پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403, 18 رمضان 1445, Thursday 28 March 2024
کد خبر: 7442
منتشر شده در چهارشنبه, 08 خرداد 1398 00:35
تعداد دیدگاه: 0
سکه ۱۴۵ هزار تومان افت کرد

در چهارمین روز هفته، بازار ارز و سکه با گردش قیمت روبه‌رو شد و هر دو دارایی از سطوح حمایتی مهمی پایین رفتند. دیروز دلار در همان ابتدای روز به زیر مرز ۱۴ هزار تومان رفت و تا ساعت ۴ بعدازظهر روز سه‌شنبه تا عدد ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان افت کرد. این قیمت ۴۲۰ تومان کمتر از روز یکشنبه بود و موجب شد که دلار به کمترین قیمت از ۳۱ فروردین برسد. برخی فعالان حتی از کاهش قیمت دلار پس از ساعت ۴ بعدازظهر به محدوده ۱۳ هزار و ۶۵۰ تومان خبر دادند.  

 
گردش انتظارات در بازار ارز

پیش‌تر شاخص ارزی در آخرین روز اردیبهشت‌ماه یک‌بار از مرز ۱۴ هزار تومانی پایین‌تر رفته بود، ولی در آن مقطع زمانی در نهایت روی عدد ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان روز را به پایان برده بود و طی روزهای بعد به سرعت در کانال ۱۴ هزار تومانی بالا آمده بود. باید دید این‌بار افت دلار ادامه‌دار خواهد شد و نوسان این ارز در کانال ۱۳ هزار تومانی یا حتی پایین‌تر ادامه خواهد یافت یا یک‌بار دیگر شاهد بازگشت به کانال ۱۴ هزار تومانی خواهیم بود. در این میان، برخی از معامله‌گران عنوان می‌کنند به دلیل اخبار سیاسی اخیر و سفر مقامات ژاپنی به ایران، انتظارات معامله‌گران بازار داخلی تا حدی تغییر کرده است و در نتیجه گردش انتظارات می‌توان انتظار افت بیشتر قیمت را داشت. در مقابل، عده‌ای دیگر از فعالان باور دارند، نوسان‌گیران تنها به‌دنبال خرید ارز در قیمت‌های پایین‌تر هستند و قیمت به سرعت به بالای مرز ۱۴ هزار تومانی بازخواهد گشت.در روزی که دلار به کمترین قیمت حدود۴۰ روز اخیر رسید، سکه تمام بهار آزادی نیز ۱۴۵ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با نزول از دو کانال ۴ میلیون و ۸۰۰ و ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی روی عدد ۴ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان قرار گرفت. سکه در انتهای اردیبهشت‌ماه قیمت پایین‌تر ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومانی را تجربه کرده بود.  افت بهای اونس در بازارهای جهانی دیگر عاملی بود که در کنار کاهش دلار  به افت بهای سکه در بازار داخلی کمک کرد.

نقش درهم در افت دلار

در کنار گردش انتظارات در بازار ارز، از نظر شماری از فعالان، دیگر عاملی که به افت قیمت دلار در بازار داخلی کمک کرد، نزول حواله درهم بود. دیروز حواله درهم به سرعت به زیر مرز ۳ هزار و ۸۰۰ تومان رفت و حدود ساعت ۴ عصر عدد ۳ هزار و ۷۳۵ تومان در مقابل نام آن قرار گرفت. نرخ حواله درهم یکی از متغیرهایی است که معامله‌گران ارزی معمولا افت شدید روزانه آن را به معنای افزایش عرضه ارز توسط بازارساز و خواست کاهشی او تعبیر می‌کنند. معمولا این اتفاق منجر به افزایش انتظارات کاهشی در بازار داخلی می‌شود و فروش دلار را افزایش می‌دهد. در واقع معامله‌گران به‌جای آنکه در مقابل بازارساز بایستند، سعی می‌کنند با فروش در سقف، منتظر قیمت‌های پایین‌تر بمانند. البته از نظر شماری دیگری از بازیگران ارزی، دلیل همراهی معامله‌گران در همراهی فروش دلار با بازارساز، نبود تقاضا در بازار آزاد است. در واقع کمبود تقاضا موجب می‌شود که معامله‌گران احساس کنند مقاومت در برابر بازارساز نه‌تنها سودی ندارد، بلکه با کاهش قیمت‌ها دچار افت خواهند شد و دلار بالاخرید روی دست آنها باقی خواهد ماند و پس از آن ریالی نخواهند داشت که در قیمت‌های پایین‌تر اقدام به خرید کنند.

در کنار این، عده‌ای از فعالان، جوسازی کانال‌های فنی معامله‌گران مبنی‌بر احتمال افت بیشتر قیمت دلار را عامل اصلی افزایش فروش‌ها در بازار آزاد دانستند. به گفته فعالان، دیروز تعداد زیادی از تحلیلگران فنی در کانال‌های اطلاع‌رسانی خود عنوان می‌کردند که قیمت دلار در مسیر نزولی قراردارد و به دلیل شکست سطح ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومانی، به سوی سطح حمایتی ۱۲هزار و ۷۰۰ تومانی حرکت می‌کند. این در حالی است که این ارز از اواسط اسفند ۹۷ در کانال ۱۲ هزار تومانی نوسان نکرده است. این در حالی است که برخی دیگر از معامله‌گران باور دارند، در شرایط فعلی بازار هر روز تحت‌تاثیر اخبار قرار دارد و ممکن است جهت قیمت عوض شود یا همین کاهش را ادامه دهد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید