گوشی‌های پرچمدار و لوکس برندها از این به بعد با دلار آزاد وارد می‌شوند. پس از آنکه فهرست جنجالی واردکنندگان گوشی با دلار ٤٢٠٠ تومانی منتشر شد و دست گرانفروشان و متقلبان رو شد، دولت تصمیم گرفت از این به بعد دلار ارزان را فقط به واردات گوشی‌های میان‌رده و پایین‌تر اختصاص دهد و گوشی‌های گران‌تر با دلار آزاد وارد شوند. محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به رسانه‌ها گفت که تصمیم برآن شده است که گوشی‌هایی که زیر ٣٠٠ دلار قیمت دارند با دلار ٤٢٠٠ تومانی وارد شوند. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که فروشندگان موبایل نه‌تنها در شرایط فعلی که سال‌هاست گوشی‌های تلفن همراه را با قیمت گزاف به مشتریان می‌فروشند. قیمت‌هایی که با بازار جهانی فاصله‌ای عمیق دارد و حاکی از سود کلان فعالان این صنف است. حالا اما ٤٠ واردکننده موبایل دلار ارزان و با نصف قیمت بازار آزاد را گرفته‌اند و گوشی‌ها را در انبارشان احتکار کرده‌اند. همین ماجرا سبب شده است که بازار موبایل تقریبا به حالت نیمه تعطیل درآمده و بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ مانند دیجی‌کالا معاملات خود را متوقف کنند. واردکنندگان می‌گویند بخشی از گوشی‌هایشان را با دلار آزاد وارد کرده‌اند، بخشی را به صورت چمدانی و مسافری خریده‌اند و تنها برای بخشی دلار ٤٢٠٠ تومانی گرفته‌اند و به همین دلیل برای قیمت‌گذاری در بازار با معادله پیچیده‌ای روبه‌رو شده‌اند.
آن سوی ماجرا مشتریان هم سردرگم به نظر می‌رسند و نمی‌دانند کدام گوشی‌ها با دلار ٤٢٠٠ تومانی وارد شده است و اگر تصمیم به خرید دارند، گران نخرند. حالا دولت تکلیف روزهای آینده بازار را مشخص کرده و گفته است که تنها به گوشی‌های زیر ٣٠٠ دلار ارز ٤٢٠٠ تومانی می‌دهد. در این گزارش به شما می‌گوییم که گوشی‌های ٣٠٠ دلاری کدام گوشی‌ها هستند تا اگر در ماه‌های آینده قصد خرید دارید، کلاه سرتان نرود.
بهانه بی‌بهانه!
بعد از گرانی‌های بی‌رویه در بازار موبایل و تبلت که منجر به افزایش قیمت هر روزه این کالاها شده بود، شایعاتی مبنی بر این منتشر شد که برخی افراد سودجو با استفاده از ارز دولتی گوشی وارد کرده‌‌اند، اما براساس بهای ارز آزاد محاسبه و به مردم عرضه می‌کنند. این موضوع باعث شد وزارت ارتباطات ‏لیستی از شرکت‌‌هایی که به آنها ارز ٤٢٠٠ تومانی تخصیص یافته بود، منتشر کند که این اقدام منجر به افشای فسادهای زیادی در بحث واردات موبایل شد؛ به عنوان مثال برخی شرکت‌های بی‌ربط به بحث موبایل و تبلت با ارز دولتی گوشی وارد کردند و به صورت آزاد فروختند. این تصمیم از ابتدای ‌سال ٩٧ تا پایان خردادماه اعتبار داشت و باعث شدکه افزایش قیمت‌ گوشی در راستای افزایش نرخ ارز غیررسمی توجیه نداشته باشد. اگرچه برخی از واردکنندگان ادعا داشتند که هنوز نتوانسته‌اند ارز ٤٢٠٠ تومانی دریافت کنند یا اینکه برخی فروشندگان مدعی بودند گوشی‌‌ها را با قیمت ارز آزاد از واردکنندگان دریافت کرده و ناچارند با همین قیمت‌‌ها هم به فروش برسانند. با این حال انتظار می‌رفت حداقل گوشی‌‌هایی که با ارز دولتی وارد شده‌‌اند، کاهش قیمت داشته باشند و از طرف سازمان‌‌های نظارتی هم به این موضوع رسیدگی شود. اکنون تصمیم وزارت ارتباطات با همراهی وزارت صنعت، معدن و تجارت اختصاص‌دادن ارز ٤٢٠٠ تومانی برای واردکردن گوشی‌های تلفن همراه تا سقف ٣٠٠ دلار است؛ چون این گوشی‌ها به‌عنوان کالای ضروری شناخته شده‌اند. با این حساب از این پس دیگر واردکنندگان موبایل نمی‌توانند برای قیمت‌گذاری موبایل در بازار بهانه بیاورند و تکلیف روشن‌تر از گذشته است.
آب پاکی روی دست گوشی‌بازها
لاکچری‌ها و گوشی‌بازها دیگر نمی‌توانند به سادگی گذشته گوشی‌هایشان را عوض کنند. اگر شما جزو آن دسته از مشتریانی هستید که دایم پرچمداران کمپانی‌های بزرگ موبایل را بررسی می‌کنید و عشق عوض‌کردن مداوم گوشی هستید، باید به شما یک خبر بد بدهیم، شما مجبورید از این پس گوشی‌تان را با قیمت دلار بازار آزاد بخرید. حتما متوجه تغییرات عجیب قیمت دلار هستید و می‌دانید که دستتان بسته شده است.
«ارز مورد نیاز برای واردکنندگان گوشی‌های تلفن همراهی که کمتر از ٣٠٠ دلار قیمت دارند، تامین خواهد شد.» این خبری بود که وزیر ارتباطات اعلام کرد تا آب پاکی را روی دست آنهایی که دوست دارند گوشی‌های لاکچری به دست بگیرند، بریزد. با این حساب دیگر دنبال این نباشید که کدام گوشی با دلار ٤٢٠٠ تومانی وارد شده یا نه؟ زیرا به‌زودی تمام گوشی‌های گرانقیمت و لوکس با نرخ دلار آزاد یا قیمتی نزدیک به آن وارد می‌شوند.
گوشی‌های ٣٠٠ دلاری کدامند؟
آنهایی که گوشی‌های میان رده و ارزان می‌خریدند، نگران نباشند. دولت گفته است برای واردات این دسته از گوشی‌ها دلار ارزان می‌دهد و کسی حق ندارد این دسته از گوشی‌ها را با قیمت‌های عجیب‌وغریب بفروشد، زیرا مشتریان می‌توانند دست به دامان تعزیرات شوند و پول اضافه را پس بگیرند. با این حال، بسیاری از مشتریان ممکن است به طور دقیق ندانند که گوشی‌های زیر ٣٠٠دلار چه نوع گوشی‌ها و مدل‌هایی را شامل می‌شود و آیا گوشی آنها در این دسته قرار می‌گیرد یا نه؟
نگاهی به قیمت انواع گوشی در بازار جهان نشان می‌دهد در برند سامسونگ گوشی‌هایی که مدل آنها galaxy s٧ و پایین‌تر است، گوشی‌های ٣٠٠ دلاری و کمترند. در برند اپل گوشی‌های iphon٦ و مدل‌های پایین‌تر ٣٠٠ دلار و کمتر قیمت دارند و در برند اچ.تی.سی مدل‌های htc desire٨١٦ و پایین‌تر در این بازه قرار می‌گیرند.
در برند سونی، گوشی‌های xperia xa و در برند موتورولا گوشی‌های moto g plus و مدل‌های پایین‌تر ٣٠٠ دلار و کمتر قیمت دارند.
برندهای ارزان چی؟
دو برند ارزان و پرطرفدار بازار ایران یعنی هوآوی و شیائومی هم تنها انگشت‌شمار مدل‌هایش بالای ٣٠٠ دلار و به جز پرچمدارهایشان تقریبا تمامی گوشی‌هایشان زیر ٣٠٠ دلار قیمت دارند. بنابراین حواستان باشد برای این برندهایی که با استراتژی موبایل ارزان وارد بازار جهان شده‌اند، پول گزافی ندهید، زیرا در ایران هم دولت با اختصاص ارز ٤٢٠٠تومانی تلاش کرده است همچنان این گوشی‌ها در بازار ایران ارزان بمانند.
چند بخریم؟
گوشی‌هایی که با دلار ٤٢٠٠ تومانی در بازار ایران وارد می‌شوند، قیمت تمام‌شده‌شان چند است؟ اگر بخواهیم تنها معادل ریالی را در نظر بگیریم، باید بگوییم مدل‌های گفته‌شده در بخش قبل را گران‌تر از یک‌میلیون و ٢٦٠‌هزار تومان نخرید، اما اگر بخواهیم گمرکی و سود متعارف واردکننده و مغازه‌دار را در نظر بگیریم، باید بگوییم مدل‌های گفته‌شده قیمتشان حداکثر به یک‌میلیون و ٥٠٠ تا یک‌میلیون و ٧٠٠‌هزار تومان می‌رسد. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که اگر همین حالا قیمت این گوشی‌ها را از بازار بگیرید، متوجه می‌شوید گوشی‌های ٣٠٠ دلاری تا ٣‌میلیون و ٥٠٠‌هزار تومان هم فروخته می‌شوند. به‌عنوان مثال برند سامسونگ galaxy s٧ در بازار تهران و پاساژ علاءالدین هم‌اکنون با قیمت ٣‌میلیون و ٥٠٠‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
چگونه شکایت کنیم؟
افرادی که به تازگی در بازار گوشی خریده‌اند، اگر موبایلشان با دلار ٤٢٠٠ تومانی وارد شده باشد، می‌توانند کد دستوری *٧٧٧٧# را شماره‌گیری کنند تا به آنها اعلام شود که آیا گوشی‌شان با دلار ٤٢٠٠ تومانی وارد شده است یا خیر؟! اگر بله و گوشی با قیمت گزاف خریداری شده است، می‌توانید با شماره ١٢٤ تعزیرات یا سامانه ١٩٥ وزارت ارتباطات تماس بگیرید و شکایت کنید تا بتوانید مبلغ اضافه‌تان را پس بگیرید.

شهروند