«بله» فعالان اقتصادی کشور به وزرای پیشنهادی رئیس جمهور. روز گذشته سه نفر از وزرای معرفی شده برای تصدی پست‌های وزارت صمت، اقتصاد و دارایی و رفاه به اتاق بازرگانی ایران رفتند تا قبل از روز رأی اعتماد با نمایندگان بخش خصوصی درباره برنامه‌های آتی‌شان و همکاری‌هایی که می‌توانند داشته باشند، تبادل نظر کنند. بخش خصوصی بی‌پرده با وزرای پیشنهادی صحبت کرد و از آنها خواسته شد که بعد از رأی مثبت نمایندگان مجلس، بخش خصوصی و خواسته‌های آنها را فراموش نکنند کاری که همه وزرا انجام دادند.
وزرا هم فرش قرمز برای بخش خصوصی انداختند و وعده‌هایی دادند. وزیر پیشنهادی صمت، از به نام زدن سند اتاق‌های طبقه دهم وزارت صنعت، معدن و تجارت صحبت کرد و گفت: من از بخش خصوصی می‌خواهم که کنار من باشند. وزیر پیشنهادی اقتصاد هم خودش را کوررنگ در انتخاب معاونت‌ها دانست و گفت: من به رئیس جمهور گفته‌ام که کوررنگی سیاسی دارم و برای من اصولگرا و اصلاح‌طلب فرقی ندارد. از طرفی اقتصاد ایران را به مثابه تیم پرسپولیس دانست و گفت همان‌طور که می‌خواهیم این تیم در برابر سایر تیم‌ها در جام آسیا برنده شود، ما هم باید اقتصاد کشور را ملی ببینیم و درگیر سیاست و رنگ‌ها نشویم.
وزیر پیشنهادی کار، رفاه و تأمین اجتماعی هم که روز گذشته حضورش در اتاق بازرگانی مورد استقبال قرار نگرفت با نقدهای تندی از سوی برخی از اعضای اتاق بازرگانی مواجه شد. وی در برابر نقدها ابتدا عذرخواهی کرد و گفت: دولت برای کمک به اقتصاد و فعالان اقتصادی بخشنامه‌های متعدد را صادر کرد و هیچ زمان به دنبال ایجاد مانع برای اقتصاد نبود. نشست 4 ساعته وزرای پیشنهادی با تعداد محدودی از اعضای اتاق بازرگانی باعث شد که وزرا بدانند بخش خصوصی مطالبات زیادی دارد که دراین برهه زمانی نباید فراموش شود. در این نشست میهمان اول اعضای اتاق بازرگانی فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد بود، فردی که از او مصاحبه‌های کمی دیده شده است و همواره به عنوان فردی متخصص در حوزه‌های اقتصادی شناخته می‌شود. وی بعد از شنیدن صحبت‌های اعضای اتاق بازرگانی گفت: یکی از برنامه‌های من تشکیل هسته‌های اندیشه ورزی و سیاست‌زایی است.
بخشی از مفاسد از بومی‌گرایی به وجود می‌آید و من در این کار باید چشمم را روی همه چیز ببندم و باید بستری را فراهم کنیم و بگوییم هر که دارد هوس کربلا بسم الله.
دژپسند اظهار داشت: ما یکسری مسائل و مشکلات داریم و بد است که بعد از
40 سال درآمد سرانه ما این قدر باشد، زیرا به جای اینکه به توسعه کشور فکر کنیم، به توسعه دعوای هم فکر می‌کنیم و به جای اینکه با دست قلاب بگیریم و برویم بالا، چنگ می‌اندازیم و می‌آوریم پایین. وی افزود: من در برنامه ششم از نظام شناور ارزی دفاع کردم، ولی امروز شرایط فرق دارد و برای اینکه بخش خصوصی به جایگاه خودش برسد، شما به ما مشورت دهید. رضا رحمانی وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت که محبوبیت زیادی بین صنعتگران ندارد و اکثریت وی را ناآشنا با امور صنعت و تجارت می‌دانند، گفت: در شرایط جدید هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند و هیچ کس هم نیست که مشکلات را به تنهایی حل کند و هر کسی هم که می‌آید باید خودش را به مردم و بخش خصوصی وصل کند.
وی بیان داشت: من هیچ تصمیمی را بدون مشورت و هماهنگی با اتاق فکر نخواهم گرفت و تصمیمات مهم را با کمک این اتاق‌های فکر خواهم گرفت.
رحمانی بیان داشت: یک روز شما به من گفتید اگر دلار 3 هزار به 5 هزار برسد ما همه دنیا را می‌گیریم ولی الآن دلار 15 هزار است. هر چه آثار منفی دارد پذیرفته‌ایم اما آثار مثبت دارد و شما از این فرصت‌ها استفاده کنید و ما برای دستیابی به این اهداف باید با هم همفکری کنیم. وی بیان داشت: کمربندها را باید محکم بست و از امروز شما به ما مشورت دهید. ما ایراداتی داریم و رایزنان بازرگانی در شأن رایزن بازرگانی نیستند و حتی این مسأله را به آقای شریعتمداری اعلام کردم.
محمد شریعتمداری وزیر پیشنهاد تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در جمع فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران گفت: زمانی قرار بود که 770 هزار میلیارد تومان منابع برای رشد اقتصادی 8 درصد آورده شود اما اکنون با شرایط اقتصادی پیش‌بینی می‌شود که این اعداد و ارقام به وقوع نپیوندد.
وی با اشاره به نحوه اعتبار دادن به روستائیان گفت: پول پاشی هدف دولت یازدهم و دوازدهم نبوده و هدفش فاصله گرفتن از این امر بوده است. شریعتمداری بیان داشت: مشکل مطالبات تأمین اجتماعی از دولت یکی از مشکلات جدی است، 50 هزار میلیارد تومان در قانون بودجه امسال معین شده است که از طریق تهاتر در اختیار این سازمان قرار گیرد و ما تلاش می‌کنیم در 6 ماه دوم این اتفاق بیفتد که اگر این اتفاق به وقوع بپیوندد تقریباً یک سوم از منابع مورد نیاز و بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی حل و فصل می‌شود و آن سازمان می‌تواند کاراتر در اختیار همه بیمه‌گذاران قرار بگیرد.
سرفصل صحبت‌های اعضای اتاق بازرگانی و نقدهایی که داشتند و البته دولتی‌ها آنها را وارد می‌دانستند در جدول پیش رو آمده است.

