اقتصاد بازار: معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران از راه اندازی 6 مرکز تجاری ایران در کشورهای چین، عراق،افغانستان، لبنان یا سوریه، روسیه و آذربایجان خبر داد و گفت: این مراکز به همت سازمان توسعه تجارت ایران و با همکاری بخش خصوصی راه اندازی می شود.
به پایگاه خبری اقتصاد بازار محمدرضا مودودی در نهمین جلسه هیات رییسه کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان، تصریح کرد: نخستین مرکز در شانگ های چین در 2 هزار و 700 متر مربع در کنار 22 پاویون سایر کشورها با سرمایه گذاری یک شرکت چینی راه اندازی می شود.
وی افزود: اتاق بازرگانی اصفهان با شناسایی بنگاه های اقتصادی توانمند و معرفی به این مرکز می‌تواند زمینه معرفی محصولات تولیدی این شرکتها را در چین فراهم کند.
معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اختصاص 16 هزار و 500 میلیارد تومان ردیف اعتباری برای حمایت از واحدهای تولیدی گفت: بودجه اختصاصی برای رونق صادرات در سال جاری 50 میلیارد تومان بوده است و اثربخشی اعتبارات در نتایج هر بخشی قابل مشاهده است.
وی یادآور شد: سازمان باید با 50 میلیارد تومان تسهیلات صادراتی، ضمانت‌نامه و بیمه‌ها، کمک‌هزینه نمایشگاه‌ها، برندینگ و آموزش را پوشش دهد و این عدد در برابر 50 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی بسیار اندک است.
مودودی اضافه کرد: درخواست 300 میلیارد تومان تسهیلات برای صادرکنندگان داشتیم که تاکنون پاسخی دریافت نکردیم.
وی با اشاره به چالش مالیات بر ارزش‌افزوده صادرکنندگان، بیان داشت: سازمان توسعه تجارت چندین جلسه با مسئولین سازمان مالیاتی برای بازگشت به ‌موقع مالیات بر ارزش‌افزوده صادرکنندگان برگزار کرده که نتیجه‌ی روشنی دریافت نشده است.
معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران از صادرکنندگان خواست که مستندات خود را در عودت نشدن مالیات بر ارزش‌افزوده به سازمان توسعه تجارت ایران از طریق وبگاه اینترنتی اطلاع دهند و افزود: براساس قانون یک ماه پس از ارایه اظهارنامه مالیاتی مبلغ پرداختی باید به صادرکننده بازگشت داده شود.
وی در پاسخ به این پرسش که چه تسهیلات ویژه‌ای از سوی صندوق ضمانت صادرات برای صادرکنندگان در نظر گرفته‌شده است، گفت: صندوق توسعه ملی باید در خدمت توسعه کشور باشد و در شرایطی که بانک‌ها در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند، اختصاص خط اعتباری برای صادرکنندگان می‌تواند آنان را به فعالیت بیشتر تشویق کند.
مودودی خواستار تغییر نگاه مسوولین صندوق توسعه ملی نسبت به وضعیت صندوق شد و افزود: نباید به صندوق توسعه ملی نگاه سودآور و داشتن تراز مثبت داشت بلکه تراز منفی این صندوق نباید نگران‌کننده باشد زیرا منابعی که در خمت تولید و صادرات قرار گیرد.
وی در ادامه از معرفی نمانام‌های معتبر توسط سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد و گفت: انتخاب برند باید از یک مسیر مشخص و معین دنبال شود تا ارزش‌گذاری بر روی آن به‌صورت علمی قابل‌اندازه‌گیری باشد.
معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران تعدد جشنواره‌های معرفی برند را باعث سردرگمی فعالان اقتصادی دانست و افزود: تنها مرجع قانونی ارزیابی، انتخاب و معرفی نام نشان‌های برتر تولیدی و تجاری کشور، سازمان توسعه تجارت ایران است و اقدام هر مجموعه دیگری تحت این عنوان، بدون اخذ مجوز رسمی از این سازمان فاقد وجاهت قانونی است.
وی در خصوص تعرفه ترجیحی ایران با سایر کشورها، گفت: تراز تجاری ایران با ترکیه مثبت است و حجم صادرات ایران به ترکیه بیش از واردات از آن کشور است.
مودودی افزود: صادرکنندگان موفق ایرانی به دلیل نگه فرایندی به صادرات توانستند در بازارهای هدف موفق شوند و صادرکنندگان استان اصفهان با ایجاد شبکه لجستیک صادراتی خود می‌توانند در درازمدت موفق شوند.
وی خاطرنشان کرد: افزایش نرخ ارز در آذر و دی باعث رون صادرات شد ولی بازگشت آن به قیمت قبلی باعث زیان برای صادرکنندگانی شد که با ارز گران مواد اولیه را خریداری کردند.
رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه با اشاره به نرخ ارز و تاثیر آن بر تجارت، گفت: پایین بودن نرخ ارز باعث شده که صادرات توجیه چندانی برای فعالان اقتصادی نداشته باشد.
مسعود گلشیرازی خاطرنشان کرد: عدم‌اصلاح توافقنامه تجاري با تركيه و اصلاح تعرفه ترجيحي به‌طرف ترکی‌هایی، تهديد جدي براي توليد ملي است.
وی اضافه کرد: صندوق ضمانت صادرات حمایت‌کننده صادرکننده نیست. درخواست وثایق ملکی از صادرکننده از سوی این صندوق زمینه توسعه صادرات را فراهم نمی‌کند.
حمیدرضا مومنی مسئول کمیته توسعه صادرات کمیسیون تجارت در این جلسه از افت صادرات استان خبر داد و افزود: صادرات سهم تاثیرگذار هر کشور در سایر کشورهاست و کاهش صادرات نشان از ناتوانایی بخش های مختلف است.
مسوول کمیته ICT کمیسیون تجارت در این جلسه خواستار توجه ویژه سازمان توسعه تجارت ایران به صادرات نرم افزار و تارت الکترونیک شد و گفت: فناوری اطلاعات بخش مغفول تجارت و صادرات ایران است.
مجید کرباسچی افزود: تجمع بسیار زیاد فارغ‌التحصیلان علوم فناوری اطلاعات از یک‌سو سهم بزرگ مشاغل برپایِ فناوری اطلاعات در اقتصاد کشورهای مترقی از سوی دیگر و تعداد کثیر شرکت‌های فناوری اطلاعات در کشور ایجاب می‌کند که به فکر تصاحب سهم خود در بازارهای خارجی باشیم.