در راستای کنترل نوسانات بازار ارز، روز گذشته هیأت وزیران به ریاست حسن روحانی، رئیس جمهوری پیشنهادات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز را تصویب کرد. در این مصوبات که در قالب اطلاعیه‌ای از سوی بانک مرکزی منتشر شده است، شبکه بانکی کشور اجازه یافت گواهی سپرده ریالی با نرخ 20 درصد و همچنین گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز با سررسیدهای 1 و 2 ساله را با نرخ سود به ترتیب 4 و 4/5 درصد منتشر کند. همچنین در قالب این تمهیدات، بانک مرکزی اقدام به پیش فروش سکه بهار آزادی خواهد کرد. به گزارش «ایران»، در اطلاعیه بانک مرکزی آمده است:
در یکی دو ماه اخیر بازار ارز دچار اختلال گردید و قیمت ارز رشد غیرمنتظره‌ای را در پیش گرفت که با متغیرها و شاخص‌های کلان و بنیادین اقتصادی کشور تناسب ندارد بلکه عمدتاً متأثر از بداخلاقی‌ها، سیاسی کاری‌ها و القائات خارجی و عملیات سوداگرانه داخلی می‌باشد تداوم این روند نگرانی‌هایی را برای هموطنان عزیز درخصوص حفظ ارزش دارایی‌های خود ایجاد کرده است. بانک مرکزی نگرانی هم میهنان را درک می‌کند و البته آن را در جهت منافع ملی و رشد و توسعه اقتصادی کشور نمی‌داند و برخود فرض می‌داند که از تمام امکانات برای برون‌رفت از وضعیت موجود و برگرداندن آرامش به بازار و حفظ و تداوم دستاوردهای حاصله استفاده نماید و در این راستا برای ایجاد اطمینان در فعالین بازار درخصوص توانمندی مجموعه اقتصاد کشور نسبت به ایجاد آرامش و تأمین ارز خارجی مورد نیاز تدابیری را اتخاذ کرده است که ذیلاً کلیات آن را اعلام می‌دارد.
انتشار گواهی سپرده ریالی: به شبکه بانکی کشور اجازه داده می‌شود از تاریخ 28/11/96 به مدت 2 هفته مبادرت به انتشار گواهی سپرده ریالی با نرخ 20 درصد نماید. اوراق مزبور با سررسید یک ساله منتشر خواهند شد و نرخ بازخرید قبل از موعد آن
14 درصد خواهد بود.
انتشار گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز: به شبکه بانکی کشور اجازه داده می شود گواهی سپرده ریالی ارز بنیان با سررسیدهای 1 و 2 ساله منتشر نماید. نرخ ریال مورد محاسبه در زمان افتتاح گواهی سپرده متوسط یک ماه قبل سامانه سنا خواهد بود و نرخ سود برای سررسیدهای یاد شده به ترتیب 4 و 5/4 درصد خواهد بود و در سررسید، ارز یا معادل ریالی آن به نرخ متوسط یک هفته قبل سامانه سنا به دارنده اوراق پرداخت خواهد شد. در صورت بازخرید این اوراق قبل از سررسید، سود سپرده کوتاه مدت ریالی (10 درصد) به دارنده اوراق پرداخت خواهد شد.


پیش فروش سکه بهارآزادی: بانک مرکزی اقدام
به پیش‌فروش شش ماهه سکه بهار آزادی با نرخ 14 میلیون ریال و پیش‌فروش یک ساله سکه بهار آزادی با نرخ 13 میلیون ریال از طریق شعب منتخب بانک ملی خواهد نمود.

گروه اقتصادی/ روز سه‌شنبه قیمت دلار در مرز 5 هزار تومانی شدن قرار گرفته بود، قیمتی که البته نه توسط صرافی‌های مجاز و بانک مرکزی بلکه در کنار خیابان و توسط دلال‌ها تعیین شده بود. در حالی که صرافی‌های رسمی از فروش دلار خودداری می‌کردند و تنها به صورت بسیار محدودی از سوی صرافی بانک ملت دلار 4888 تومانی عرضه می‌شد، سوداگران کنار خیابان دلار آزاد را با نرخ 4950 تومانی معامله می‌کردند. اما در روز چهارشنبه با عملیات پلیس پایتخت و دستگیری سوداگران ارزی اوضاع بازار کمی عوض شد و در همان ساعت اولیه پس از دستگیری، 100 تومان نرخ دلار پایین آمد و در پایان معاملات روز به 4820 تومان در بازار آزاد رسید.
روز گذشته همچنین هیأت وزیران به ریاست حسن روحانی، رئیس جمهوری پیشنهادات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز را تصویب کرد. پیش از آن ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی از انتشار دو گروه اوراق مشارکت ارزی از سوی بانک مرکزی و شرکت ملی نفت خبر داده و گفته بود:«در کنار این موارد، بانک مرکزی در کنار گزینه‌های متداولی نظیر سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌ها، طرح‌های تکمیلی جذاب دیگری را نیز در دست بررسی و اقدام دارد تا از این طریق سرمایه‌گذاران بتوانند علاوه بر ایمن‌سازی دارایی‌های ارزی خود، از نرخ سود مناسبی نیز برخوردار شوند. بانک مرکزی با هدف ایجاد انگیزه اقتصادی بهتر برای بانک‌ها، ترتیبی اتخاذ خواهد کرد که بانک‌ها بتوانند منابع ارزی جمع‌آوری شده را نزد بانک مرکزی با نرخ مناسب سپرده‌گذاری کنند و در این ارتباط بانک مرکزی در جهت حمایت از امنیت سپرده ارزی مردم نزد بانک‌ها اقدام خواهد کرد.»


دستگیری 90 سوداگر
و بلوکه شدن حساب 775 اخلالگر
روز گذشته فضای چهارراه استانبول امنیتی بود و نیروهای پلیس در محدوده بازار ارز حضور پیدا کردند و عملیات برخورد با مخلان بازار ارز را در دستور کار قرار دادند. طی این عملیات 10 صرافی پلمب شد، 16 صرافی اخطار گرفتند، 90 سوداگر دستگیر شدند و حساب 775 اخلال گر بازار ارز با گردش مالی 20 هزار میلیارد تومان مسدود شد. البته سردار حسن رحیمی، رئیس پلیس پایتخت همچنین از دستگیری فردی به نام «س» با عنوان جانشین جمشید بسم‌الله خبر داد. سردار رحیمی درباره این عملیات گفت:«این عملیات با هماهنگی بانک مرکزی و مأموران پلیس تهران انجام شده است و در جریان آن کارشناسان بانک مرکزی وارد بازار ارز شده و مجوز صرافی‌ها و عرضه‌کنندگان ارز را بررسی و در ادامه مأموران با نظر کارشناسان اقدام به برخورد با فروشندگان غیرمجاز و پلمب صرافی‌های متخلف کردند. پاتوق‌ها و محل‌های استقرار دلالان ارز شناسایی خواهد شد و حضور پلیس در پاتوق‌های شناسایی شده نیز ادامه خواهد داشت.»
بر اساس صحبت‌های رئیس پلیس پایتخت، این عملیات با پشتیبانی اطلاعاتی یک ماهه انجام شد و در همکاری مشترک میان مأموران پلیس امنیت، پلیس آگاهی، یگان امداد، بانک مرکزی، دستگاه قضا، سازمان تعزیرات و... در سه نقطه از مراکز عرضه دلار و ارز در خیابان منوچهری، پاساژ افشار و سبزه میدان به مرحله اجرا درآمد.
رحیمی درباره نحوه کار این دلالان گفت:«شیوه این دلال‌ها اینگونه بود که عصرها و هنگام تثبیت قیمت دلار و مشخص بودن نرخ آن، آن را با قیمت بالاتر برای صبح روز بعد پیش خرید می‌کردند. همچنین برخی با سوء‌استفاده از کارت‌های ملی‌ افراد مختلف اقدام به خرید ارز می کردند که اداره 28 معاونت مبارزه با جرایم ویژه اقتصادی در حال بررسی این موضوع است.»


