اقتصاد بازار: زمانی که مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در ابتدای دهه 70 شمسی در کسوت ریاست جمهوری بود، استان کرمان به محوریت وی توانست یکی از حلقه های تاثیرگذار اقتصادی ایران را تشکیل دهد. حلقه ایی که امروز برخی از اعضای آن تصمیم گیران کلان اقتصادی بخش دولتی و خصوصی را تشکیل می دهند. استان کرمان با استفاده از منابع خدادادی و همراهی دولت وقت توانست شرکت سرمایه گذاری تشکیل دهد که در بخش های تولیدی و خدماتی متمرکز شود و زمینه توسعه استان را فراهم سازد.
کرمان خودرو (نمایندگی دوو)، شرکت هواپیمایی ماهان، منطقه اقتصادی ارگ جدید و بسیاری از پروژه های سرمایه گذاری باعث شد که استان کرمان در بین استان های جنوب کشور با سرعت بیشتری فرایند توسعه را طی کند.
رمز موفقیت این استان در تجمیع نیروهای سیاسی و فعالان اقتصادی حول محور کرمان است. دغدغه کرمانی آباد و توسعه‌یافته باعث شد که حلقه کرمان در اقتصاد ایران شکل گیرد و شاهد نتایج قابل‌توجه آن در بخش‌های مختلف هستیم. کرمان در کنار منابع عظیم سنگ‌آهن و مس توانست در بخش کشاورزی با تولید محصول پسته، ارزش‌افزوده ایی برای خود ایجاد کند. استان اصفهان با ظرفیت‌های به‌مراتب بیشتر از استان کرمان و شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی توانمند می‌توانست در عرصه توسعه با تمرکز بر پتانسیل‌های داخلی نقش تأثیرگذاری در اقتصاد ایران داشته باشد. صنعتی‌ترین استان کشور از داشتن یک شرکت هوایی، یک برد خودرو محروم است. استان اصفهان در دو دهه اخیر از توسعه جامانده است و با نگاه برخوردار بودن استان از منظر پایتخت‌نشینان و سایر استان‌ها همواره در آخر جدول توزیع اعتبارات قرارگرفته است.تشکیل حلقه اقتصادی اصفهان با همراهی تمام گروه‌های سیاسی و اقتصادی می‌تواند استان را از تنگناهای کنونی عبور دهد و تحول جدیدی برای استان ایجاد کند. تحولی که توسعه پایدار مبتنی بر آمایش سرزمین ارمغان آن باشد. این مهم جز باهم افزایی و همگرایی بخش‌های مختلف استان از شخصیت‌های اثرگذار سیاسی،مذهبی، فعالان اقتصادی و کنشگران اجتماعی ممکن نیست.
پیوستگی رمز پایداری یک زنجیر است .به قول یک ترانه‌سرا :
ای صبور و ای صبور /بی غرور و جدا نمیشه بود/واسه زنجیر پیوستگی قانونه/ما که می دونیم/تنها می مونیم
به نقل از ماهنامه نوسان