اقتصاد بازار: مدیر یک شرکت مدیریت صادرات در کشور با اشاره به اینکه بی‌ثباتی مقررات حاكم بر صادرات بخش كشاورزی مهمترین چالش این بخش است، گفت: پسته و زعفران یکی از ارزآورترین محصولات صادراتي كشاورزی ایران به شمار می روند
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، مسعود پور حمیدی در نشست بازاریابی بین‌المللی با رویکرد محصولات صادرات کشاورزی، اظهار داشت: شاخص‌های تعیین کشورهای هدف شامل ريسک كشور، ریسک سياسي و ريسک تجاري، شرايط منطقه‌ای و سطح روابط سياسي، درجه نفوذپذیری در بازار خدمات فني و مهندسی، حجم و روند صادرات ايران به كشور هدف شاخص باز بودن اقتصاد، ثبات اقتصادي، حجم و ميزان رشد توليد ناخالص داخلي، LPI شاخص عملكرد لجستيک، متوسط تعرفه‌های اعمالي و موانع غير تعرفه‌ای و حجم پتانسیل‌های صادراتي ايران به كشور هدف است.
وی تصریح کرد: درآمد سرانه و ضريب جيني، جمعيت، رشد بالقوه بازار، دسترسي به بازار، مسافت جغرافيايي و هزینه‌های حمل‌ونقل و ميزان قرابت فرهنگی از دیگر شاخص‌های مهم تعیین کشورهای هدف در صادرات است.
مدیر این شرکت مدیریت صادرات، مالکیت کامل یک برند منطقه‌ای یا بین‌المللی، تولید بدون کارخانه تحت برند، قرارداد تولید تحت لیسانس با شرایط فروش منطقه‌ای، تجهیزات و ماشین‌آلات SKD و CKD مونتاژ، اعطای لیسانس، قرارداد مشترک سرمایه‌گذاری مشترک، توسعه زیرساخت‌های فرامرزی از طریق مالکیت کامل یک واحد تولیدی، فراوری، انبار و مراکز تجاری در خارج کشور ایجاد و خرید سهام شرکت‌های چندملیتی از شیوه‌های ورود به بازارهای هدف صادراتی عنوان کرد.
پور حمیدی شیوه‌های ورود به بازارهای بین‌المللی را شامل بازاریابی مستقیم از طریق نمایشگاه‌های بین‌المللی، پیشبرد فروش، فروش محلی، بازارچه‌های مرزی، صادرات از طریق شرکت‌های دیگر، شرکت‌های بازرگانی و مدیریت صادرات، توزیع از طریق آژانس‌ها و نمایندگی‌ها، فرانشیز، اعطای امتیاز، ایجاد کنسرسیوم‌های ثبتی و مدنی و ایجاد برند جمعی عنوان کرد.
وی از صادرات 4326 هزار تن محصولات کشاورزی در سال جاری به ارزش 4 میلیارد و 147 میلیون دلار خبر داد و گفت: بیشترین میزان صادرات بخش کشاورزی ازنظر وزنی به زیر بخش زراعی با سهم 65 درصد، باغی 20 درصد، دام و طیور 15 درصد بود اما ازنظر ارزشی بیشترین ارزش برای محصولات باغی با 47 درصد، دام و طیور 26 درصد و زراعی 27 درصد است.
پورحمیدی خاطرنشان کرد: 35 محصول کشاورزی ایران جزو رتبه‌های یک تا 10 جدول جهانی این محصولات است و این آمار نشان می‌دهد که می‌توان بر روی صادرات این محصولات تمرکز بیشتری داشت.
وی محصولات کشاورزی ایران دارای مزیت را شامل سيب، كشمش و مركبات، هندوانه، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، پياز و موسير و پسته باپوست، رب گوجه‌فرنگی، زعفران، مغز پسته تازه برشمرد و گفت: خرمای ایران دارای محبوبيت در كشور هندوستان است و افزایش مشتریان ازجمله امریكا و استفاده از حقوق گمرکی اوراسیا می‌تواند حجم صادرات خرمای ایران را افزایش دهد.
وی همچنین پسته را ارزآورترین محصول صادراتي كشاورزی ایران برشمرد و افزود: میزان مصرف زعفران در بازارهای جهانی 300 تن است که ایران می‌تواند تنها تأمین‌کننده این محصول باشد.
وی خربزه را یکی از محصولات ارزآور و دارای محبوبيت در كشور عراق دانست و تاکید کرد: انواع كلم قرمز و سفيد در زمره پرفروش‌ترین و ارزآورترین محصولات كشاورزی ایران است.
پور حمیدی یادآور شد: گياهان دارویي دارای مقبوليت بین‌المللی، ارزآوری، اشتغال‌زایی و دارای ارزش‌افزوده برای تولیدکنندگان این محصول است و ظرفیت بسیاری برای افزایش میزان صادرات دارد.
وی عراق، امارات، افغانستان، روسيه، تركيه، پاكستان، اسپانيا، چين، هنگ‌کنگ، هند و قزاقستان از کشورهای هدف صادراتی محصولات کشاورزی نام برد و گفت: بازاریابی محصولات کشاورزی ایران می‌تواند حجم و تنوع کشورهای مقصد صادراتی را افزایش دهد.
پور حمیدی در ادامه افزود: چالش‌های صادرات محصولات کشاورزی شامل بی‌ثباتی مقررات حاكم بر صادرات به‌ویژه در بخش كشاورزی، كمبود سردخانه‌های مرزی برای صادرات به‌ویژه در مناطق، آزاد تجاری پیشرفت‌های فناورانه كشورهای رقيب در برداشت، حفظ و نگهداری، بسته‌بندی و صنایع تبدیلي، نسبت قيمت صادراتي ایران به ميانگين قيمت صادراتي سایر كشورهای صادركننده و رقابت ناسالم توليدكنندگان، ضعف سلامت غذایي برخي اقلام كشاورزی، ظهور رقبای جدید در منطقه به‌ویژه از طریق صادرات مجدد، مشكلات حمل و نقل كانتينری، ریلي و هوایي، چالش‌های انتقال نرخ ارز و نرخ تسعير ارز، ضعف در برندسازی جمعي و برندسازی پنهان و صادرات غيرقانوني برخي محصولات كشاورزی نظير پسته و زعفران است.