فعالان اقتصادی می گویند: آنچه برای متقاضیان انجام امور تجاری در زمینه صدور کارت مشکل‌ساز و زمان‌بر است طی کردن مراحل و تکمیل مدارک است و صدور کارت بازرگانی از سوی اتاق بازرگانی در عرض چند ساعت ممکن شده است. بهنام ابراهیمی، جانشین دبیر کل اتاق بازرگانی اصفهان چندی پیش در گفت و گویی که در پرتال اتاق بازرگانی اصفهان منتشر شد با تاکید بر روند یکروزه صدور کارت بازرگانی در اتاق اصفهان گفت: از مرداد ماه سال گذشته که عملا بخش اصلی فرایند صدورکارت بازرگانی به سامانه جامع تجارت زیر نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت منتقل شد، عدم انجام اصلاحات مورد نیاز و ناآگاهی و ناآشنایی اپراتورها منجر به سردرگمی فعالان اقتصادی شد به نحوی که فرایند تمدید تا چهار ماه نیز به طول می انجامید. ابراهیمی اضافه کرد: عدم اطلاع کافی کاربران و نواقص موجود در پرونده ها مهم ترین عامل کندی روند صدور کارت بازرگانی است و در صورت کامل بودن مدارک، اتاق بازرگانی اصفهان پس از مرحله تأیید پرداخت تعهدات مالی بصورت روزانه  کارت صادر می نماید. وی تاکید کرد: با آگاهی و همکاری کاربران، امکان صدور کارت در یک روز فراهم است.

ناآشنایی کاربران

عدم هماهنگی ارگانها

مدیر خدمات به اعضا و امور تشکل های اقتصادی و دفاتر منطقه ای اتاق بازرگانی اصفهان نیز در گفتگو با "نوسان" با تشریح فرآیند صدور کارت بازرگانی در اتاق اصفهان گفت: داشتن کارت بازرگانی نخستین شرط برای تجارت خارجی است و اگر فعال اقتصادی بخواهد چندین ماه معطل کارت بازرگانی خود بماند، کل پروسه تجاری اش دچار آسیب می شود. "علی محمد آقاجان" با تاکید بر اینکه هدف اتاق بازرگانی اصفهان، تسهیلگری فرایندهای تجاری است اضافه کرد: سامانه جامع در راستای سیاست کلان دولت مبنی بر ایجاد دولت الکترونیک، شفافیت، مقررات زدایی و گردش آزاد اطلاعات ایجاد شده و مشکل اصلی در این سامانه ناآشنایی کاربران از یک سو و عدم هماهنگی بخش های دولتی است. ایرادات این سامانه به مرور از سوی وزارت صمت بهبود یافت و در تعامل و جلسات مختلف با اتاق اصفهان و سایر اتاق ها اصلاحات لازم بر روی آن انجام گرفت. از سوی دیگر با هماهنگی، تعامل و همکاری بین اتاق اصفهان و بخش مربوطه در سازمان صمت اصفهان، بخشی از مشکلات فعالان اقتصادی مرتفع شد.

مدیر خدمات به اعضا و امور تشکل های اقتصادی و دفاتر منطقه ای اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: با توجه به اینکه سامانه جدید با پیچیدگی همراه بود  و کاربران از روند کار با آن اطلاع درستی نداشتند، دو کار انجام شد؛ در گام نخست با زبان ساده در قالب استفاده از اینفوگرافی و متون روان، توضیحات کافی و گام به گام و بصورت مبسوط، مراحل دریافت کارت بازرگانی بر روی سایت اتاق بازرگانی قرار گرفت و در گام دوم با همکاری اتحادیه دفاتر خدمات پیشخوان دولت، برای 180 نفر از اعضای این دفاتر در سراسر استان دوره آموزش جامع سه ساعته به منظور صدور کارت بازرگانی برگزار شد.

صدور کارت بازرگانی

در یک روز

وی با تاکید بر اینکه اتاق بازرگانی حلقه آخر صدور کارت بازرگانی در سامانه جامع تجارت است و همکاری سایر بخش ها در تحت اختیار اتاق بازرگانی نیست، تصریح کرد: با این وجود از مرحله ای که کار سامانه جامع تجارت به اتمام رسید، زمانی که متقاضی با تایید خود وارد سامانه یکپارچه دریافت کارت بازرگانی که در اختیار اتاق بازرگانی است، می شود، در همان روز پیش نویس درخواست بررسی می شود و در صورتی که نقص مدرکی نداشته باشد، درخواست متقاضی وارد مراحل بعدی می شود، اما در صورت وجود هر گونه ایراد، کارشناس اتاق همان زمان با ارسال پیام به متقاضی درخواست انجام اصلاحات را می دهد. آقاجان یادآور شد: اتاق بازرگانی اصفهان برای کمک به تسریع امورمربوط به صدور کارت بازرگانی به دنبال فراهم کردن ساز وکار ایجاد بایگانی الکترونیک پرونده ها از طریق اتاق ایران و حذف مرحله بررسی و دریافت پرونده فیزیکی است. وی تاکید کرد: اگر مدارک متقاضی کامل باشد و با دقت مراحل سامانه طی شود، کارت بازرگانی نه فقط در یک روز بلکه طی سه ساعت صادر می شود. بنابراین روند صدور کارت بازرگانی تسهیل شده و تمام مراحل در همان روز امکان طی شدن دارد تا به مرحله پرداخت مالی برسد. مدیر خدمات به اعضا و امور تشکل های اقتصادی و دفاتر منطقه ای اتاق بازرگانی اصفهان اضافه کرد: در صدور کارت های بازرگانی کارشناسان اتاق بازرگانی به روز، درخواست های ورودی برای کارت را بررسی می کند که در صورت نبود هر گونه ایراد، بعد از مرحله تایید مالی، در همان روز کارت بازرگانی صادر می شود.

وی با بیان اینکه به خصوص طی یک ماهه گذشته متقاضیان دریافت کارت که مدارک آنها دچار مشکل نبوده، به روز صادر شده است، اظهار کرد: به طور میانگین در ماه حدود 100 تا 120 کارت بازرگانی در اصفهان صادر یا تمدید شده است، البته میزان صدور کارت بازرگانی به شرایط اقتصادی بستگی دارد و با توجه به چشم انداز و امید فعالان اقتصادی و تغییر شرایط و بهبود در عرصه داخلی و بین المللی، طی 20 روز گذشته، تقاضا برای صدور کارت بازرگانی در استان با شیب تندتری افزایش داشته است. آقاجان همچنین تاکید کرد: اگرچه سال گذشته اتاق بازرگانی برنامه های توسعه خدمات خود را که به دلیل شرایط کرونا به طور کامل انجام نداد، اما با افزایش خدمات اتاق در سال جاری، اقبال فعالان اقتصادی در دریافت و تمدید کارت های بازرگانی بیشتر شده است و پیش بینی می شود در نیمه دوم امسال با موج افزایش تقاضا برای صدور کارت ها بازرگانی مواجه شویم.

وی با اعتقاد بر اینکه اگر امروز توانستیم به شرایط تسهیل صدور کارت های بازرگانی دست یابیم به دلیل اقداماتی است که مدیران قبل از من اجرا کرده اند، تاکید کرد: از آغاز فعالیت دوره نهم اتاق بازرگانی، اعضای اتاق مورد پالایش و پایش قرار گرفتند و اسناد و مدارک آنها مورد بررسی قرار گرفت و در ابتدا تقریبا شاهد ریزش 30 درصدی اعضای اتاق بودیم. افرادی که به هر دلیل فعال اقتصادی نبودند و یا صلاحیت نداشتند، کارت های بازرگانی آنها تمدید نشد، اما امروز شاهد حضور فعالان اقتصادی واقعی، سالم و قانون مدار در اتاق بازرگانی اصفهان هستیم. مدیر خدمات به اعضا و امور تشکل های اقتصادی و دفاتر منطقه ای اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: امروز اتاق بازرگانی برای هر فردی که فعال اقتصادی است فرش قرمز پهن می کند و خدمات بی شماری به وی ارائه می دهد، اما نسبت به فردی که شرایط دریافت کارت بازرگانی ندارد، مطابق قانون عمل می کند تا با این روش، امکان خدمت رسانی به فعالان اقتصادی واقعی در اتاق بازرگانی فراهم شود.

به نظر می رسد آنچه در فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی زمان‌بر است مدارکی است که متقاضی باید تکمیل شود؛ نه روند صدور نهایی کارت!. صدور کارت بازرگانی در اتاق بازرگانی به چند ساعت نیز رسیده است و متقاضی که صبح برای کارت بازرگانی اقدام می‌کند می‌تواند تا پایان ساعت کاری در همان روز کارت خود را از اتاق دریافت کند. بنا‌بر‌این آنچه برای متقاضیان انجام امور تجاری در زمینه صدور کارت مشکل‌ساز و زمان‌بر است طی کردن مراحل و تکمیل مدارک است و صدور کارت بازرگانی از سوی اتاق بازرگانی در عرض چند ساعت ممکن شده است.