هدایی درباره اهمیت بندر چابهار گفت: بندر چابهارموقعیت استراتژیک خاصی برای کشور دارد و دنیا نیز نگاه خاصی نسبت به این بندر دارد. وی اضافه کرد: یک منبع موثق شنیدم که نماینده تیم مذاکره کننده امریکایی مجددا بر معافیت بندر چابهار از تحریم های بین المللی تاکید داشته و خارج بودن چابهاراز تحریمهایی که علیه ایران وضع شده است را تصدیق کرده است. این مورد نشان دهنده خاص بودن چابهار درمحاسبات  ژئوپلیتیک وخصوصا در حوزه های ترانزیت و حمل و نقل است و در صورت  تحریم شدن چابهار، کشورهای منطقه CIS  و افغانستان  که آینده آنها به چابهار گره خورده است، در خطر خواهند بود. هدایی به قرارداد 25 ساله با چین اشاره کرد و گفت: چابهار یکی از نقاط مهمی است که در این قرارداد تاثیرگذار بوده و اولین جایی خواهد بود که در آن سرمایه گذاری اتفاق خواهد افتاد.

همچنین یکی از کارشناسان و فعالان بازرگانی حاضر در جلسه به اهمیت دریای چابهاردر جایگزینی دریای مرمره و دریای سیاه درپی تحولات سیاسی و نظامی جهان اشاره کرد و به این نکته اشاره کرد که بسیاری از کشورها برای ترانزیت کالا راهی جز ایران ندارند که روسیه یکی از این کشورهاست. این کارشناس به ضعف خطوط کشتیرانی اشاره کرد و گفت: خط کشتیرانی ما از هند به بندر عباس که نظم مطلوبی ندارد و اگر شناورهای کوچک بخش دولتی و خصوصی در این راه بسیج می شدند و برای ترانزیت کالا فعالیت می کردند، امکان استفاده از این فرصت وجود داشت.

هدایی در ادامه افزود: با پیگیری هایی که در سال های گذشته انجام شد حدود 4-5 ماه است که از دو مقصد از هندوستان خط مستقیم و تقریبامنظم هفتگی برای چابهارراه اندازی شده که دولت برای این خطوط یارانه می دهد و ما اکنون از بنادر هند بطور هفتگی کشتی هایی با ظرفیت حدود سی هزار تن برای ترانزیت داریم. هدایی افزود: مشکلات زیادی برای ورود و خروج کالا بر سر راه تجار وجود دارد اما ما در تلاشیم تا کریدور چابهار را احیا کنیم. در این خصوص در جلسه ای که با رایزن  بازرگانی بنگلادش داشتیم بسیار استقبال کردند و درخواست آنها این بود که امکانات مناسبی برای جایگزینی مسیرهای ترانزیتی بنگلادش به کشورهای CIS تعریف کنیم که ما هم این کار را در دستور کار قرار داده ایم.

مزیت ها و فرصت های

سرمایه گذاری در چابهار

وی درباره مزیت های سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار گفت: اولین حسن این سرمایه گذاری این است که سرمایه گذار در بدو ورود به منطقه آزاد تا انتهای کار که به تولید و بهره برداری برسد، براساس مقررات با هیچ دستگاه بیرونی درگیر نیست و از مجوز ساخت گرفته تا مجوز قرارداد زمین و هر نوع مجوزی بجز محیط زیست را از سازمان منطقه آزاد می گیرد و معمولا این اتفاق خیلی سریع می افتد. اگر فرایند اداری را درست طی کنند، ثبت شرکت بین 1 تا سه روز طول می کشد. همچنین تخصیص زمین از دریافت طرح توجیحی سرمایه گذار تا مشخص شدن نتایج آن حداکثر 45 روز طول می کشد؛ مگر آنکه شرایط استثنایی بوجود آید. همچنین مالیات بر درآمد، 20 سال معافیت دارد و برای مواد اولیه و ماشین آلات عوارض ورود به منطقه صفر است. همچنین برای خط تولید هرنوع ماشین آلات و تجهیزات و مواد اولیه خط تولید را که سرمایه گذاران بخواهند از خارج از کشور وارد کنند، با تعرفه صفر درصد وارد می شود. هدایی تصریح کرد: در قبال این امر، ریسک هایی هم وجود دارد؛ از جمله اینکه سرمایه گذاری در مناطق مرزی اتفاق می افتد و چابهار دورترین منطقه آزاد نسبت به کشور است. هدایی معافیت از تحریم ها، نزدیکی به بازارهای هدف بزرگ مانند پاکستان و عمان و همچنین قرارگیری در مقطع ورودی کریدور شرق به غرب و جنوب به شمال که دو کریدور مهم جهانی هستند از جمله مزایای سرمایه گذاری در این منطقه قلمداد کرد.

تولید برونگرا

در اولویت سرمایه گذاری

وی با اشاره به فرصت های سرمایه گذاری بندر چابهار گفت: در سرفصل­های مختلفی می شود در چابهار سرمایه گذاری کرد، اما پلن هایی که برای ما، به عنوان متولی هدایت و جذب سرمایه گذارها ایده­ال است، تولید برونگرا می باشد . او ادامه داد: به خاطر موقعیت جغرافیایی بندر چابهار، ما بستر سرمایه گذاری را با توجه به نیاز کشورهای همسایه فراهم می کنیم و هدف ما در اینجا فراهم کردن تولیداتی است که بازار مصرف آن در چابهار نباشد. او یادآور شد: فاصله چابهاربا مرکز استان 710 کیلومترو با مرکز کشورحدود 2200 کیلومترمی باشد، درحالی که در فاصله کمتر از600 کیلومتری چابهار، یک مرکز جمعیتی به نام شهر کراچی را داریم که حدود 22 میلیون نفرجمعیت دارد. همچنین کشور پاکستان نزدیک به 220 میلیون نفر جمعیت دارد که این خود یک بازار قابل توجه در حوزه واردات از جمله برنج و صادرات محصولات چون نفت و پتروشیمی است. وی در ادامه گفت: در حوزه صنایع شیلات نیز پتانسیل­های بسیار خوبی وجود دارد وشرایط اقلیمی که چابهار در آن واقع شده برای توسعه صنعت شیلات بسیارمقرون به صرفه می باشد. همچنین چابهار جز معدود سواحلی است که  بدون  نیاز به انرژی و  پمپاژ می­توان در آن حوزچه­های پرورش میگو احداث کرد و دو باردر شبانه­روز به واسطه جزر و مد می­توان حوزچه­های پرورش میگو را آبیاری کرد. هدایی افزود: در حوزه های صنایع پیشرو و دانش بنیان نیز پتانسیل های خوبی ترسیم کردیم و راهبردهایی برای رسیدن به هدف داریم که پیگیر آن­ها هستیم. مجموعه شهرک صنایع دانش­بنیان را پیش بینی کردیم که دانشگاه بین المللی ما در این زمینه فعالیت­های بسیار خوبی دارد. معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اضافه کرد: درزمینه جذب سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی و فولاد پتانسیل‌های خیلی خوبی داریم و درکل صنایع آب بر و انرژی بر چابهار جذابیت های بسیاری دارد. همچنین در سواحل دریای عمان مشکل آب نداریم وبه واسطه بافت جمعیت کم، مزاحمت­های محیط زیستی که برای جوامع محلی ممکن است پیش بیاید، برای ما بسیار محدود است و این به معنای این است که قابلیت بارگذاری بیشتری نسبت به سایر نقاط کشور در زمینه های توان اکولوژیک داریم که این اجازه را به ما می دهد که تا 20 میلیون تن واحدهای تولیدی را در صنایع پتروشیمی جانمایی کنیم. او در ادامه گفت در واحد فولاد نیزمطالعات 15 میلیون تن را انجام دادیم و امکان بارگذاری این صنایع وجود دارد. وی تصریح کرد:  از ظرفیت 20 میلیون تن پتروشیمی، برای حدودا 8 و نیم میلیون تن سرمایه گذاری جذب شده و در صنعت فولاد تاکنون برای 5 میلیون از 15 میلیون تن، جذب سرمایه گذار داشته ایم.