پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 20288
منتشر شده در سه شنبه, 08 شهریور 1401 09:26
تعداد دیدگاه: 0

شاخص دلار جهانی با ثبت رقم ۴۴۵/ ۱۰۹ به بیشترین مقدار در دو دهه اخیر رسید. قدرت‌نمایی دلار جهانی، پس از اظهارنظر جرمی پاول درخصوص تداوم سیاست‌های انقباضی فدرال‌رزرو اتفاق افتاد. افزایش نرخ بهره آمریکا، سرمایه‌گذاری را در اقتصاد این کشور با بازدهی بیشتری روبه‌رو می‌کند و درنتیجه سبب افزایش شاخص دلار در مقابل سایر ارزها خواهد شد. با این روند، شاخص بازارهای سهام آمریکا، بازار طلا و بیت‌کوین یک روند نزول دسته‌جمعی را در معاملات روز گذشته تجربه کردند. اگرچه پس از قله‌زنی شاخص، کمی از ارزش شاخص دلار کاسته شد.  

Untitled-2 copy

بحث داغ روز‌های اخیر مبنی بر تداوم سیاست‌های انقباضی، اثرات خود را برای سومین روز در تقویت دلار و متلاطم ساختن بازارهای جهانی نشان داد. به دنبال این موضوع دلار در روز گذشته توانست رکورد جدیدی را در 20 سال گذشته ثبت کند. اسکناس آمریکایی با رشد حدود 5/ 0 درصدی خود نسبت به روز گذشته، شاهد سطح جدیدی از روند معاملاتی با ارزش 400/ 109 واحدی بود. بر این اساس بازارهای جهانی روز دوشنبه 29 اوت را با روند معاملاتی منفی آغاز کردند. می‌توان گفت که سیگنال‌های سخنان پاول در حال نمایان کردن اثرات خود است. به دنبال این موضوع بازارهای رمزارز مقاومت خود را شکستند و بیت‌کوین با افت حدود 5/ 1 درصدی خود نسبت به روز گذشته به کانال 19 هزار دلار وارد شد. اتریوم نیز با کاهش 4درصدی خود به قیمت 1450 دلار رسید. علاوه بر بازار رمز‌ارزها، طلا نیز که به عنوان سرمایه امن در بازارها تلقی می‌شود، به روند نوسانی خود ادامه داد و روز گذشته به کانال 1740 دلار رسید. اثر سخنان جرمی پاول به بازار سهام اروپا نیز رسیده و آن را با سقوط مواجه کرده است.

 
 اثر تداوم سیاست‌های  انقباضی

بحث اصلی روزهای اخیر در بازارهای جهانی را سخنان جرمی پاول مبنی بر عملکرد سختگیرانه بانک مرکزی در افزایش نرخ بهره، به خود اختصاص داده است. بر این اساس بازار‌های جهانی تا کنون طبق گفته‌های پاول، مبنی بر تداوم افزایش نرخ بهره در ماه‌های آتی، پیش رفته است. بیت‌کوین، نخستین رمز ارز جهانی با روند کاهشی خود تا ساعت 15 به وقت تهران با قیمت 19 هزار و 818 دلار در بازار معامله می‌شد. برخی کارشناسان بر این باورند که این رمز ارز که در یک سال اخیر توانسته بود با قیمت 67 هزار دلار قله معاملاتی را فتح کند، اکنون با اتخاذ سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو در حال برگشت به جایگاه سابق خود است. علاوه بر بازارهای پر‌ریسک طلا نیز که در یک ماه اخیر توانسته بود با عبور از کانال 1800دلاری، نگاه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند، اکنون با تنزل به کانال 1700دلار سبب خروج سرمایه‌گذاران و ورود آنها به سایر بازارها شده است.

برخی از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که فلز زرد با ادامه این روند در روزهای آتی مقاومت خود را در کانال 1700 دلار نیز از دست داده و به کانال 1600 دلار سقوط خواهد کرد. اما در این میان چه بر سر بازار سهام آمده است؟ معاملات بازار سهام آمریکا به دنبال سیاست‌های مذکور، منفی شد. رشد منفی سهام‌های آمریکا نقش مهمی در تقویت دلار ایفا کرده است؛ زیرا افزایش نرخ بهره که نخستین اثر آن تقویت دلار است، سبب کوچ سرمایه‌گذاران از سایر بازارها مانند طلا، بیت‌کوین، بورس و... به بخش دلار شده است. اگرچه سخنان پاول برخی از مشکلات اقتصادی را برای خانوارها رقم زده است، اما در نهایت اعمال سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو در بلندمدت سبب کاهش تورم خواهد شد. رئیس‌جمهور آمریکا، جو بایدن در این باره گفت: «فشار اقتصادی بر خانوارها قابل قبول‌تر از ناکامی‌های ناشی از عدم کنترل تورم است.»

دنیای اقتصاد

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید