پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403, 18 رمضان 1445, Thursday 28 March 2024
کد خبر: 4627
منتشر شده در شنبه, 25 آذر 1396 09:37
تعداد دیدگاه: 0
بازدهی دلار کاهش یافت؛ رشد سکه منفی شد

روز شنبه، بازار ارز محل برخورد تفسیرهای متناقض خواهد بود، تلاقی که جهت قیمت دلار را همراه با گرایی که از سوی سخنگوی دولت به بازار داده شده تعیین خواهد کرد.ساعات انتهایی روز پنج‌شنبه با اخباری همراه...

روز شنبه، بازار ارز محل برخورد تفسیرهای متناقض خواهد بود، تلاقی که جهت قیمت دلار را همراه با گرایی که از سوی سخنگوی دولت به بازار داده شده تعیین خواهد کرد.ساعات انتهایی روز پنج‌شنبه با اخباری همراه بود که دیدگاه‌های متناقضی را در میان معامله‌گران ارزی ایجاد کرد. اولین خبر اثرگذار، اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره احساس رئیس‌جمهوری در مورد نرخ ارز و تکدرخاطر وی بود؛ ساعاتی بعد، خبر دیگری منتشر شد که در آن نماینده آمریکا در سازمان ملل اتهامات موشکی را در مورد ایران مطرح کرد تا این موضوع نیز ذهن معامله‌گران را درگیر خود کند.
 

در مورد این دو خبر نیز معامله‌گران دیدگاه‌های متفاوتی داشتند تا بازار روز شنبه کمتر از پیش قابل پیش‌بینی به نظر برسد. برخی از معامله‌گران انتظار دارند، با توجه به اظهارات محمدباقر نوبخت، مداخله ارزی بازارساز روز شنبه در بازار افزایش پیدا کند؛ این در حالی است که عده دیگری به بخش دیگری از سخنان این مقام مسوول استناد کردند که در آن به مشکل بانک مرکزی برای تهیه ارز اشاره کرد. آنها بر این اساس انتظار ندارند که در وضعیت روز شنبه بازار تغییر خاصی از لحاظ عرضه ارز رخ دهد. خبر دوم بیشتر ذهن معامله‌گرانی را متوجه خود کرد که از مدت‌ها پیش تصور می‌کردند  در آینده قیمت دلار تحت‌تاثیر تغییر رفتار دولت آمریکا قرار خواهد گرفت. اتفاقی که حداقل در یک سال گذشته رخ نداده است. آنها انتظار دارند خبر اتهام موشکی تنش‌ها را افزایش دهد و بازار با واکنش روانی به این اخبار قیمت را در جهت صعودی قرار دهد. با  این حال، معامله‌گران دیگری نیز حضور دارند که معتقدند بازار مدت‌هاست بیشتر از اخبار روانی به وضعیت عرضه و تقاضای بنیادی دقت می‌کند. آنها معتقدند اگر بانک مرکزی مانند روز‌های قبل از همان ابتدای روز عرضه را آغاز کند، راه برای نوسان‌گیری معامله‌گران بسیار سخت خواهد شد. در کنار این، عده‌ای نبود حمایت ناکافی سایر کشورها از آمریکا را دلیلی می‌دانند که بازار توجه چندانی به خبر یاد شده نکند.

 

حرکت معکوس سکه و دلار

این اخبار در شرایطی وضعیت بازار ارز در روز شنبه را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد که روز پنج‌شنبه دلار بیشترین افت خود در طول هفته را تجربه کرد. در آخرین روز هفته گذشته، شاخص بازار ارز ۱۷ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۴ هزار و ۲۰۳ تومان رسید. به گفته فعالان، کاهش نرخ حواله درهم و افزایش تعداد فروشندگان ارزی دو عامل مهم در افت قیمت بودند. کاهش روز آخر موجب شد بازدهی این ارز در هفته گذشته کمی کمتر شود. دلار هفته گذشته تنها یک دهم درصد افزایش قیمت را تجربه کرد حال که در هفته پیش از آن حدود ۵/ ۱ درصد افزایش قیمت را ثبت کرده بود.با وجود افت دلار، روز پنج‌شنبه سکه به این کاهش اعتنایی نکرد و با ۲ هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۴۱۴ هزار تومان رسید. البته افزایش روز آخر منجر به تغییر مسیر بازدهی سکه تمام بهار آزادی نشد و این فلز گرانبها با افت یک دهم درصدی به کار خود پایان  داد. به گفته فعالان، افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی و بازگشت به بالای مرز هزار  و ۲۵۰ دلار مهم‌ترین عاملی بود که سکه را در روز پنج‌شنبه افزایشی کرد؛ ولی در مجموع در طول هفته وضعیت بازار با افزایشی‌ها همراه نبود. سکه‌های کوچک نیز یک هفته مانده به پایان آذر بیش از ۲ درصد از ارزش خود را از دست دادند.


  نزول لحظه‌ای به زیر ۴۲۰۰

روز پنج‌شنبه کاهشی‌ترین روز دلار در هفته گذشته بود. در ششمین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت ۴ هزار و ۲۱۱ تومان آغاز کرد که کاهشی ۹ تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز چهارشنبه داشت. به گفته فعالان، از ساعات انتهایی روز چهارشنبه تعداد فروشندگان ارزی بیشتر شد و تمایل به خرید دلار در میان معامله‌گران پایین آمد. پس از افت ابتدای روز پنج‌شنبه،  این روند کاهشی تا ساعت ۳ بعدازظهر پی گرفته شد و قیمت حتی برای لحظاتی در معاملات فردایی به زیر ۴ هزار و ۲۰۰ تومان کشیده شد؛ هر چند در نهایت توانست به بالای مرز روانی برگردد و برای پنجمین روز متوالی در کانال ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به کار خود پایان دهد. به گفته فعالان، عرضه ارز نیز در روز پنج‌شنبه در بازار شدت گرفته بود. عده‌ای در بازار عنوان می‌کردند، نوسان‌گیران قصد داشتند با پایین آوردن قیمت‌ها در انتهای روز چهارشنبه زمینه را برای خرید دوباره در کف قیمت فراهم کنند، ولی افزایش عرضه در روز آخر هفته نقشه آنها را نقش بر آب کرد. در آخرین روز هفته قیمت درهم نیز کاهشی شد تا از این سو نیز بازار داخلی تحریک نشود.

 

۳ متغیری که ریسک خرید را بالا می‌برد

بخشی از معامله‌گران ارزی معتقدند ریسک خرید از روز ابتدایی هفته بیشتر خواهد شد. آنها ۳ دلیل را برای بالا رفتن ریسک خرید عنوان کرده‌اند: اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه، انتظار افزایش فروش‌ها در انتهای ماه و  نزدیک شدن به پایان تقاضای شرکت‌های تجاری در انتهای سال میلادی.بعدازظهر پنج‌شنبه محمدباقر نوبخت گفت: در جلسه‌ای که امروز (پنج‌شنبه) با رئیس‌جمهوری داشتیم، وی از افزایش نرخ ارز بسیار ناراحت و مکدر است. وی با تاکید بر اینکه باید قیمت ارز کنترل شود و برای این کار دولت باید در بازار مداخله کند، افزود: برای اینکه بتوانیم تقاضای بازار را متعادل کنیم باید ارز تزریق کنیم ولی متاسفانه بانک مرکزی اگر ارز بیشتری داشت، قطعا ورود می‌کرد. این اظهارات موجب شد که عده‌ای از معامله‌گران تصور کنند، بازارساز از این پس اجازه رشد بیشتری را به دلار نخواهد داد و عرضه ارز را نسبت به گذشته بالا خواهد برد. با این حال، عده‌ای دیگر از معامله‌گران تفسیر دیگری از سخنان این مقام مسوول داشتند. آ نها معتقد بودند، می‌توان صحبت‌های وی را اینگونه تفسیر کرد که ما خواهان پایین آوردن قیمت دلار هستیم، ولی وضعیت عرضه و تقاضا مانع از کاهشی شدن قیمت  می‌شود. آنها برای این تفسیر به بخش‌های دیگری از سخنان رئیس سازمان برنامه و بودجه اشاره می‌کنند، جایی که وی به میزان سفرهای خارجی از کشور اشاره کرد و گفت: سالانه ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به مسافرت خارجی می‌روند که اگر هر کدام هزار دلار با خود ببرند، می‌شود ۹ میلیارد دلار که همین میزان برای دولتی که تامین ۲۰۰ میلیون دلار برایش سخت است، بسیار زیاد است و بار بسیار زیادی را به بازار وارد می‌کند.

 به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، تفسیرهای متناقض معامله‌گران بعضا به واسطه وضعیت متفاوت آنهاست. گروهی که خالی‌فروش هستند، سعی می‌کنند با برجسته کردن اخبار کاهشی بازار را تحت‌تاثیر قرار دهند، حال آنکه افزایشی‌ها خبرهای دیگر را نشانه می‌روند. به عنوان مثال،  روز جمعه در حالی که بازار رسمی تعطیل بود، افزایشی‌های بازار بیشتر در فضای مجازی اتهامات نماینده آمریکا در سازمان ملل پیرامون موشک‌های ایران را مطرح کردند و سعی داشتند با جوسازی پیرامون آن فضا را برای افزایش خریدها در روز شنبه آماده کنند.کاهشی‌ها دو دلیل دیگر نیز برای پایین آمدن قیمت‌ها دارند. به گفته آنها، به‌طور سنتی در روزهای انتهایی ماه بخشی از بازیگران بازار نه تنها از موقعیت خرید خارج می‌شوند، بلکه ارزی که پیش‌تر خریداری کرده‌اند را نیز به فروش خواهند گذاشت. به گفته فعالان، این دسته از معامله‌گران افرادی هستند که در روزهای انتهایی ماه به جای ارز بیشتر نیاز به ریال دارند. گروه دیگری از کاهشی‌ها، نزدیک شدن به پایان سال میلادی را عاملی می‌دانند که منجر به افت تقاضا در بازار خواهد شد. تقاضایی که از نظر آنها دلیل اصلی رشد این ارز در هفته‌های اخیر بوده است. تمام این عوامل در حالی عنوان می‌شود که عده‌ای از معامله‌گران اعتقاد دارند دلار تا هفته ابتدایی دی ماه با تقاضای زیادی رو‌به‌روست و همچنان ظرفیت رشد بیشتر قیمت را دارد.

منبع: دنیای اقتصاد


بانک و بیمه

بانک و بیمه

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید