اقتصاد بازار: در سومین سمپوزیم جوانان و ثروت آفرینی اتاق بازرگانی اصفهان با محوریت صادرات برگزار شد، بر بازارسنجی، بازاریابی و بازارسازی سه قانون مهم یک صادرکننده تاکید و اعلام شد: شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی بر پروژه‌های عراق و سوریه تمرکز کنند.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار محمدرضا غفرالهی در آیین آغاز به کار سومین سمپوزیم جوانان و ثروت آفرینی اتاق بازرگانی اصفهان با محوریت صادرات، اظهار داشت: معاونت جوانان اتاق بازرگانی اصفهان در نظر دارد سمپوزیوم با رویکرد احصای مشکلات جوانان در حوزه توسعه بازارها و اصلاح نگرش‌های صادراتی و همچنین ارایه ایده‌های جدید توسعه صادرات کسب‌وکارهای کوچک برگزار کند.
وی افزود: چالش‌ها و مشکلات حول بحث صادرات به‌وسیله نظرسنجی انجام‌شده در بین ۶۰ درصد جوانان بازرگان اصفهان ارایه شده که نهایتا در کارگروه‌های مربوطه دسته‌بندی شده است.
دبیر سومین سمپوزیوم جوان و ثروت آفرینی بیان داشت: برنامه سمپوزیوم شامل چهار کارگاه آموزشی و پنج کارگروه آموزشی است که طی دو روز برگزار می‌شود و نتایج آن در آیین اختتامیه ارایه می‌شود.
بازار سنجی، بازاریابی و بازارسازی سه قانون مهم یک صادرکننده
یک صادرکننده نمونه ممتاز در نشست آشنایی با پیش ‌نیازهای صادراتی در حاشیه سومین سمپوزیوم جوانان و ثروت آفرینی، مسیر صادرات را شامل بازار سنجی، بازاریابی و بازار سازی برشمرد و گفت: فعالان اقتصادی باید خودشان ریل‌گذاری جاده‌های جدید را انجام دهند و بازارهای جدید پیدا کنند.
محمدامین حاج کاظمیان صادرکننده را یک هنرمند دانست و افزود: صادرکننده باید بتواند با وضعیت بازار خود را تطبیق دهد مانند یک نوازنده که در شرایط گوناگون و بر اساس محیط به نوازندگی می‌پردازد.
وی خطاب به جوانان گفت: در استفاده از منابع مالی تلاش کنید از تسهیلات بانکی کمتر استفاده کنید و با دارایی خود گام بردارید.
وی اضافه کرد: یک شرکت صادراتی بیشتر از پول به اعتبار در بازار داخلی و خارجی نیاز دارد و تصور نکنید که با پول می‌توانید همه کاری انجام بدهید.
وی خاطرنشان کرد: آنچه اعتبار یک صادرکننده را مخدوش می‌کند مسئولیت ناپذیری آنان در قبال مشتریان است.
این صادرکننده نمونه کشور تاکید کرد: تحریم‌های اقتصادی کار را برای صادرکنندگان سخت‌تر کرد ولی غیرممکن نساخت.
وی گفت: برای تداوم صادرات باید یک تیم هوشمند در بنگاه اقتصادی تشکیل شود و مدیر باید در وسط میدان کار حضور مستمر و مداوم داشته باشد.
شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی بر پروژه‌های عراق و سوریه تمرکز کنند
دبیر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی آذربایجان شرقی در نشست صادرات خدمات فنی و مهندسی با رویکرد پروژه‌های پیمانکاری و عمرانی در حاشیه برگزاری سومین جوانان و ثروت آفرینی، گفت: صادرات خدمات فنی و مهندسی بخشی از توانمندی شرکت‌های پیمانکاری است که بخشی از صادرات ایران را شامل می‌شود.
ناصر انزلی چی افزود: برای خدمات فنی و مهندسی 6 روش(ILT) مناقصه بین‌المللی،(SSC) ترک تشریفات مناقصه،EPC (مهندسی، تامین کالا، ساخت و اجرا) ،Epcf (مهندسی، تامین کالا و ساخت، اجرا و تامین مالی)، BOT (ساخت، بهره‌برداری و انتقال)، BLT (ساخت، اجاره، واگذاری( وجود دارد که شرکت پیمانکاری باید با آن آشنایی کامل داشته باشند.
وی افزود: رتبه‌بندی شرکت‌های پیمانکاری در سازمان‌های متولی می‌تواند به کسب پروژه‌های پیمانکاری در سایر کشورها کمک کند.
انزلی چی تاکید کرد: شرکت خدمات فنی و مهندسی قبل از حضور مناقصه‌های بین‌المللی باید بدانند که کشور هدف در کدام ‌یک از کنوانسیون‌های بین‌المللی عضو است تا در صورت بروز اختلاف و مساله بتواند از آن کنوانسیون و بخش‌های حقوقی آن استفاده کنند.
وی اضافه کرد: سازمان همکاری اقتصادی و توسعه(OELD)، کانون بین‌المللی مهندسان مشاوره، پیمان عمومی تجارت جهانی (GAT) و انستیتوی مهندسان عمران (ICE) می‌تواند از خدمات فنی و مهندس شرکت‌ها در کشورها حمایت کند.