علی صالح آبادی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه بانک توسعه صادرات از نقدینگی مثبت ارزی برخوردار است، گفت: در حوزه ریالی نیز هیچگونه محدودیت و کمبودی وجود ندارد و حتی پروژه‌ها نیز به خوبی در حال تامین مالی است.

اموال مازاد نداریم

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران افزود: اموال مازاد در بانک توسعه صادرات معنایی ندارد و یک ریال هم در این بانک اموال مازاد منقول و غیرمنقول وجود ندارد؛ ما در بخش سهام هم اموال مازاد طبق مقررات بانک مرکزی نداریم.

وی تصریح کرد: در حوزه شعب نیز که یکی از مشکلات شبکه بانکی است، ما با 38 شعبه که در سراسر کشور داریم، هیچ شعبه مازادی را در بانک توسعه صادرات ایران شاهد نیستیم و حلقه وصل و تعامل بانک با صادرکنندگان است که برقرار شده است.

صالح آبادی شاخص های مالی، اعتباری و نقدینگی و ریسک را در بانک توسعه صادرات ایران از وضعیت مناسبی برخوردار دانست و خاطرنشان کرد: حمایت از صادرکنندگان در اولویت بانک توسعه صادرات ایران قرار دارد و کار را تا جایی پیش خواهیم برد که ارز نفتی باید روزی صرفا صرف توسعه زیرساختهای کشور شود.

برق ارمنستان تا پایان امسال وارد مدار خواهد شد

وی افزود: برق ارمنستان هم اکنون بالغ بر 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ما هم امیدوار بودیم که زودتر از این به بهره برداری برسد، اما به دلیل شرایط کرونا و جنگ قره باغ، اجرای پروژه با مقداری کندی در حال اجرا است؛ ضمن اینکه هم اکنون اوج کار پروژه است و تامین مالی نیز به خوبی در حال انجام است؛ امیدواریم تا پایان سال برق وارد مدار شود.

تامین سرمایه 2000 میلیارد تومانی افزایش سرمایه

صالح آبادی با بیان اینکه تسهیلات اعطایی در سال 99 بالغ بر 50 درصد رشد داشته و امسال هم امیدواریم همین رشدها را حاصل کنیم، گفت: امسال 2000 میلیارد تومان افزایش سرمایه داشتیم که این افزایش سرمایه البته نقدی نبود؛ چراکه شرایط مالی دولت به گونه ای نیست که تامین اعتبار برای افزایش سرمایه بانک نماید؛ ولی کفایت سرمایه بانک را بهبود بخشید و سرمایه ما بهتر شد؛ پس بانک توسعه صادرات بانک اول در موضوع کفایت سرمایه باشد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران خاطرنشان کرد: با توجه به شعب محدودی که داریم، نیاز به تامین مالی بیشتر داریم که دولت باید تامین سرمایه نقدی بدهد، اما با این شرایط هم وضعیت بانک، وضعیت مناسبی است و ما در زمینه اینکه به 5 درصد برسیم، تلاش می کنیم ولی فکر می کنم که هنوز هم فاصله داریم.

تسهیلات دانش بنیان ها 12 درصدی است

وی افزود: تسهیلات دانش بنیان بانک توسعه صادرات ایران 12 درصدی است و مانعی برای حمایت از دانش بنیان ها نداریم و از منابع خود بانک آمادگی داریم با معرفی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تسهیلات 12 درصدی پرداخت کنیم، البته سامانه های لازم نیز در بانک مستقر شده است.

صالح آبادی گفت: نحوه سنجش اعتبار دانش بنیان ها با غیر دانش بنیان ها فرق می کند.

وی در خصوص ریاست کلی بانک مرکزی نیز گفت: ترجیح من این است که در بخشی که هم اکنون مشغول به فعالیت هستم، ادامه دهم، چراکه تامین مالی بخش صادرات و ارزی که حاصل از صادرات کشور است و به خودکفایی کشور کمک می کند، بسیار مهم است.

اولویت های نظام بانکی در دولت سیزدهم باید چه باشد؟

صالح آبادی سلامت سیستم بانکی را بسیار مهم دانست و گفت: دولت جدید باید این موضوع را مدنظر قرار داده و انتظام بخشی به وضعیت مالی بانکها را در دستور کار قرار دهد؛ به نحوی که کنترل اضافه برداشت ها صورت گیرد و از دولت جدید هم انتظار می رود که سیاست های مالی کشور را به سمت استقلال از سیاست های پولی هدایت کنند؛ تا کنترل تورم را صورت داد و اضافه برداشت ها را به حداقل رساند.

وی کنترل نقدینگی را از مسیر کاهش اضافه برداشت دولت و بانکها از بانک مرکزی بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: استقلال سیاست پولی از سیاست مالی به این معنا نیست که رئیس کل بانک مرکزی از چه مرجعی انتخاب شود، بلکه استقلال سیاست پولی از سیاست مالی، معنای استقلال بانک مرکزی است؛ اینکه بودجه دولت هیچگونه اتکایی به منابع بانک مرکزی نداشته باشد.

تسهیلات ویژه برای صادرکنندگان در بازگشت ارز صادراتی

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: در بانک توسعه صادرات و صرافی های وابسته این آمادگی را اعلام کردیم که حمایت لازم را به لحاظ خدمات ارایه شده برای بازگشت ارز حاصل از صادرات است؛ این در حالی است که صادرکنندگانی که به هر نحوی ارز خود را به چرخه اقتصادی برگرداند، رفع تعهد خواهد کرد؛ صادرکنندگان با پرداخت قسط به بانک رفع تعهد ارزی خواهد کرد.

وی افزود: اگر اسکناس هم به صرافی بانک توسعه صادرات ارایه شود؛ ریال به نرخ ارز بازار آزاد به صادرکننده پرداخت شده و در عین حال، واردات در مقابل صادرات نیز از نظر بانک پذیرفته شده است و شعب بانکی و صرافی های بانکی اجازه دارند که در آن چارچوب، خدمات خود را به صادرکنندگان ارایه دهند.

معاملات ارزهای دیجیتال در صرافی ها هنوز عملیاتی نشده است

صالح آبادی در خصوص ارزهای دیجیتال گفت: اینکه در مورد رمزارزها چه سیاستی را بتوان دنبال کرد، یک موضوع کلان است و در سطح کلان باید سیاست کشور مشخص شده که البته این مقوله های مختلفی دارد و جزئیات متعددی را در برمی گیرد.

وی افزود: آنچه که الان مجاز دانسته شده، این است که افرادی که اجازه استخراج رمزارز را در گذشته اخذ کرده و برق برای آنها تامین شده است تا رمزارز تولید کنند، می توانند از طریق شبکه صرافی، رمزارز خود را ارایه کرده و رمز ارز مذکور صرف واردات کالا به کشور شود.

صالح آبادی ادامه داد: این بخش مجاز دانسته شده و هنوز به صورت عملیاتی اجرایی نشده است؛ پس ما در بانک توسعه صادرات در چارچوب مقررات ارزی کشور عمل خواهیم کرد و ما هم به صرافی ها تاکید کرده ایم که این کار را شروع نمایند؛ اما باید در سطح کلان تصمیم گیری لازم صورت گیرد.

وی افزود: در مورد عراق و افغانستان در چارچوب بخشنامه های بانک مرکزی عمل خواهیم کرد اما صرافی ما در حوزه ریال بحث صادرات ریالی اگر داشته باشند، در چارچوب بانک مرکزی صرافی کار خاصی نخواهد کرد؛ ولی آن دسته از صادراتی که به شکل ارزی صادرات داشته باشند، صرافی به هر شکلی که صادرکنندگان بخواهند خدمت را ارایه خواهند داد.

شرایط تبدیل دینار برای صادرکنندگان به عراق و تحویل ارز در هر مقصد دیگری

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: ما در عراق و اقغانستان امکاناتی داریم که اگر صادرکننده ارز خارج از صادرات برق و گاز، دینار در عراق داشته باشد، می تواند دینار خود را به کارگزاری که از طریق صرافی معرفی خواهیم کرد، دینار خود را تحویل دهد که اگر در تهران ریال نیاز داشته باشد، به نرخ روز ریال می دهیم ولی اگر بخواهد دینار را تبدیل به ارز دیگری تبدیل کرده و در هر مقصدی و به هر ذی نفعی منتقل کنیم.

وی افزود: از عراق واردات زیادی نداریم، ولی اگر قرار باشد ریال تبدیل به واردات از عراق هم شود، صرافی های بانک توسعه صادرات آمادگی لازم را دارند.

صالح آبادی گفت: در مورد اوراسیا امکان خوبی برای تجار و فعالان اقتصادی ایجاد شده است که برای صادرات خود به کشورهای اوراسیا اقدام کنند و ما نیز با نرخ های ترحیحی برای صادرکنندگان تامین مالی انجام خواهیم داد و اگر خدمات صرافی و ارزی هم بخواهند آمادگی لازم وجود دارد.