اين در حالي است كه به تازگي سخنگوي اتحاديه توليدكنندگان لوازم خانگي از مسوولان خواسته تا طي 5 سال آينده جلوي واردات لوازم خانگي خارجي را بگيرند تا به گفته وي ايران تبديل به «قطب توليد لوازم خانگي» شود. اين سخنان در كنار تلاش توليدكنندگان لوازم خانگي قرار مي‌گيرد كه به دنبال انحصار طولاني‌مدت در اين بازار هستند و قصد دارند در قالب سند راهبردي لوازم‌خانگي، به زور هم كه شده مردم را وادار به خريد لوازم خانگي ايراني كنند. اتفاقي كه همين الان نيز مي‌توان نتايج آن را در سطح بازار ديد. عرضه لوازم خانگي در بسياري از كالاها به صورت قطره‌چكاني صورت مي‌گيرد و حتي در مواردي فروشنده و بنكدار فروش يك كالا را به سه ماه بعد موكول مي‌كند. بسياري از مشتريان در وبسايت‌ها و فروشگاه‌هاي اينترنتي نيز به صورت انبوه با جمله «موجود نيست» روبرو مي‌شوند و همين موضوع آنها را به سمت خريد كالاهاي قاچاق از بازارچه‌هاي مرزي نيز سوق داده است. 
توليدكنندگان ضمانت اجرايي به دولت بدهند
اكبر پازوكي رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي تهران در خصوص واردات لوازم خانگي به كشور معتقد است؛ در صورتي كه واردات نباشد انحصار به وجود مي‌آيد و انحصار هم فسادزاست.
پازوكي در اين باره به «اعتماد» گفت: اگر امروز توليدكنندگان خواستار ادامه ممنوعيت واردات لوازم خانگي هستند ضرورت دارد تا تعهد كتبي و ضمانت اجرايي به دولت بدهد كه كيفيت و ميزان توليد مناسب خواهند داشت چرا كه طي چهار سال گذشته عدم اين تعهد باعث شده كه با انحصار توليد كالا از سوي توليد‌كننده مواجه باشيم و توليدكننده به جاي اينكه دغدغه‌اش توليد باشد وارد عرصه‌هاي ديگر شده به گونه‌اي كه تنها به فروشگاه‌هاي زيرمجموعه خود با شرط و شروط كالا مي‌دهد و به صورت اعتباري اجناس خود را مي‌فروشد.
او ادامه داد: به اعتقاد ما اگر رقابت سالم وجود نداشته باشد مشكلات چند برابر مي‌شود البته همواره در اتحاديه عنوان كرده‌ايم كه ابتدا از توليد داخل حمايت مي‌كنيم اما اگر اين ميزان توليدات كفاف بازار را ندهد به جز واردات راه ديگري نيست.

4 سال پيش كارخانجات توليد داخل اصلا توان توليد نياز داخل را نداشتند
پازوكي با اشاره به ميزان توليدات در سال 1396 گفت: 4 سال پيش كارخانجات توليد داخل اصلا توان توليد نياز داخل را نداشتند و عدم تامين كالاي داخلي باعث رشد بي‌رويه كالاها شد كه البته دولت مي‌توانست در آن زمان هم در بخش تامين مواد اوليه با تخفيف در اخذ ماليات و بيمه به توليدكننده كمك كند كه در شرايط تحريمي سر پا بماند كه اين اتفاق نيفتاد.
رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي تهران با بيان اينكه در توليد لوازم خانگي بايد زنجيره آن مدنظر قرار گيرد، افزود: در اين ميان صنايع معدني، بورس و چرخه توليد و توزيع و در مرحله آخر خدمات پس از فروش مطرح است كه بايد به آن توجه شود ضمن آنكه اين سوال مطرح است كه در صنعت لوازم خانگي پيش از انقلاب كره جنوبي از ما جلوتر بود يا ما از آنها جلوتر بوديم يا اينكه كشور چين از ما جلوتر بود يا ما از آنها جلوتر بوديم؟
او ادامه داد: پيش از انقلاب شركت‌هاي پارس، ارج، آزمايش و فيلور در ايران فعال بودند كه شركت‌هاي ارج و آزمايش به عنوان شركت‌هاي بزرگ از بازار ايران خارج شدند اما امروز پارس و فيلور هنوز فعاليت مي‌كنند؛ درحالي‌كه بايد نقشه راهي براي صنعت لوازم خانگي در دست داشته باشيم آن را نداريم. پس از انقلاب با اتفاقاتي كه در ايران رخ داد از جنگ تحميلي تا تحريم و... اين سوال مطرح مي‌شود كه چرا براي صنعت مهم لوازم خانگي هيچ زيرساختي در نظر گرفته نشد؟

واردات لوازم خانگي نبايد بي‌رويه باشد
پازوكي با تاكيد بر اينكه نيازمند واردات تكنولوژي به كشور هستيم، تصريح كرد: در صورتي كه توليد‌كننده تعهد دهد كه كمبودي در توليدات كشور به وجود نخواهد آمد و قيمت‌ها افزايش پيدا نمي‌كند مخالف واردات لوازم خانگي هستيم در غير اين صورت موافق هستيم؛ البته واردات لوازم خانگي نبايد به صورت بي‌رويه صورت گيرد. رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي تهران خاطرنشان كرد: در حال حاضر 1500 توليدكننده لوازم خانگي در كشور مشغول به فعاليت هستند؛ اين در حالي است كه آلمان، چين و... تعداد توليدكنندگان‌شان بسيار محدود است. در صورتي كه نقشه راه لوازم خانگي مشخص شود، قطعه‌ساز و توليد‌كننده مواد اوليه و... براساس نقشه راه پيش مي‌روند. او با بيان اينكه به دليل گراني‌ها امروز تقاضا براي بازار لوازم خانگي به‌شدت افت كرده است، افزود: اگر امروز توليد‌كننده بداند كه رقيبي در بازار نيست هرطور بخواهد رفتار مي‌كند، اما اگر تاجراني كه چندين سال است در اين عرصه فعاليت دارند اقلامي كه كم است يا توليد آن را در كشور نداريم طي 5 سال وارد كشور كنند و ميزان واردات را براساس توليدات كاهش دهند كارخانجات نيز از خارج از كشور تكنولوژي بياورند اوضاع بهبود مي‌يايد.
قيمت توليدات داخل نيز با دستمزدهاي دريافتي كارمندان و كارگران همخواني ندارد
پازوكي با بيان اينكه با تعدد توليدكننده در كشور مواجه هستيم، گفت: اين توليدكنندگان هنوز به سقفي كه بايد برسند نرسيده‌اند و توليدكنندگان كوچك امروز رو به افول هستند اين در حالي است كه توليدكنندگان بزرگ هر روز بزرگ‌تر مي‌شوند. ضمن آنكه قيمت توليدات با دستمزدهاي دريافتي كارمندان و كارگران همخواني ندارد. او با بيان اينكه ما در صنعت قالب‌سازي حرفي براي گفتن داريم، افزود: اغلب، قالب كالاها در ايران زده مي‌شود اما رقابت اصلي اين است كه بتوانيم در سطح جهاني كالا بفروشيم. هر چند گفته مي‌شود نياز به لباسشويي سالانه كشور چقدر است اما گفته نمي‌شود كه چه ميزان لباسشويي توليد مي‌شود و چه ميزان براي صادرات در نظر گرفته شده است.
رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي تهران در مورد خواسته توليدكنندگان براي ممنوعيت 5 ساله واردات لوازم خانگي نيز خاطرنشان كرد: توليدكننده ضمانت دهد كه اگر وارداتي صورت نگيرد از نقطه «الف» به نقطه «ي» خواهد رسيد و ميزان ارزآوري خود را مشخص كند و تعهد دهد كه با كيفيت بالا كالا توليد خواهد كرد و ميزان اشتغال را هم افزايش خواهد داد و بعد از آن اين خواسته ممنوعيت واردات را مطرح كند.
او گفت: زماني كه فردي به دنبال جواز كسب مي‌رود از او انواع انگشت‌نگاري، سوءپيشنيه، عدم اعتياد، دارايي، كد پستي و پايان خدمت و ... مي‌خواهند و ضمانت هم مي‌دهد در صورتي كه خلافي مرتكب شد واحد صنفي او را مي‌بندند و در پرونده او قيد مي‌شود و جوازش را باطل مي‌كنند چطور اما براي توليدكننده ضمانت اجرايي نمي‌گذارند؟ اگر توليدكننده ادعا مي‌كند كه كالاي داخل را تامين مي‌كند بايد تعهد بدهد در غير اين صورت براي تناسب بازار و عرضه و فروش توليدكننده بايد بداند رقيب هم دارد و كالاي موازي بايد باشد تا زماني كه كالاي داخلي به تامين صددرصدي برسد.