اما این قیمت‌های بالا در بازار پایدار نبود و تنها چند ساعت بر روی تابلوی مغازه‌ها باقی ماند. با گذشت ساعت از 15 و با فروکش کردن هیجانات روند رو به عقب قیمت انواع ارز و سکه آغاز شد.
بدین ترتیب همانگونه که اکثر فعالان بازار و صراف‌ها می‌گفتند، مهمترین دلیل این رشد قیمت در ساعات اولیه کار بازار جو روانی بود که به دلیل انتشار اخباری در آن سوی مرزها شکل گرفته بود. درهمین راستا دولت امریکا با قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی که برای نخستین بار درتاریخ یک نهاد وابسته به دولت را دراین فهرست قرار می‌داد، جو روانی موقتی را درکشور ایجاد کرد که به سرعت حباب این جو روانی ترکید.
البته همچنان قیمت‌ها نسبت به روز دوشنبه با رشد همراه است ولی نسبت به نرخ‌های پیش از ظهر سه‌شنبه کاهش قابل توجهی داشته است.
براین اساس درحالی که نرخ سکه تمام بهار طرح جدید از مرز 5 میلیون و 100 هزار تومان هم گذشته بود، درزمان تنظیم این گزارش درساعت 17 به 4 میلیون و 990 هزار تومان رسید که درمقایسه با دوشنبه 10 هزار تومان کمتر بود. بدین ترتیب حباب سکه در بازار به 615 هزار تومان رسید به این معنا که نرخ فعلی سکه 615 هزار تومان از قیمت واقعی آن بیشتر است.همچنین سکه تمام طرح قدیم نیز که با 150 هزار تومان رشد به
4 میلیون و 952 هزار تومان رسیده بود، به کانال 4 میلیون و 800 هزار تومانی بازگشت که نسبت به دوشنبه تغییری نداشت. با  وجود این نرخ سکه‌های کوچکتر در بازارهمچنان به رشد قیمتی خود ادامه دادند.
دراین روز نیم سکه به 2 میلیون و 853 هزار تومان رسید که 100 هزار تومان رشد نشان می‌داد. ربع سکه هم با رشد 90 هزار تومانی خود رابه یک میلیون و 853 هزار تومان رساند و سکه گرمی همانند صبح روز سه‌شنبه در عصر این روز با همان نرخ 950 هزار تومان ثابت ماند که 20 هزار تومان بیشتر از روز دوشنبه بود.
در بازار طلا نیز هرگرم طلای 18 عیار که در ساعات اولیه روزبه 470 هزار تومان هم رسیده بود با یک عقبگرد به 458 هزار و 300 تومان رسید که 6 هزار و 500 تومان رشد داشت.
در بازار ارز شرایط نسبت به بازار سکه و طلا متفاوت بود چرا که رفت و برگشت قیمت دراین بازار تنها به دلار امریکا محدود بود که در ساعات اولیه بازار تا 14 هزار و 700 تومان هم بالا رفت و لی در ساعت 17 این رقم به 14 هزار و 300 تا 400 تومان کاهش یافت.
اما سایر ارزهای پرطرفدار بازار گرچه از شتاب رشد آنها کاسته شد ولی همچنان بر روی نرخ‌های قبلی خود ایستادند و برخی از آنها رشد اندکی را نیز تجربه کردند. براین اساس یورو که تا 15 هزار و 685 تومان پیش رفته بود عصر دیروز به 15 هزار و 677 تومان رسید که نسبت به نرخ صبح دیروز 8 تومان عقبگرد داشت.
اما پوند انگلیس همچنان به رشد خود ادامه داد به گونه‌ای که عصر دیروز به 18 هزار و 544 تومان رسید که 674 تومان رشد نشان می‌داد. درهم امارات نیز با رشد 133 تومانی، 3 هزار و 861 تومان قیمت خورد. لیر ترکیه هم با رشد 95 تومانی نرخ 2 هزار و 500 تومان را تجربه کرد.


جو روانی در بازار
همانگونه که اشاره شد کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار مهمترین دلیل رشد قیمت‌ها در بازار ارز و طلا را عامل روانی می‌دانند. دراین زمینه یکی از صرافان خیابان فردوسی به «ایران» می‌گوید: رشد قیمت‌ها در روز سه‌شنبه که در ساعات اولیه بازار شتاب بیشتری داشت هیچ دلیل اقتصادی نداشت و تنها به عوامل روانی مربوط بود.
به گفته وی تهدیدهای امریکا و قرار دادن نام سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی یک جو روانی در بازار ایجاد کرد که موجب رشد مقطعی قیمت‌ها شد.
صراف دیگری در خیابان فردوسی درباره این که آیا رشد قیمت‌ها در بازار تداوم خواهد یافت می‌گوید: از آنجا که هیچ عامل اقتصادی از جمله عرضه و تقاضا در بازار تغییری نداشته است با فروکش کردن جو روانی در بازار شاهد بازگشت قیمت‌ها به محدوده قبل خواهیم بود. به گفته وی بازگشت قیمت‌ها در ساعات پایانی فعالیت بازار نیز این موضوع را تأیید می‌کند.

فشار از کانال دوبی
از ۳ روز گذشته تقاضاهای عمده‌ با نرخ‌های پیشنهادی بالایی برای خرید درهم با ریال ایران در دوبی به وجود آمده و با توجه به تأثیر بالای درهم بر بازار ایران، افزایش قیمت‌ها در بازار داخل را در پی داشته است.
براساس گزارش فارس، همزمان با جریان‌سازی‌های دولت امریکا برای سپاه پاسداران، فشار زیادی از ناحیه دوبی به بازار ارز وارد شده است.
در طول چند دهه و افزایش سطح مبادلات مالی و تجاری ایران با امارات و بویژه شهر دوبی، این شهر به یکی از مهم‌ترین کانال‌های ارزی ایران تبدیل شد. کانال مالی در حوزه بانکی در سال 89 و 90 کاملاً مسدود شد و کانال صرافی هم در سال 96 و 97 با اعمال قانون مالیات بر ارزش افزوده و مشخص شدن تراکنش‌های مالی صرافی‌های غیررسمی، تا حد زیادی متوقف شد.
به همین دلیل بانک مرکزی به دنبال جایگزین کردن کانال‌های مالی رفت و با توجه به شرایط و ویژگی‌ها و وضعیت اقتصادی، مالی و ارزی عراق، تلاش کرد کانال‌های مالی و ارزی خود را به این کشور منتقل کند.
هر چند که عراق در حال تبدیل شدن به هاب ارزی ایران است و سطح مبادلات مالی و ارزی با دوبی به‌شدت کاهش یافته و به حداقل رسیده است، اما درهم امارات همچنان یک مبنا برای قیمت‌گذاری ارز در بازار داخلی است و آثار تغییر در نسبت برابری ریال به درهم به‌سرعت در بازار ارز ایران نمایان می‌شود.


بورس بی‌اعتنا به اخبار سیاسی
درشرایطی که بازار ارز و طلا دستخوش جو روانی موجود در کشور شده است، بازارسهام دیروز بی‌اعتنا به این اخبار همچنان به رشد روزهای اخیر خود ادامه داد.
در جریان دادوستدهای دیروز بازار سرمایه تعداد 3 میلیارد و 91میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 969میلیارد ریال در 251هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 1832واحدی در ارتفاع 190هزار و 425واحد قرار گرفت. ارزش روز بازار به 728 هزار میلیارد تومان رسید. بازار بورس دیروز یک روز پس از اقدام بی‌سابقه رئیس‌جمهور امریکا در قرار دادن سپاه پاسداران در لیست ‌گروه های تروریستی بی‌توجه به این اقدامات راه خود را پیش گرفته و اتفاقاً اکثر شاخص‌های بورس سبزپوش شدند که نشان از رشد بازار دارد.
بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 969میلیون ورقه به‌ارزش 444میلیارد تومان در 138هزار نوبت، آیفکس 17 واحد رشد کرد و در ارتفاع 2430واحد قرار گرفت.

اولین تجربه نفت 71 دلاری در 2019
اقدام دولت امریکا در قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی قیمت نفت خام را برای نخستین بار در سال 2019 از مرز 71 دلار فراتر برد. البته این قیمت بالاترین از ماه نوامبر 2018 بود. روز گذشته قیمت هر بشکه نفت برنت به 71 دلار و 34 سنت نیز رسید اما در زمان تنظیم این گزارش به کانال 70 دلار بازگشته بود. خبرگزاری رویترز در این باره عامل کاهش اندک قیمت‌ها را ترسیم چشم اندازی ضعیف از رشد اقتصاد جهان اعلام کرد و نوشت که تشدید تنش‌ها در لیبی نیز در کنار تحریم‌ها علیه ایران به صعودی شدن قیمت نفت طی روزهای اخیر کمک کرده است.


برش
مردم به ریسک بازار ارز توجه کنند

رئیس بانک مرکزی گفت: اقدام اخیر دولت امریکا در رابطه با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آخرین نشانه شکست سیاست آن کشور در فشار علیه ملت ایران است. عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی در یک یادداشت اینستاگرامی با تأکید بر این‌که «بانک مرکزی در بازار ارز حضور جدی دارد» نوشت: اقدام اخیر دولت امریکا در رابطه با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آخرین نشانه شکست سیاست آن کشور در فشار علیه ملت ایران و تحریم‌های مالی و پولی طی یک سال گذشته، خصوص شکست سنگین دهه اول فروردین 98 است. اگر امید جدی به موفقیت سیاست‌های گذشته داشت طبیعتاً به این کار خطرناک متوسل نمی‌شد. وی افزود: بانک مرکزی به‌همراه دولت برنامه‌های خود از جمله دسترسی‌های ارزی پایدار، ایمن و تحریم‌ناپذیر را با قدرت پیش می‌برد و این اقدام نیز تأثیر پایداری در بازارها ندارد. لیکن، همان گونه که قبلاً تأکید کردم از چند روز پیش مراکزی به‌پیشواز رفته و با القای جو روانی برای افزایش نرخ ارز، به‌تدریج عمدتاً در کانال‌های اعلام نرخ، قیمت‌های بالاتر برای ارز اعلام شد. بانک مرکزی در بازار ارز حضور جدی دارد و همچون گذشته توصیه‌اش توجه مردم عزیز به ریسک این بازار است. تمامی تلاش بانک مرکزی استمرار پایدار ثبات اقتصادی کشور در این دوره‌ گذار تحریم‌ها و ایجاد بستر مناسب برای رونق تولید و شکوفایی اقتصاد است.