با این حال، روز دوشنبه، بازار ارز شاهد تغییرات قیمتی زیادی نبود و در بیشتر مقاطع روز قیمت‌ها حالت تعادلی داشتند. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، توازن قوا تقریبا در معاملات حاکم بود و کمتر خریدار یا فروشنده‌ای حاضر به ریسک زیاد بود؛ حتی می‌توان گفت معامله‌گران بازار پس از یک روز پرنوسان در حال استراحت و تقویت قوا برای روزهای آینده بودند. به باور شماری از فعالان، دیروز در سمت نیروهای افزایشی فعالیت زیادی از سوی معامله‌گران وجود نداشت و تنها این دسته از معامله‌گران سعی می‌کردند تا حدی در برابر نزول دلار به زیر مرز ۱۱ هزار تومانی مقاومت کنند. البته افزایشی‌ها دیروز از محرک خاصی نیز نمی‌توانستند استفاده کنند که سایر افراد را برای خرید ارز تشویق کنند. از یک سو نرخ حواله درهم کشش زیادی نداشت که بالای سطح ۳ هزار و ۱۰۰ تومانی تثبیت شود و از سوی دیگر، ارزش دلار در کشورهای همسایه نتوانست به سطوح بالاتری برود تا انگیزه معامله‌گران داخلی برای خرید رابالاتر ببرد.

همچنین در بازار داخلی، تقاضای افراد عادی نسبت به روزهای پیشین تغییرات محسوسی نداشت که منجر به افزایش نوسان شود و خبری از تقاضای احتیاطی ناشی از جوسازی پیرامون اخبار سیاسی نبود. این در حالی بود که هفته گذشته، نوسان‌گیران با جوسازی پیرامون برخی شایعه‌ها مانند خروج ایران از برجام و ورشکستگی یکی از بانک‌ها، کمی میزان تقاضا را در بازار بالا برده بودند. روز دوشنبه، بازار دیگر به هیچ خبری واکنش چندانی نداشت و سطح تقاضا تغییر خاصی نداشت. همانطور که در سمت نیروهای افزایشی محرک خاصی وجود نداشت، در سوی کاهشی‌های بازار نیز اهرم خاصی وجود نداشت که زمینه‌ساز نزول شدید قیمت‌ها شود و افزایشی‌ها را با قدرت به عقب براند. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، روز دوشنبه بازارساز سعی کرد با مدارا رفتار کند و بیشتر به‌دنبال مدیریت نوسانات بود تا اینکه بخواهد بازار را با شوک‌های کاهشی مواجه کند. صرافی‌های منتخب بازارساز در ابتدای روز قیمت دلار را در محدوده ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان قرار دادند که حدود ۱۰۰ تومان از قیمت کف بازار کمتر بود. برخلاف روز یکشنبه که چندین بار قیمت‌گذاری صرافی‌های منتخب تغییر کرد، در روز دوشنبه خبری از تغییرات زیاد قیمتی نبود و حدود ساعت ۴ بعدازظهر قیمت صرافی‌های منتخب روی عدد ۱۰ هزار و ۹۹۰ تومان قرار گرفت. در واقع، قیمت دلار در صرافی‌های منتخب روز دوشنبه در دامنه محدود ۱۱۰ تومانی (۱۰هزار و ۹۹۰ تا ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان) قرار داشت. نشانه‌ای که بیانگر آن بود بازارساز در این روز به‌دنبال تثبیت آرامش در بازار است و همزمان سعی کرده قیمت‌ها را در نزدیک کانال ۱۱ هزار تومانی تنظیم کند. از نظر یکی از فعالان، بازارساز از یک سو قیمت‌ها را دچار شوک کاهشی نکرد، چراکه ممکن بود منجر به بازگشت سفته‌بازان به بازار به قصد کف‌گیری شود و مقاومت نوسان‌گیران موجب افزایش دامنه تغییرات قیمتی شود. از سوی دیگر، بازارساز اجازه نداد قیمت‌ها در مسیر صعودی قرار بگیرند، چراکه تمایلی نداشت، انتظارات افزایشی تحت‌تاثیر ادامه رشد بالاتر بروند. دیروز، روز برقراری آرامش در بازار بود؛ چراکه هر چقدر میزان نوسانات ارزی کاهش پیدا کند، چشم نوسان‌گیران و سفته‌بازان از بازار کوتاه‌تر خواهد شد.

در روزی که دلار نوسان چندانی نداشت، سکه تمام بهار آزادی نیز شاهد تغییرات قیمتی چندانی نبود. البته سکه در سومین روز هفته، جهت افزایشی به خود گرفت و با ۵ هزار تومان رشد به بهای ۳ میلیون و ۸۵۵ هزار تومان رسید. فلز گرانبهای داخلی در روز یکشنبه ۵۵ هزار تومان از ارزش خود را از دست داده بود. یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب شد فلز گرانبهای داخلی به کاهش بهای دلار توجهی نکند، افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی بود. ساعت ۴ بعدازظهر دیروز اونس به میانه محدوده هزار و ۲۹۰ دلاری سرک کشیده بود. گرم طلای ۱۸ عیار نیز دیروز بیشتر به افزایش بهای اونس توجه کرد و روی قیمت ۳۵۵ هزار تومان قرار گرفت که ۲ هزار تومان بیشتر از روز یکشنبه بود.