اقتصاد بازار: اخیراً بسیاری ازدوستان علاقمند به کسب و کار بین المللی شدند که لازمه آن دانستن و داشتن مهارت مذاکرات بین المللی در فضای کسب و کار است؛ اما عده ای تصور می کنند دانستن زبان انگلیسی یا زبان هدف کشور مربوطه و آشنایی با فضای کسب و کار کافی است در حالی که این شرط لازم است، اما شرط کافی نیست . یکی از مشکل ترین ومهم ترین وظایف مدیران، مواجه شدن با مذاکرات بین المللی است. مذاکرۀ بین المللی بسیار پیچیده وسخت است، چرا که شامل قوانین، مقررات سخت، استانداردها، تمرین های تجاری، زبان وکاربردآن وهمۀ تفاوت های فرهنگی است، بنابراین وارد شدن به بازار خارجی بسیار گران و باارزش است. کسب وکار جهانی هرروز درحال تغییراست وبرای راه یافتن به بازارهای جهانی باید به دنبال یافتن بهترین شیوه در مذاکره بود .
یکی از عوامل بسیار مهم در مذاکره ارتباطات بین فرهنگی است که شرایط مذاکره در کسب وکار بین المللی را دشوار می کند. شخصی که تجربه کسب وکار بین المللی دارد خوب می داند که بایستی از قبل آماده شود و اطلاعات لازم فرهنگی همتای خود را گردآوری کند، درباره آن مطالعه کند وطرحی بسیار دقیق برای اجرای مناسب برگزاری یک مذاکره خوب و موفق را داشته باشد. پس داشتن مهارت های مذاکره کمک بسیار شایانی در روند مذاکره می کند. یکی از عوامل مؤثر بر هر مذاکره کنندۀ بین المللی توجه به پارامترهای فرهنگی و مذهبی و تأثیر آن ها بر فرایند مذاکره است.
در فرایند مذاکره مهم ترین موضوع، چگونگی به دست آوردن هدف است نه تمرکزصرف بر هدف ، که موجب از دست دادن کل مذاکره می شود .پس پیچیدگی کار در مذاکره، یافتن شیوه های رسیدن به هدف بدون از دست دادن هدف است و این نشان دهنده کل فرایند است.
عوامل بسیاری بر جریان مذاکره تأثیر می گذارد. ساده ترین عواملی که برجریان مذاکره تأثیرمی گذارد، زمان، محیط، اشخاص، اطلاعات، مسائل شخصی وسلسله مراتب است.
زمان نقش بزرگی در مذاکرات بین المللی کسب وکاردارد. چون جهانی شدن مردم را درگیر فرایند تغییر می کند و در نتیجه فرصت های خاصی به وجود می آورد. احساس فوریت و یا حتی انفعال بر موفقیت مذاکره تأثیر می گذارد. شرکت هایی که مذاکره کسب وکار بین المللی دارند، در انتظارات فرهنگی و حرفه ای باید هم سطح باشند. محیط فیزیکی که مذاکره درآن انجام می شود نیز بسیار مهم است.

ادامه دارد
به نقل از ماهنامه نوسان