در طول اجرای طرح قیمت ارز حدود
100 تومان کاهش یافت و بیش از 500 هزار انواع ارز کشف شد. رئیس پلیس پایتخت همچنین با تأکید بر اینکه در حال حاضر دلال‌ها از بازار ارز جمع‌آوری شده‌اند، گفت:«استقرار مأموران ما در محدوده منوچهری، پاساژ افشار و سبزه میدان
نه تنها تا شب عید؛ بلکه پس از آن نیز و تا هر زمان که لازم باشد ادامه خواهد داشت.»
بر اساس صحبت‌های رحیمی، یکی از جدی‌ترین درخواست‌ها برای برخورد با مخلان بازار ارز از طرف دولت و بانک مرکزی مطرح شده بود و پلیس می‌تواند دلال‌ها را بدون همراه داشتن ارز دستگیر کند. رحیمی گفت:«همراه داشتن یا نداشتن ارز بیشتر در حوزه فعالیت عوامل تعزیرات تأثیرگذار است و پلیس با توجه به ادله و شواهدی که دارد و همچنین مجوز دستگاه قضا نیازی ندارد که حتماً برای دستگیری، دلالان را همراه با ارز دستگیر کند. برخی از دستگیرشدگان نیز افراد سابقه دار هستند.»


تذکر 90 نماینده مجلس
به رئیس جمهوری
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس نیز از تذکر ۹۰ نماینده به رئیس جمهوری درباره وضعیت بازار ارز خبر داده است. بر اساس گزارش ایسنا، بهروز نعمتی در جلسه علنی روز گذشته مجلس در تذکری اظهار کرد: «90 نماینده درباره موضوع ارز به آقای رئیس جمهوری تذکر داده‌اند. ما نمی‌دانیم باید به چه کسی درباره نرخ ارز و نابسامانی بازار ارز تذکر بدهیم.» علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به این تذکر از هیأت رئیسه مجلس خواست موضوع را پیگیری کنند.


رسیدگی قضات تعزیرات به تخلفات بازار ارز
بر اساس اعلام معاون حقوقی و رئیس گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی، تعزیرات نیز برای برخورد با متخلفان بازار ارز وارد عمل شده است. معاون حقوقی و رئیس گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران با تأکید بر جدیت تعزیرات در برخورد با متخلفان بازار ارز، از استقرار قضات تعزیرات در پلیس آگاهی تهران بزرگ برای رسیدگی به تخلفات بازار ارز خبر داده است. بهمن حسن بیگی به ایرنا گفت: «چهار قاضی تعزیرات حکومتی در پلیس آگاهی برای رسیدگی فوری به تخلفات کشف شده از دستگاه کاشف (پلیس) حضور دارند تا با متخلفان برخورد قانونی انجام شود.» او ادامه داد: «افراد سودجو در بازار آزاد، مبادرت به فروش ارز برخلاف قیمت مصوب بانک مرکزی داشته‌اند که گزارش‌های تخلف اعلام شده است. پلیس آگاهی مفاسد اقتصادی تهران، تعدادی از افرادی که خرید و فروش ارز به بیش از قیمت مصوب بانک مرکزی داشتند، دستگیر کرده و پرونده‌ها جهت رسیدگی به پلیس آگاهی منتقل شده است.»
بیگی با تأکید بر اینکه عده‌ای از دستگیرشدگان،ارز به همراه داشته‌اند، گفت: «متخلفانی که زمان دستگیری ارز همراه دارند، علاوه برضبط ارز به نفع دولت، به پرداخت جریمه محکوم خواهند شد.تعدادی از دستگیر شدگان ارز مبادله‌ای همراه دارند که پرونده این افراد در تعزیرات حکومتی مورد بررسی قرار می‌گیرد و کسانی که ارز همراهشان نیست و اقدام به دلالی و واسطه گری می کردند، پرونده آنان برای رسیدگی به دادسرای جرایم مفاسد اقتصادی ارجاع می‌شود. این افراد قصد دارند با افزایش لحظه به لحظه قیمت ارز در بازار اخلال ایجاد کنند که با آنان برخورد قانونی و فوری انجام می‌دهیم.»

منبع: شرق