اقتصاد بازار: مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ‌و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از امضای یک یادداشت تفاهم برای رفع مشکلات حمل و نقل بین ایران و گرجستان در حاشیه هفتمین نشست کمیته حمل ‌و نقل بین‌المللی جاده‌ای کالا و مسافر 2 کشور خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار به نقل از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، محمدجواد عطرچیان افزود: در این نشست که با امضای یادداشت تفاهمی در 15 ماده همراه بود، 2 طرف درباره حمل‌ و نقل جاده‌ای کالا و مسافر، همکاری در دالان های ترانزیتی و منطقه‌ای، فقدان پوشش بیمه‌ای مناسب و کارآمد برای کامیون‌های ایرانی عبوری در قلمرو گرجستان و... بحث و تبادل نظر کردند.
وی اضافه کرد: از مهمترین دستاوردهای این نشست افزایش قابل توجه مبادله پروانه های تردد معاف از عوارض بود که نیمی از آنها تا یک ماه آینده در اختیار طرف ایرانی قرار می گیرد.
به گفته وی، 2 طرف همچنین بر روان‌ سازی و تسهیل تردد اتوبوس‌های ایرانی و ارایه تسهیلات به آنان و برگزاری نشست کارشناسی برای نهایی شدن سند راه اندازی دالان شش‌جانبه خلیج‌فارس- دریای سیاه تاکید کردند.
عطرچیان افزود: در این مذاکرات، 2 طرف درباره راه‌اندازی خطوط رو- رو از بندرهای «پوتی» و «باتومی» و همچنین میزان تعرفه‌ها و هزینه‌های خطوط یاد شده، مذاکره و هیات ایرانی از این 2 بندر بازدید کردند.
به گزارش ایرنا، این نشست با حضور «داود کشاورزیان» معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و «دیوید خوتشیوالی» معاون وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان، در تفلیس برگزار شد.
سالیانه بیش از 9 هزار کامیون ایرانی کالاهای صادراتی را از طریق جمهوری آذربایجان یا ترکیه به گرجستان حمل می‌کنند.
پارسال میزان تردد کامیون‌های گرجی به ایران نزدیک به 600 دستگاه بود.