انعقاد موافقت‌نامه تعرفه‌های ترجیحی با کشور‌های اوراسیا، فرصتی مناسب برای تجارت خارجی کشور است. این در حالی است که حفظ و توسعه این فرصت به مراتب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، هرچند طی سال‌های گذشته بازار‌های هدف بسیاری مانند عراق، ترکیه و روسیه به دلیل تداوم صادرات کالا و محصولات بی کیفیت و بروکراسی‌های دولتی به راحتی از دست رفتند.

به اعتقاد دولتی‌ها، برای خارج شدن از حالت تک بازاری، کشور‌های اوراسیا یک ظرفیت بسیار خوب است، اما یوسف حسینی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید که بازار اوراسیا فرصت طلایی برای اقتصاد ایران است، ولی به دلیل عدم توجه صادرکننده‌ها به کیفیت و استاندارد کالا این فرصت را از دست خواهیم داد. او بزرگترین مشکل صادرکنندگان به کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا را سیستم لجستیک ایران می‌داند.

اوراسیا با ۲۰ میلیون متر مربع وسعت جغرافیایی و بیش از ۱۸۰ میلیون نفر جمعیت، یکی از اصلی‌ترین اتحادیه‌های اقتصادی منطقه به شمار می‌رود. تعرفه‌های ترجیحی، مشوق‌های صادراتی و معافیت‌های گمرکی، بخشی از مزایایی است که با عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا تامین می‌شود.

روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان در سال ۲۰۰۰ اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تشکیل دادند. اتحادیه اقتصادی اوراسیا، هفت هدف عمده را دنبال می‌کند؛ تسهیل تجارت، ایجاد بازار مشترک در حوزه کشور‌های مستقل هم سود عضو، تدریجی قوانین گمرکی در داخل اتحادیه، برقراری تعرفه خارجی مشترک در میان کشور‌های عضو، هماهنگ سازی تشریفات گمرکی، جابه‌جایی آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرز‌های اوراسیا، برقراری سیاست مشترک در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه، اهداف این اتحادیه را تشکیل می‌دهند.


کالای بی کیفیت را وارد بازار جهانی نکنید

 
 
در سال‌های اخیر موضوع اتحاد و توافقنامه‌های بین المللی در راستای تقویت اقتصاد کشور مورد نظر و تایید مسئولان کشوری است و در این خصوص به دنبال اجرای برنامه‌هایی هستند که در چارچوب تجارت بین‌المللی، توان صادرات کشور را افزایش دهند. از این رو معرفی کالای ایرانی با کیفیت، تضمینی برای تداوم حضور در بازار جهانی است.

سیده فاطمه مقیمی، عضو هیئت رئیسه اتاق تهران، توافقنامه تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را بااهمیت برشمرد و حفظ این تجارت را برنامه‌ای برای توسعه صادرات کالا‌های ایرانی دانست و در گفتگو با خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: اوراسیا، بازاری برای کشور‌های عضو بشمار می‌آید و فرصتی جهت بازاریابی و درآمد‌های صادراتی بالاست که متاسفانه ایران در طی این سال‌ها از حضور در این اتحادیه‌ها بازمانده است.

مقیمی گفت: کاهش ریسک ها در راستای حفظ بازار‌های صادراتی از اقداماتی است که می‌تواند در تقویت صادرات کالا نقش آفرینی داشته باشد.

عضو هیئت رئیسه اتاق تهران تصریح کرد: خوشنامی پایدار کالای ایرانی در بازار‌های هدف صادراتی، مقدمه‌ای برای تداوم حضور در این بازارهاست. امروز در جهان ایجاد و ارتقای زنجیره ارزش محصول توسط بخش خصوصی، تنها راهکار ساماندهی و مدیریت بازار کالا  است، چراکه مطمئن‌ترین مسیر حرکت بخش خصوصی برای معرفی کالای تولیدی در بازار‌های جهانی است.