پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403, 18 رمضان 1445, Thursday 28 March 2024
کد خبر: 20273
منتشر شده در دوشنبه, 07 شهریور 1401 09:00
تعداد دیدگاه: 0

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها...

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

الاکلنگ قیمت‌ها در بورس

1

بازار سهام در روز یکشنبه سمت و سویی کاهشی داشت و از حرکت به سمت سطوح بالاتر باز ایستاد. در این روز اغلب سهام معامله شده در جهت افزایش فشار عرضه و کاهش قیمت حرکت کردند. روز یکشنبه شاخص کل با افتی معادل 41/ 0‌درصد به سطح یک‌میلیون و ۴۴۴‌هزار واحد رسید. شاخص هموزن نیز  در این روز 43/ 0‌درصد افت کرد. ارزش معاملات خرد بورس شامل سهام و حق‌تقدم در این روز به مبلغ 2103‌میلیارد تومان رسید. علاوه بر این روز گذشته شاهد افت 5/ 13‌درصدی ارزش معاملات نسبت به‌روز شنبه بودیم که بیشترین افت روزانه طی یک هفته کاری اخیر را داشته است. برخی کارشناسان معتقدند با ادامه‌‌‌دار شدن مذاکرات، سرمایه‌گذاران برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری معمولا پول‌‌‌های خود را به طور موقت از دارایی‌‌‌های پر نوسان مانند سهام خارج می‌کنند.

 
بازار سکه

نگاه سکه به سطح 14‌میلیون

2

روز یکشنبه دادوستدهای سکه امامی در قیمت ۱۳‌میلیون و 880‌هزار تومان انجام شد. در این روز تلاش مستمر این مسکوک برای رسیدن به قیمت ۱۴‌میلیون تومان قابل‌ توجه بود. چرا که ‌‌‌در افت‌وخیزهای اخیر، سکه در کانال ۱۳‌میلیون تومان با افزایش تقاضا مواجه و به سرعت جهش پیدا کرد. بیشترین اثر بر تغییرات قیمت سکه را دلار بر دوش می‌‌‌کشد، چرا که در شرایط فعلی حاکم بر تورم جهانی، سیاست‌های محکم فدرال رزرو دلیلی برای رشد شدید در بهای طلای جهانی را پیش روی فعالان اقتصادی قرار نمی‌‌‌دهد. علاوه بر این انتظارات برای احیای برجام تا حدود زیادی کمرنگ شده است. از این رو تغییرات قیمت در معاملات این سکه با نوسانات کمتر و تمایلات صعودی بیشتری نسبت به روزهای اخیر همراه خواهد بود. حباب سکه نیز مجددا به بالای 7/ 1‌میلیون تومان افزایش یافت.

بازار طلای جهانی

طلای جهانی در مسیر کاهش

3

هفته گذشته هر اونس طلای جهانی در قیمت 1738 دلار مورد معامله قرار گرفت. در روزهای معاملاتی هفته اخیر شاخص دلار تلاش‌‌‌های پرقدرتی برای بازگشت به سقف 109 واحدی و تثبیت در این محدوده داشته است. اما در نهایت در زیر این سطح  به کار خود پایان داد. بنابراین چنین افت و خیزهای شاخص دلار باعث شد تا قیمت طلا تحرکات ناچیزی داشته باشد. تورم جهانی به عنوان یکی از مهم‌ترین معضلات اقتصاد جهانی به حساب می‌‌‌آید که با افزایش نرخ بهره وکاهش نقدینگی کنترل می‌شود. این سیاست انقباضی فدرال رزرو نشان‌دهنده تمرکز همه‌جانبه برای بازگرداندن تورم به هدف سالانه 2‌درصدی است. همین موضوع موجب شده تا بسیاری از سرمایه‌‌‌گذاران دست به ماشه بمانند. به عقیده کارشناسان ترس از رکود باعث شده تا این بازار در شرایط فعلی صعود جدی را در کوتاه‌مدت نداشته باشد.

بازار اوراق مسکن

معاملات کم‌رمق تسه

4

اوراق تسهیلات مسکن روز یکشنبه معاملات نسبتا کم نوسانی را پشت سرگذاشتند. در این میان تسه ۹۹۱۲ در روز یاد شده با تغییرات مثبت همراه بود و 05/ 1درصد رشد کرد. در ساعات ابتدایی بازار، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 99 در کف قیمت 111‌هزار تومان معاملات خود را آغاز کرد و با بهبود تقاضا و حجم معاملات همراه شد. به طوری که تسه 9912 دادوستدهای خود را در قیمت پایانی 117‌هزار و 303 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که با وجود صبر و چشم انتظاری بسیاری از سرمایه‌گذاران برای ایجاد شفافیت در شرایط آینده اقتصاد کشور، قیمت دلار و به تبع آن سکه و مسکن نیز بی‌‌‌ثبات و بعضا غیرواقعی بوده. به این ترتیب عرضه مسکن برای فروش به منظور عدم‌پذیرش افت قیمت ملک کاهش چشمگیری داشته است.

بازار نفت

قیمت نفت برنت همچنان سه‌رقمی

5

شاخص‌‌‌های نفتی طی معاملات هفته گذشته افت و خیز بسیاری داشتند. به طوری که بهای هر بشکه نفت خام برنت و وست تگزاس اینترمدییت با وجود برخی نگرانی‌ها از رکود در اقتصاد جهانی، کاهش عرضه بعد از اعمال تحریم‌ها علیه روسیه و ادامه محدودیت‌ها برای صادرات ایران و به نتیجه نرسیدن برجام که مجموعه عوامل مهم و اثرگذار بر بازار جهانی نفت هستند، تعادل قیمتی خود را حفظ کردند. به این ترتیب نفت برنت با ایستادن در بالای سطح 100 دلار و نفت WTI با تثبیت خود در کانال 90 دلار، توانستند عملکرد مثبت هفتگی را به ثبت برسانند. برخی از تحلیلگران بازار نفت بر این باور هستند که با چشم‌‌‌انداز کاهش عرضه نفت توسط تولیدکنندگان بزرگ در کنار احتمال افت تقاضای سوخت به دلیل قیمت‌های بالا، می‌تواند باعث افزایش حمایت‌‌‌ها از سطوح فعلی قیمت نفت شود.

دنیای اقتصاد

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید