دیروز دلار برای مدت کوتاهی وارد کانال 9 هزار تومانی شد. با بازشدن بازار ارز و تعیین قیمت‌هایی که نرخ 10 هزار و 100 تومان را نشان می‌داد، انتظار برای ریزش بیشتر قیمت‌ها و بازگشت دلار به زیر 10 هزار تومان بیشتر شد. ظرف مدت کوتاهی از فعالیت بازار، دلار یک بار دیگر وارد کانال 9 هزار تومانی شد.


در ابتدا نرخ 9 هزار و 900 تومان روی تابلوی برخی صرافی‌ها درج شد و این نرخ بسرعت کاهش یافت به طوری که قیمت خرید دلار در صرافی‌های مجاز به 9 هزار و 600 تومان و نرخ فروش به 9 هزار و 700 تومان رسید.
اما دلار زیر 10 هزار تومان، تنها چند ساعت دوام آورد و دوباره به بالای 10 هزار تومان بازگشت. بدین ترتیب سیر نزولی قیمت ارز و طلا که طی هفته‌های اخیر سرعت بیشتری به خود گرفته بود، توانست هرچند برای مدت کوتاهی دلار را به زیر 10 هزار تومان برساند.
بازاری آرام
با وجود ریزش نرخ ارز در بازار، طی روزهای اخیر دیگر از خریدهای هیجانی خبری نیست و درسمت عرضه هم درحالی که بازارساز تمام تلاش خود را برای تأمین نیازهای بازار انجام می‌دهد، ولی میزان فروش ارز از سوی مردم چندان چشمگیر نیست.
براساس گفته فعالان بازار دیروز جو آرامی در بازار ارز وجود داشت و به غیراز اینکه صرافی‌های بانکی مشتری بیشتری داشتند، این بازار روز آرامی را سپری کرد.
صرافی‌های بانکی شلوغ شد
همانند روز سه‌شنبه قیمت ارز در صرافی‌های بانکی بالاتر از بازار آزاد و صرافی‌های غیربانکی بود.
در ابتدای معاملات دیروزقیمت خرید دلار با کاهش بیش از ۶۴۴ تومانی نسبت به روز سه‌شنبه در شعب ارزی بانک‌ها ۱۰ هزار و ۹ تومان تعیین شد. همچنین صرافی بانک‌ها قیمت یورو را ۱۱ هزار و ۳۴۰ تومان و ۷ ریال و قیمت پوند انگلیس را ۱۲ هزار و ۵۲۴ تومان و ۶ ریال برای خرید از مردم اعلام کردند. بدین ترتیب قیمت دلار با کاهش ۶۴۴ تومانی، قیمت یورو با کاهش ۷۷۱ تومانی و قیمت پوند با کاهش ۸۷۶ تومانی در بانک‌های عامل نسبت به روز گذشته اعلام شد.
درحالی در میانه روز دلار در بازار آزاد با قیمت 9900 تومان فروخته می‌شد که در صرافی‌های دولتی قیمت فروش دلار 10 هزار و 100 تومان اعلام شد.
دراین باره علی یزدی یکی از صرافان بازار درگفت‌و‌گو با ایران گفت: در ساعات اولیه فعالیت بازار و با افت بیشتر قیمت‌ها صرافی‌های غیربانکی هر دلار را با نرخ حدود 9 هزار و 600 تومان خریداری و با نرخ 9 هزار و 700 تومان می‌فروختند. وی ادامه داد: صرافی‌های بانکی با نرخ 9 هزار و 800 تومان اقدام به خرید دلار کردند که این باعث شد تا کسانی که قصد فروش ارز خود را داشتند به شعب صرافی‌های دولتی مراجعه کنند.
براساس گفته‌های این فعال بازار همین اقدام باعث شد تا دوباره قیمت‌ها رو به صعود بگذارد به طوری که درمدت کوتاهی نرخ ارز رو به افزایش گذاشت و نرخ دلار به بیش از 10 هزار و 200 تومان رسید.گفتنی است با رشد قیمت‌ها نرخ خرید دلار در صرافی‌های بانکی به 10 هزار و 50 تومان افزایش یافت.
علل ریزش نرخ ارز
صراف‌ها از مهم‌ترین دلایل ریزش قیمت‌ها در بازار ارز را سیاست‌های اخیر بانک مرکزی می‌دانند و معتقدند محدودیت چک‌های تضمینی و تراکنش‌های بانکی موجب شده تا دلال‌های بزرگ برای خریدهای سنگین، با مشکل مواجه شوند و از همین رو دیگر این افراد نمی‌توانند به‌راحتی خرید و فروش‌های بالا داشته باشند. بسیاری از کارشناسان اقتصادی این روند کاهشی را علاوه بر سیاست‌های ارزی جدید بانک مرکزی، نظارت جدی مدیرکل این نهاد بر نحوه انجام تراکنش‌ها و همچنین محدودسازی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان و بازدید سرزده وی از چند صرافی در خیابان فردوسی می‌دانند.
فعالان بازار معتقدند: بازار ساز توانسته با کنترل کامل و کاهشی کردن روند بازار ارز، فروشندگان دلار را به سمت خود جذب کند و از این طریق احتمالاً حجم زیادی از دلارهای خانگی در اختیار بانک مرکزی قرار خواهد گرفت.
درهمین زمینه محمد کشتی آرای فعال بازار طلا و جواهر دلیل کاهش قیمت‌ها در بازار سکه و ارز را اقدامات بانک مرکزی در مقابله با پولشویی دانست.
از ابتدای روی کار آمدن رئیس جدید بانک مرکزی، سیاست‌های جدی و جدیدی برای کنترل نرخ ارز در دستور کار قرار گرفته است. سیاست‌هایی که نه‌تنها توانسته روند اوج‌گیری قیمت دلار را متوقف کند بلکه آن را در مسیر نزولی قرار داده است.
ادامه کاهش قیمت طلا و سکه در بازار
سکه و طلا در بازار دیروز نیز به روند کاهشی خود ادامه داد به‌گونه‌ای که به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر استان تهران هر عدد سکه تمام بهار طرح جدید به قیمت سه میلیون و ۵۷۰ هزار تومان معامله می‌شود.
ابراهیم محمدولی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:‌ در بازار دیروز هر مثقال طلای ۱۷ عیار یک میلیون و ۳۴۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد.
وی افزود: قیمت سکه نیز رو به کاهش بوده است چرا که هرعدد سکه طرح جدید تمام بهار آزادی سه میلیون و ۵۷۰ هزار تومان و هر عدد سکه بهار آزادی سه میلیون و ۳۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران اضافه کرد:‌ نیم سکه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. ربع سکه یک میلیون و ۳۵ هزار تومان و سکه گرمی نیز ۶۴۰ هزار تومان قیمت دارد.
محمدولی تصریح کرد:‌ همه دولتمردان همچنین در تلاشند تا بازار طلا و ارز را کنترل کنند و ادامه‌دار بودن روند کاهشی این روند در بازار نشان می‌دهد که عملکرد آنها در این زمینه موفقیت‌آمیز بوده است و اگر برنامه‌های آنها اینگونه باشد که قیمت ارز و طلا به نرخ اصلی خودش که باید باشد، برسد روز به روز به قیمت‌های جهانی نزدیک‌تر می‌شویم و ارزانی‌ها ادامه‌دار خواهد بود.