیم، چه بسا صنعتی بسیار کم‌مصرف لحاظ خواهد شد. 

وی تأکید کرد: در مصوبه دولت در تبصره 2 آن ذکر شده که خریدار برق صادراتی کشور (استخراج‌کنندگان رمزارز) باید مصرف خود را با نیاز کشور هماهنگ کنند، حال سؤال این است آیا امکان پیش‌بینی مصرف تا پیک سال آینده و اندیشیدن تمهیداتی برای افزایش توان تولید و ایجاد زیرساخت فراهم نیست؟ و مدیران کشور نباید از ارز حاصله بابت صادرات برق کشور به استخراج‌کنندگان رمزارز در جهت سرمایه گذاری و توسعه صنعت برق بهره بگیرند؟ 

محمدی خاطرنشان کرد: نکته جالب توجه مصوبه دولت برای استخراج‌کنندگان رمزارزها ماده 6 آن است که دریافت‌کنندگان برق صادراتی مشمول مالیات می‌گردند، در حالی که با توجه به همین مصوبه، امکان تبدیل رمزارز حاصله را در کشور نخواهند داشت. 

رئیس انجمن بلاک‌چین ایران با اشاره به اینکه برای صدور و ابلاغ این مصوبه هیچ مشورتی با انجمن بلاک‌چین ایران صورت نگرفته است، گفت: این آئین‌نامه جدید مُهر پایانی بر فعالیت بخش خصوصی در حوزه رمزارزهاست، چرا که متأسفانه ماینرها، کوله‌بارهای خود را بسته‌اند و به کشورهای گرجستان،‌ارمنستان،قزاقستان و روسیه رفته‌اند. 

وی ادامه داد: این روش که دولت برای ماینرها در پیش گرفته به صلاح بخش خصوصی نیست و یک بازی باخت - باخت است در حالی که ما می‌توانستیم با توسعه استخراج رمزارزها علاوه بر ورود ارز به کشور، ایجاد اشتغال کنیم و یک بازی برد - برد با دولت داشته باشیم. 

به گفته وی، برای هر مگاوات برق 36 نفر نیروی انسانی با به کارگیری 1200 دستگاه مشغول به کار خواهند شد. 

همچنین شرفی رئیس کارگروه ماینینگ با اشاره به اینکه در مفاد مصوبه دولت هیچ‌گونه نظرخواهی از بخش خصوصی انجام نگرفته و این یکی از عجایب قانونگذاری در کشور است، گفت: با توجه به اینکه صنعت ماینینگ به رسمیت شناخته شده است، تصور می‌کنیم که مصوب اخیر دولت یک نوع فرصت‌سوزی و خودتحریمی است و حال که مشکلات زیادی برای کارخانجات و تعطیلی آنها پیش آمده، این صنعت می‌تواند ارزآوری خوبی برای کشور به همراه داشته باشد.

همچنین در این نشست علوی عضو هیأت رئیسه انجمن بلاک‌چین با اشاره به اینکه ارزی که وارد کشور می‌شود ماینینگ‌ها آن را صرف سرمایه‌گذاری در تبدیل به کابل، سوله، انشعاب و ترانسفورماتور می‌شود، گفت: دولت باید به جای اینکه اعلام کند نرخ برق صادراتی برای استخراج‌کنندگان رمزارزها درنظر گرفته است، باید نرخ برق ایران رقابتی شود، این در حالی است که سخن از متوسط صادراتی می‌شود و این یک نرخ گنگی است. 

وی ادامه داد: تعرفه برق استخراج‌کنندگان رمزارزها در قزاقستان، ترکمنستان، روسیه و گرجستان 2 سنت است، اما در ایران اعلام می‌شود که نرخ برق صادراتی برای ماینرها محاسبه خواهد شد و این نرخ به شدت باعث فرار سرمایه‌گذاران در عرصه رمزارزها خواهد شد. 

وی با بیان اینکه از اول تابستان ماینرها دستگاه‌های خود را خاموش کرده‌اند، گفت:‌ اگر اینگونه وضعیت ادامه پیدا کند، شک نکنید که بسیاری از استخراج‌کنندگان رمزارزها دستگاه‌های خود را از چین به جای وارد کردن به ایران، به کشورهای دیگر برده و در آنجا اقدام به استخراج رمزارز می‌کنند. 

همچنین بیات عضو هیأت مدیره انجمن بلاک‌چین گفت: 2 درصد مصرف برق کشور صرف روشنایی معابر می‌شود، بدون اینکه هیچ هزینه‌ای بابت این مصرف در جیب دولت واریز شود، حال اگر بخواهیم از 55 هزار مگاوات برق تولیدشده در کشور بدانیم چه میزان توسط تولیدکنندگان رمزارزها مصرف می‌شود، به راحتی می‌توانیم بگوییم که نیم درصد این مقدار توسط ماینرها استفاده و بیت‌کوین تولید می‌شود.

به گفته وی، 3.2 میلیارد دلار طی دو سال گذشته توسط ماینرهای ایرانی خریداری شده است. 

وی تصریح کرد: به هر حال باید تعرفه برق رقابتی برای ماینرها محاسبه شود تا استخراج‌کنندگان رمزارزها بتوانند در ایران فعالیت کنند.