پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 22252
منتشر شده در دوشنبه, 01 خرداد 1402 08:48
تعداد دیدگاه: 0

در روزهای پس از برکناری فاطمی‌‌‌‌‌‌امین مجموعه تحت‌نظارت وزارت صمت سیگنال‌های مختلفی صادر می‌کند. در آخرین این تحولات مهدی ضیغمی برای بار دوم در دو ماه گذشته به سرپرستی سازمان توسعه‌تجارت منصوب شد.    

در خبری که اکنون از سوی روابط‌عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده‌است آمده: سید‌مهدی نیازی، سرپرست وزارت صمت، در حکمی مهدی ضیغمی را به‌عنوان سرپرست سازمان توسعه‌تجارت منصوب کرد. در ادامه این خبر نیز می‌‌‌‌‌‌خوانیم: پیش از این علیرضا پیمان‌پاک ریاست سازمان توسعه‌تجارت را بر عهده داشت که از مدتی پیش به‌عنوان قائم‌‌‌‌‌‌مقام وزارت جهادکشاورزی منصوب شده‌است.

نخستین مساله‌ای که به چشم می‌آید اعلام این حکم است که یک‌بار در ماه فروردین اعلام‌شده‌بود. در این برهه زمانی با کنار گذاشتن سید‌جواد ساداتی‌‌‌‌‌‌نژاد از وزارت کشاورزی، پیمان‌‌‌‌‌‌پاک به‌عنوان قائم‌‌‌‌‌‌مقام وزارت جهاد به این وزارتخانه رفت و «ایرنا» رسانه رسمی دولت با اعلام این خبر، ضیغمی را سرپرست سازمان توسعه‌تجارت اعلام کرد. در این مرحله گمانه‌‌‌‌‌‌زنی‌‌‌‌‌‌ها بر این قرار بود که پیمان‌‌‌‌‌‌پاک کاندیدای وزارت جهادکشاورزی است و به همین دلیل به این وزارتخانه رفته‌است؛ زمانی‌که هنوز فاطمی‌‌‌‌‌‌امین بر مسند وزارت صمت تکیه داشت، هرچند زمزمه‌‌‌‌‌‌هایی مبنی‌بر استیضاح او از مجلس به گوش می‌رسید. با بالاگرفتن این زمزمه‌‌‌‌‌‌ها و قوت‌گرفتن احتمال برکناری فاطمی‌‌‌‌‌‌امین، در احکامی که از سوی سازمان توسعه‌تجارت صادر می‌شد امضای پیمان‌‌‌‌‌‌پاک با عنوان رئیس سازمان توسعه‌تجارت درج می‌شد. در این زمان خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» در تماس با این سازمان، جویایی چرایی این مساله شد. یکی از منابع درون سازمان توسعه‌تجارت با ارائه توضیحاتی مبهم، در نهایت مساله را به امور اداری مرتبط دانست. سپس مساله استیضاح وزیر صمت، آن‌چنان پر سروصدا برگزار شد که همه توجهات را به خود جلب کرد.

هیاهویی که اولا موجب به حاشیه رفتن خبر ریاست سازمان توسعه‌تجارت شد و ثانیا خبر احتمال تشکیل وزارت بازرگانی را به حاشیه برد. این خبر دوم پس از آنکه سازمان بازرگانی با مخالفت قاطع مجلس مواجه شد، به میان آمد و ریاست مجلس در نامه‌‌‌‌‌‌ای از رئیس‌‌‌‌‌‌جمهور خواست لایحه تشکیل این وزارتخانه را به مجلس ارائه دهد. این لایحه ارائه شد و تاکنون دو فوریت آن به تصویب رسیده‌است. بازار گمانه‌‌‌‌‌‌زنی اکنون بسیار داغ است. اگر به این مساله اضافه شود که متولی بخش‌خصوصی تجارت، صنعت، معدن و کشاورزی کشور، یعنی اتاق ایران نیز در حال طی فرآیند تعیین رئیس است، می‌شود گفت شاید به‌ندرت چنین شرایطی پیش‌آمده باشد. اکنون وزارتخانه‌‌‌‌‌‌های صمت و کشاورزی وزیر ندارند، حکم سرپرستی سازمان توسعه‌تجارت را سرپرست وزارت صمت تعیین کرده و این در حالی است که یک وزارت بالقوه برای بازرگانی وجود دارد که وزارت آن بنا به گمانه‌‌‌‌‌‌زنی‌‌‌‌‌‌ها به قائم‌مقام کنونی وزارت کشاورزی، وزارتخانه‌‌‌‌‌‌ای که خود وزیر ندارد، می‌رسد و اتاق بازرگانی نیز در حال تعیین رئیس است. با ذکر این احوال در توصیف ضیغمی ذکرشده‌است که از مدیران جوان دولت سیزدهم محسوب می‌شود و پیش از این معاون خدمات تجاری سازمان توسعه‌تجارت، عضو هیات‌مدیره نمایشگاه بین‌المللی، دستیار رئیس سازمان توسعه‌تجارت، معاون نوآوری ستاد توسعه فناوری نانو و مدیر کانون پتنت و تجاری‌‌‌‌‌‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری بوده‌است.

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید