علیرضا رزم‌حسینی در دیدار علاء احمد الجبوری وزیر تجارت عراق با اعلام اینکه عراق رتبه نخست صادرات ایران به کشورهای همسایه را در اختیار دارد، تاکید کرد: ایران به دنبال گسترش و تعمیق مراودات تجاری برای ارتقای سطح صادراتی است.
رزم‌حسینی پیرامون برخی ظرفیت‌های کشورمان توضیح داد: امروز تولید فولاد به ۳۰ میلیون تن رسیده، ظرفیت ۴۰۰ هزار تنی در حوزه مس پدید آمده و صادرات هشت میلیارد دلاری فلزات نیز انجام شده است.
وی اضافه ‌کرد: ایران در آینده‌ای نزدیک به ظرفیت تولید بیش از ۵۲ میلیون تن فولاد دست خواهد یافت و در چهار سال آینده در حوزه تولید مس در شمار ۱۰ کشور برتر جهان جای خواهد گرفت و این ظرفیت‌ها، زمینه‌های مناسبی برای تعمیق روابط تجاری میان ایران و عراق است.
آمادگی برای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی
وزیر صنعت همچنین بر آمادگی ایران برای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در شهرهای اصلی عراق و فعالیت در حوزه نوسازی و بهسازی صنایع تاکید کرد و گفت: اکنون با وجود تحریم‌ها اما در حوزه تولید لوازم‌خانگی به همت تولیدکنندگان داخلی گام‌های خوبی برداشته شده و این حوزه نیز یکی از زمینه‌های مناسب برای تعمیق همکاری‌های دو کشور است.رزم‌حسینی همچنین بر آمادگی کشورمان برای کشت فرامرزی در زمینه گندم، جو و ذرت در عراق تاکید کرد و افزود: اکنون با توجه به ظرفیت‌های مناسب در حوزه زمین و سطح قابل کشت در عراق، با ایجاد تجارت پایدار و درازمدت و نیز هماهنگی دستگاه‌های مرتبط دو کشور، می‌توان زمینه ایجاد اشتغال و توسعه را فراهم آورد که شرکت بازرگانی دولتی ایران با تعامل و هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه می‌تواند سفارش‌دهنده باشد.
سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه خودروسازی
وزیر صمت همچنین بر تسهیل امور واحدهای تولیدی و شرکت‌های خدمات فنی مهندسی ایران در عراق تاکید کرد و گفت: امروز ایران در حوزه خودروسازی آماده همکاری یا ایجاد شرکت مشترک در عراق و سرمایه‌گذاری مشترک است.
وی همچنین تسویه مطالبات کشورمان در بانک‌های عراقی به وسیله حواله یا تهاتر را مورد تاکید قرار داد و خواستار همکاری عراق در این حوزه شد.
رزم‌حسینی با اعلام اینکه وزارت صنعت ظرفیت چندین میلیارد دلاری برای صادرات را در اختیار دارد افزود: کمیته مشترک با مشارکت بخش خصوصی دو کشور ایجاد شود و به عنوان دو وزارتخانه مسیر و حضور دو کشور را در حوزه مراودات تجاری فراهم سازیم.
گسترش تجارت تهاتری
وزیر تجارت عراق نیز در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان بر گسترش مراودات و مناسبات تجاری به‌ویژه در حوزه تجارت تهاتری تاکید کرد. علاء احمد الجبوری افزود: از دو سال گذشته در حوزه گندم و جو در حال خودکفایی هستیم و این زمینه‌ها برای تعمیق روابط تجاری می‌تواند مثمرثمر باشد.
وی با تاکید بر ضرورت برگزاری نمایشگاه‌های مختلف برای ارائه محصولات به صورت مستقیم و بدون واسطه با همکاری شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران گفت: تراز تجاری دو کشور بالاست که زمینه مساعدی برای تامین منافع دو کشور به شمار می‌رود.
الجبوری خاطرنشان کرد: عراق پس از چین، کشور دوم در تجارت با ایران است.وزیر تجارت عراق با اشاره به شیوع ویروس کووید ۱۹ و تاثیر آن بر کسب‌وکارها و اقتصاد جهانی تاکید کرد: برای ارتقای مبادلات، همکاری‌های منطقه‌ای ضرورت دارد و توسعه روابط تجاری در آینده مد نظر است.
الجبوری با اشاره به برگزاری دوره چهارم کمیسیون مشترک دو کشور با حضور موثر بخش خصوصی در کنار دولت، بیان‌ کرد: در این تقسیم نقش، بر وجود و ارتقای فعالیت بخش خصوصی توانمند تمرکز شده است.
وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های کشت فرامرزی ایران در عراق گفت: وزارتخانه‌های کشاورزی دو کشور در کنار وزارت صنعت باید این موضوع را در قالب شورای اقتصادی دنبال کنند.
به گزارش ایرنا، ارزش کل صادرات ایران به عراق در ۹ ماهه امسال، ۲۰ میلیون تن به ارزش پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش هفت درصدی وزنی را نشان می‌دهد.