گزیده صحبت‌ها در نشست اتاق بازرگانی

فرهاد دژپسند، وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد:
-من در استفاده از آدم‌های مجرب کوررنگی سیاسی و قومی دارم
-رئیس جمهور تمام شروط من را پذیرفته است
-من در انتخاب معاونت و مشاورهایم آزادانه تصمیم خواهم گرفت و فردی دخالت نخواهد کرد
-صحبت‌های تشریفاتی ندارم
-تیپ من با جلسات تشریفاتی سازگاری ندارد
-اجازه نمی‌دهم کسانی‌که با من کار دارند ساعت‌ها، روزها و ماه‌ها منتظربمانند
-می خواهم از جامعه دانشگاهی استفاده کنم
-نمی‌توان سرمایه‌گذار خارجی جذب کرد وقتی سرمایه‌گذار داخلی ناراضی باشد

رضا رحمانی، وزیر پیشنهادی صمت:
-جای 7 معاون بازنشسته‌ای که از وزارت صنعت می‌روند افرادی با صلاحیت و شایسته
خواهم آورد
-وزارت صنعت از روزی که رأی اعتماد بگیرم در اختیار بخش خصوصی خواهد بود
-طبقه دهم وزارت صنعت متعلق به بخش خصوصی خواهد بود
-برای پیمان سپاری ارزی تمام تلاشم را خواهم کرد
-اتاق صنعت و اتاق صادرات با همکاری بخش خصوصی ایجاد خواهد شد

محمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی رفاه:
-عذر تقصیر می‌خواهم برای تمام کاستی‌هایی که در وزارت صمت داشتم
-از هیچ وظیفه‌ای در وزارت رفاه شانه خالی نمی‌کنم
-با ارتباط خوبی که با فعالان اقتصادی، تشکل‌ها و دولت دارم می‌توانم برای حل مشکلات این حوزه کارهای جدیدی انجام دهم
-تصمیمات باید از پایین به بالا گرفته شود
-95 درصد قرارداد موقت است و در بنگاه‌های اقتصادی خبر از قرارداد دائم نیست
-تأمین اجتماعی متعلق به آنهایی است که حق بیمه پرداخت می‌کنند

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران:
-افرادی که پست‌های وزارتخانه را قبول کردند روی مین رفته‌اند و می‌خواهند جانفشانی کنند
-امیدواریم وزرای جدید رفتاری متفاوت در مقایسه با سایر وزرا با بخش خصوصی داشته باشند
-بخش خصوصی را فراموش نکنید
-بخش خصوصی انتظار رفتار و کردار متفاوت از وزرا دارد
-من فکر می‌کنم آقای رحمانی ان شاء‌الله یک معجون مناسب برای وزارت صمت است

اعضای اتاق بازرگانی:
-ماشاء‌الله عظیمی، دبیر کل اتاق تعاون: با آنهایی که خصومت اقتصادی و سیاسی داریم نزدیک 50 برابر ما جی دی پی دارند و با یک میلیون نفر کار می‌کنند.
-حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی: طی این سال‌ها هیچ کس جرأت اصلاح قانون کار را نداشت. ما در شرایطی هستیم که به‌طور غیر رسمی اعلام می‌شود 8 میلیون بیکار داریم.
-ایرج حریری، عضو اتاق بازرگانی ایران: آقای رحمانی شما اگر سوپر من هم باشید نمی‌توانید مشکلات حوزه صمت را حل کنید. متأسفانه شما نگاه به تجارت ندارید و شاید واردکنندگان همچنان آدم‌های اضافه دیده می‌شوند.
-محمدرضا دژاگه، عضو اتاق بازرگانی ایران: هر بخشنامه‌ای صادر کردید کافی است، اکنون وقت کار است.
- علیرضا کلاهی، نماینده کمیسیون کارآفرینی: وزرا مسئولیت کارهای خودشان را بر عهده بگیرند و از وظایفشان شانه خالی نکنند.
-مهدی راسخ، عضو اتاق بازرگانی: بحران‌های فعلی اقتصاد ما از ناکارآمدی مدیران و وزرا بوده و بخش عظیمی از این بحران ناشی از سیاستگذاری‌های غلط بوده است.
-مرتضی‌الله داد، معاون اقتصادی اتاق بازرگانی ایران: بخش بزرگی از تولید کنندگان و صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ما گرفتار هستند و نمی‌توانند در مناقصات شرکت کنند.
-نادر سیف، عضو اتاق بازرگانی ایران: دولت‌ و سازمان‌ها مکلفند هنگام تدوین آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها در حوزه تولید و تجارت، در کنار دعوت از تشکل‌های بخش‌خصوصی از نظرات آنها هم استفاده کنند.