پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403, 18 رمضان 1445, Thursday 28 March 2024
کد خبر: 16488
منتشر شده در چهارشنبه, 12 خرداد 1400 08:39
تعداد دیدگاه: 0

علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشستی با فعالان اقتصادی کاشان در جریان سفر دو روزه خود به این منطقه از امکان ورود سرمایه‌گذاران برای احیای واحدهای راکد استا‌ن خبر داد. وی با اشاره به احیای هزار و ۵۹۹ واحد راکد در سال قبل گفت: فهرستی از واحدهای راکد آماده شده و سرمایه‌گذاران می‌توانند برای راه‌اندازی آنها برنامه‌ریزی کنند. وزیر صمت با اشاره به شیوع ویروس کرونا در سطح کشور اظهار کرد: این موضوع همراه با تحریم‌ها باعث شد که فشار زیادی به مردم و صنعتگران وارد شود.  

البته دولت سعی کرد با اتخاذ تصمیمات و سیاست‌های مطلوب موانع بر سر تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران را بردارد. وی با اشاره به برگشت پرونده قضایی تمامی صادرکنندگانی که از سال ۹۷ به بعد تعهد ارزی داشتند، تصریح کرد: این موضوع باعث شد که شاهد افزایش ۸۰ درصدی در صادرات طی دو ماه گذشته باشیم. رزم‌حسینی با اشاره به اینکه سعی کرده‌ایم صدور مجوزها را تسهیل کنیم، گفت: مثلا برای فردی که قصد سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد دارد درصورتی‌که تعهد به تا‌‌مین مواد اولیه کند، مجوزها در کوتا‌ه‌ترین زمان ممکن صادر می‌شود.

واگذاری نمایشگاه فرش به تشکل‌ها

در این دیدار مهدی صادقی نیارکی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: با توجه به مجوز قبلی و بنا به درخواست و تا‌‌کید تشکل‌های فرش ماشینی منطقه کاشان مبنی‌بر واگذاری اجرا و سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی فرش ماشینی به این تشکل‌ها و با دستور و مساعدت مقام عالی وزارت مقرر شد این موضوع در اسرع وقت انجام شود. او با اشاره به پیگیری و تلاش‌های انجام‌شده توسط اتا‌ق کاشان برای این موضوع افزود: پیش‌تر سیاست‌گذاری و اجرای نمایشگاهی بین‌المللی فرش ماشینی ایران به عهده این تشکل‌ها بود که در برهه‌ای از زمان به شرکت دیگری واگذار شد و با دستور وزیر این اختیارات به تشکل‌های زیر نظر اتا‌ق بازرگانی عودت داده شد.

مباحث ارزی در راس مشکلات

در این نشست فعالان اقتصادی به بیان مشکلات و موانع تولید پرداختند. یکی از مباحث مطرح‌شده این بود که برخی از شرکت‌های صنعتی و تولیدی با ارز نیمایی ثبت سفارش کرده‌اند، اما این ارز به آنها تعلق نگرفته و مشکلاتی را برای ادامه راه تولید و امور بازرگانی آنها ایجاد کرده است. ایجاد تعهد ارزی برای واردات موقت کالا توسط بانک مرکزی از دیگر مشکلات صنعتگران بوده است؛ درحالی‌که فلسفه ورود موقت عدم تعلق تعهد ارزی است. مشکل بعدی که از سوی فعالان اقتصادی مطرح شد، عدم‌تخفیف ۱۰ درصدی زمین برای سرمایه‌گذاری خارجی بود. در این میان برخی از فعالان اقتصادی در مورد مشکلات منطقه صحبت کردند. واگذاری سیاست‌گذاری و اجرای نمایشگاهی بین‌المللی فرش ماشینی تهران به یک شرکت و مجموعه‌ای خارج از تشکل‌های فرش ماشینی زیر نظر اتا‌ق کاشان، ایجاد موانع و مشکلات برای صدور سند مالکیت زمین‌های منطقه صنعتی هلال آران و بیدگل بعد از ۲۴ سال، عدم بخشودگی جرائم به شرکت‌های شن و ماسه و همچنین عدم همراهی ایمیدرو در تسهیل در امور و تا‌‌مین مواد اولیه شرکت‌های صنعتی فعال در حوزه معادن از این دست مشکلات بود.

موانع مالیاتی برای سرمایه‌گذاری خارجی

رئیس اتا‌ق کاشان نیز در این دیدار با اشاره به پویایی ستا‌د رفع موانع تولید در کشور و به‌تبع آن در شهرستا‌ن کاشان اظهار کرد: خوشبختا‌نه در این موضوع دستگاه قضایی هم به‌خوبی وارد شده است و مشکلات صاحبان صنایع و تولیدکنندگان را رفع می‌کند. محمود تولایی با بیان اینکه منطقه کاشان ازنظر شاخص‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری از بسیاری مناطق دیگر کاشان موقعیت مناسب‌تری دارد، گفت: همین موضوع باعث شده است که این منطقه برای سرمایه‌گذاری خارجی دارای جذابیت باشد، ولی متا‌سفانه مشکلی که وجود دارد در نظام مالیاتی است که از اصل سرمایه خارجی و تسعیر ارز مطالبه می‌شود که خلاف قانون سرمایه‌گذاری خارجی است.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید