وجود صنایع پایین‌دستی متعدد فولادی که عمدتاً در قالب شرکت‌های کوچک و متوسط ریخته‌گری، قطعه‌سازی، تراشکاری، نورد و ... دسته‌بندی می‌شوند باعث شده تا بروز هر چالشی در صنعت فولاد، استان اصفهان را بیش از سایر استان‌ها درگیر خود سازد و در کنار سهم بالای این صنعت در اشتغال این استان 5 میلیون نفری، اهمیت صنعت فولاد در حفظ ثبات اجتماعی و اقتصادی را نمایان سازد. پر واضح است که در چنین شرایطی عمده مسؤولیت اتاق بازرگانی استان اصفهان به عنوان متولی بخش خصوصی، به رفع چالش‌های این صنعت اختصاص خواهد یافت و نحوه عملکرد آن در موضوع مذکور، شاخصی مهم برای عیارسنجی عملکرد اتاق بازرگانی خواهد بود.

 

تعامل اتاق با
فولادسازان مثبت بود
قاسمعلی جباری در این باره معتقد است که صنعت فولاد تداعی کننده تجربه تلخی است که پیش‌تر در صنعت نفت اتفاق افتاده است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار" نوسان"، با اشاره به انحصاری شدن صنعت نفت در ایران اظهار کرد: عدم مشارکت مردم در توسعه صنعت نفت و در بیانی بهتر، عدم واگذاری شاخه‌های صنعت نفت به بخش خصوصی و انحصارگری دولت در این صنعت باعث شد تا این صنعت هیچ‌گاه به شکوفایی نرسد و در چارچوبی بسته، محدود شود. این عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی استان اصفهان متذکر شد: در همه جای دنیا، بخش خصوصی بالاترین سهم را در توسعه صنعت نفت دارد و همین امر باعث شده تا فرآوری، حمل و تجارت نفت در این کشورها شکوفا شود.
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق اصفهان ادامه داد: در صنعت فولاد نیز همین امر در حال وقوع است و انحصارگری فولادسازان و عدم تمایل آن‌ها به مشارکت دادن مردم و بخش خصوصی در فعالیت‌های جانبی این صنعت باعث شده تا طراوت لازم در این صنعت وجود نداشته باشد. وی در خصوص عملکرد اتاق بازرگانی در رفع چالش‌های موجود صنعت فولاد اظهار داشت: در دوره قبل تمرکز بر رفع این مشکلات در همه بخش‌های صنعت فولاد از جمله بالا دست و پایین دست صورت گرفت. جباری ادامه داد: تعامل اتاق بازرگانی در 4 سال گذشته با فولادسازان نیز بسیار مثبت بود و برنامه‌ریزی‌ها نیز به نحوی انجام شده که این تعامل گسترده‌تر از قبل دنبال شود. این عضو هیأت نمایندگان اتاق اصفهان متذکر شد: در مجموع پیگیری‌های اتاق برای رفع چالش‌های صنعت فولاد و توجه به کاستی‌های موجود کاملاً مثبت بوده اما نتایج آن مکفی نبوده و نیازمند تلاش بیشتر در این زمینه هستیم.

 

پیگیری مشکلات معدن
شاخص‌ترین اتفاق بود
احمد خوروش نیز فعالیت اتاق در این موضوع را رضایت بخش توصیف کرد و با اشاره به مشکلات این صنعت در طی سال‌های اخیر اظهار داشت: اتاق در طی 4 سال اخیر، با نظر به مشکلات موجود در صنعت استان، اولویت خود را بر پیگیری مشکلات صنعت و رفع موانع تولید گذاشت. وی ادامه داد: بر همین اساس، کمیسیون‌ها و کمیته‌های مرتبط با صنعت و موانع کسب و کار، تقویت شده و تلاش‌ها و پیگیری‌های مختلفی در سطوح استانی و ملی انجام شد و بخش‌هایی از آن چیزی که باید اتفاق می‌افتاد محقق شد؛ اما دستاوردها جای کار بیشتری دارند. این فعال صنعت فولاد در خصوص مشکلات این صنعت یادآور شد: مشکل اصلی فولاد، مشکل مصرف داخلی و پایین‌تر بودن تقاضا نسبت به عرضه است که توسعه صادرات را ضروری ساخته است.
عضو هیأت نمایندگان اتاق اصفهان اعلام داشت: در حال حاضر تقریباً 2 برابر مصرف کشور، فولاد تولید می‌شود و صادرات، نقشی حیاتی در این صنعت ایفا می‌کند. وی با انتقاد از سیاست‌های دولت در منع صادرات فولاد متذکر شد: در سال جاری مسائل متعددی گریبان گیر صادرات فولاد کشور شد و تصمیماتی در اولویت قرار گرفت که مانع توسعه صادرات بود و صدور بخشنامه‌های متعدد را یکی از موانع صادرات در سال جاری بود و دولت از اوایل امسال، با صدور بخشنامه‌های متعدد، روند صادرات را مختل کرد و بسیاری از واحدهای تولیدی و به خصوص شرکت‌های فولادی با بروز این مشکلات مجبور به کاهش تولید خود شدند.
خوروش خاطرنشان کرد: پیگیری‌های چند ماهه اتاق بازرگانی اصفهان و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان باعث شد برخی از این ناهنجاری‌های سیاستی رفع شده و وضعیت صادرات در ماه‌های آبان و آذر نسبت به ماه‌های قبلی بهبود یابد. این فعال صنعت فولاد همچنین یادآور شد: کمبود سرمایه در گردش، مالیات و مسائل ارزی سه مشکل عمده صنعت فولاد در حال حاضر هستند و بی تصمیمی دولت در حوزه ارز باعث شده تا صادرکننده با وجود چند نرخ متنوع، نداند که در صورت صادرات، به چه ارزی و با چه نرخی دست خواهد یافت. وی تاکید کرد: اتاق بازرگانی اصفهان در طی 4 سال اخیر تمرکز زیادی بر پیگیری مسائل صنعت فولاد داشته و در طی ماه‌های اخیر نیز اصرار این اتاق بر رفع مشکلات مذکور باعث اصلاح برخی از سیاست‌های غلط دولت در این حوزه شد. خوروش معتقد است که در طی 4 سال اخیر، تغییرات مهمی در ساختار اتاق بازرگانی ایجاد شده و تشکیل کمیسیون معادن و صنایع معدنی و پیگیری مشکلات بخش معدن، یکی از شاخص‌ترین اتفاقات دوره اخیر اتاق بازرگانی بوده است.

 مصطفی مصری پور/ هفته نامه