نایب‌رئیس شورای ملی زعفران با بیان این‌که قیمت طلای سرخ در بازار طی روزهای اخیر ثابت بوده و نوسانی نداشته است، از رشد ۳۵‌درصدی صادرات این محصول در ۹ ماهه امسال خبر داد. غلامرضا میری با بیان این‌که بازار زعفران در حال حاضر شرایط عادی دارد، اظهار داشت: قیمت این محصول طی روزهای اخیر ثابت بوده و نوسانی در این زمینه نداشته‌ایم.
او با اشاره به این‌که صادرات نیز روال عادی خود را دارد، گفت: در ۹ ماهه امسال، ۱۴۷ تن و ۲۰۰ کیلوگرم زعفران صادر شده که نسبت به مدت مشابه ‌سال قبل، ۳۵‌درصد رشد داشته است.
نایب‌رئیس شورای ملی زعفران اضافه کرد: در حال حاضر حداقل قیمت هر کیلوگرم زعفران ۳‌میلیون و ۵۰‌هزار تومان و حداکثر نرخ آن ۴‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان است.

 

افزایش ۵۰۰ میلیونی متوسط قیمت خودرو

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو ضمن اعلام ایجاد بازار سیاه خودروهای وارداتی و افزایش ٥٠٠‌میلیون تومانی متوسط قیمت آنها خبر داد و اعلام کرد: قیمت خودروهای وارداتی بنزینی ۳۸.۵‌درصد و قیمت خودروهای هیبریدی ۴۲‌درصد افزایش یافته است، این در حالی است که سهم بخش خصوصی از بازار واردات خودرو فقط ٥درصد است.
فرهاد احتشام‌زاد در نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره وضع واردات خودرو در ماه‌های اخیر اظهار کرد: در مرداد و اسفندماه ‌سال گذشته تقاضا برای خودرو وجود داشت اما میزان تقاضا در خرداد ماه ‌سال ۱۳۹۶ با افزایش همراه شد و به حداکثر میزان خود رسید.
او ادامه داد: در دی‌ ماه ‌سال گذشته به غیر از نمایندگی‌ها، دیگر مراکز اجازه واردات خودرو را نداشتند و این امر موجب نابسامانی در موضوع واردات و نیز افزایش آن شد، پس از آن ثبت سفارش برای نمایندگی‌ها در تیرماه ممنوع شد و ۱۳‌هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو در انبارها ماند و مشکلات بسیاری را برای واردکنندگان ایجاد کرد.
احتشام‌زاد با اشاره به رانت ایجاد‌شده به دلیل بسته‌شدن سایت ثبت سفارش گفت: در این مدت ۴۷۰۰ دستگاه خودرو بدون رعایت ضوابط از گمرک ترخیص شد. واردات خودرو‌های هیبریدی قبلا معافیت واردات داشت اما در حال حاضر گران‌تر شده‌ و جذابیت خود را در بازار از دست داده است. سرمایه‌گذاران خارجی که در بخش خودرو در حال رایزنی با آنها بودیم اعلام نارضایتی کردند و گفتند در کشور شما شبانه قوانین تغییر می‌کند، به همین دلیل از ادامه همکاری منصرف شدند.