پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403, 18 رمضان 1445, Thursday 28 March 2024
کد خبر: 20069
منتشر شده در سه شنبه, 11 مرداد 1401 08:31
تعداد دیدگاه: 0

بعد از خط و نشان کشیدن سیاستگذار برای دامداران و مرغداران حال نوبت به‌ کارخانجات روغن خوراکی رسیده است. روز گذشته وزارت صمت به تولیدکنندگان روغن اولتیماتوم داد که قیمت این کالا را کاهش دهند؛ در غیر این‌صورت دولت قیمت جدید را اعلام خواهد کرد. سیاستگذار دلیل این تصمیم را کاهش قیمت جهانی روغن و کاهش تعرفه واردات روغن اعلام کرده است. این درحالی است به باور کارشناسان کاهش قیمت در بازار بدون برنامه‌ریزی منجر به زیان کارخانه‌های روغن نباتی و بی‌نظمی بازار می‌شود.

 

10

 البته قیمت روغن خوراکی در سال‌جاری یکبار در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه کاهش یافته است. آن زمان طبق مصوبه ستاد تنظیم‌بازار، قیمت روغن مایع آفتاب‌گردان ۸۱۰‌گرمی پخت و پز برای مصرف‌کننده 63‌هزار ‌تومان و قیمت مصرف‌کننده روغن‌ مایع ۸۱۰گرمی سرخ‌کردنی برای آن 62‌هزار ‌تومان اعلام شد. حال مجددا معاون صنایع عمومی وزیر صمت دستور کاهش قیمت این کالا را داده است. البته منابع آگاه به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کردند، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تصمیمی برای کاهش مجددا قیمت روغن ندارد و تا زمانی‌که ستاد تنظیم‌بازار دستوری در این زمینه صادر نکند، قیمت رسمی همان قیمت اعلامی اردیبهشت‌ماه خواهد بود و تخلفی رخ نداده است. حال مشخص نیست، محمد‌مهدی برادران درحالی که وضعیت کالاهای ساخته‌شده در انبارهای شرکت‌های پخش، عمده‌فروشی‌‌‌‌‌‌‌ها و فروشگاه‌های سراسر کشورتعیین‌تکلیف نشده و از همه مهم‌تر اثرات منفی قیمت‌گذاری دستور مشهود است؛ چرا به‌دنبال فشار بر تولیدکنندگان است. طبق آمار موجود هر زمان فشار سرکوب قیمت نزولی بوده است، تولیدات کارخانه‌های روغن خوراکی افزایش یافته و برعکس هر زمانی این فشار تشدید شده است نمودار تولید نزولی بوده است. این موضوع را آمار تولید سال‌های 1399 و 1400 به‌خوبی نشان می‌دهد. از اواخر زمستان 1399 موضوع سرکوب قیمت روغن به‌شدت کاهش یافت. به‌دنبال این موضوع میانگین قیمت روغن نباتی از 8/ 130هزار تن در سال‌1399 به 2/ 166‌هزار تن در سال‌1400 رسید.

 
 

خط و نشان دولت برای انجمن

روزگذشته معاون وزیر صمت به‌کارخانجات روغن نباتی اخطار داده است که قیمت روغن را کاهش دهند. برادران تاکید کرده است اگر قیمت کاهش پیدا نکند خود وزارت صمت قیمت جدید را اعلام می‌کند. به گفته برادران علت این تصمیم کاهش تعرفه واردات و کاهش قیمت جهانی است.

محمدمهدی برادران همچنین درگفت‌وگو با تسنیم اعلام کرده است، هیچ فرصتی برای کاهش قیمت به تولیدکنندگان نمی‌دهد.

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد انجمن روغن هرچه سریع‌تر لیست قیمت‌های جدید روغن را در کشور اعلام کند زیرا فرصت دو‌ماهه این انجمن رد شده است.

چندی پیش انجمن روغن اعلام کرد نیاز به مهلتی دو‌ماهه برای کاهش قیمت دارد، زیرا هرگونه کاهشی قبل از ارزان‌شدن قیمت روغن خام، منجر به بی‌نظمی بازار می‌شود.

برادران در واکنش به اظهارات انجمن روغن گفت: انتظار انجمن روغن برای فرصت دو‌ماهه برای کاهش قیمت روغن انتظار بجایی نیست و از سوی ما رد شده است، انجمن روغن علاوه‌بر دنبال‌کردن حقوق خود، یک مسوولیت اجتماعی نیز دارد.

او افزود: پاسخمان را رسما به انجمن روغن اعلام کردیم که وقتی تعرفه قیمت روغن از سمت دولت کاهش یافته و از سوی دیگر قیمت جهانی روغن در حال کاهش است، انجمن روغن هم موظف است قیمت روغن را کاهش دهد و درخواست فرصت دو‌ماهه موردقبول ما نیست.

اگر انجمن روغن قیمت‌ها را کاهش ندهد، سازمان حمایت خود به‌طور مستقیم وارد موضوع می‌شود و لیست قیمت‌ها را اعلام می‌کند. معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: امیدواریم انجمن روغن هرچه سریع‌تر لیست قیمت‌های جدید روغن را در کشور اعلام کند، چراکه کاهش قیمت، نفع و خیرش به مردم خواهد رسید.

برادران درحالی دیروز به‌ کارخانجات اخطار داد که روز یکشنبه در گفت‌وگویی دیگر با تسنیم اعلام کرده بود یکسری از کارخانه‌ها قیمت‌ها را کاهش داده‌اند.

البته منابع آگاه به «دنیای‌اقتصاد» گفتند؛ کاهش قیمت روغن در کارخانه‌ها رخ نداده است، بلکه این کاهش به‌صورت نمادین بعد از ورود برادران به یکی از کارخانه‌های زنجان اتفاق افتاده است.

منبع آگاه دیگری موضوع کاهش قیمت روغن در سازمان حمایت را منتفی اعلام کرده است. 22 اردیبهشت‌ماه بود که اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌‌‌‌‌‌‌ای حداکثر نرخ فروش انواع روغن خوراکی برای مصرف‌کننده در سراسر کشور را اعلام کرد. براساس اعلام این اتاق قیمت مصرف‌کننده روغن مایع آفتاب‌گردان ۸۱۰‌گرمی پخت و پز ۶۳‌هزار ‌تومان و قیمت مصرف‌کننده روغن مایع ۸۱۰گرمی سرخ‌کردنی ۶۲‌هزار ‌تومان است.

حال مجددا دولت قصد کرده است قیمت‌ها را کاهش دهد. انجمن روغن نباتی در مورد درخواست جدید دولت واکنش نشان داده و اعلام کرده است: کاهش قیمت مصرف‌کننده روغن نباتی قبل از ارزان‌شدن قیمت روغن خام توسط دولت، منجر به زیان کارخانه‌های روغن نباتی و بی‌نظمی بازار می‌شود.

انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران، روز شنبه 5مرداد‌ماه سال‌جاری در اطلاعیه‌‌‌‌‌‌‌ای ضمن اعلام استقبال صنعت روغن نباتی از هرگونه تعدیل منطقی قیمت که منجر به بزرگ‌شدن سفره مردم می‌شود، اعلام کرده است درصورتی قادر به کاهش قیمت است که دولت تکلیف چند موضوع را مشخص کند. طبق اطلاعیه این انجمن برای ساماندهی بازار باید ابتدا وضعیت کالاهای فروش‌رفته در فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌های سراسر کشور با قیمت‌های مصرف‌کننده مصوب قبلی تعیین‌تکلیف شود. درضمن باید وزارت صمت هرچه سریع‌تر، قیمت‌های کالاهای ساخته‌شده موجود در انبارهای شرکت‌های پخش، عمده‌فروشی‌‌‌‌‌‌‌ها و کارخانه‌های تولیدی را تعیین‌تکلیف کند.

پیش‌شرط سوم، تعیین‌تکلیف موجودی روغن خام کارخانه‌های تولیدی با قیمت‌های قبلی؛ اعم از وارداتی و خریدهای داخلی است، اما چهارمین درخواست انجمن تعیین‌تکلیف و منطقی‌سازی قیمت‌های پایه ارزی روغن خام وارداتی توسط وزارت جهادکشاورزی است. تولیدکنندگان روغن خوراکی همچنین پیشنهاد دادند، حقوق ورودی انواع روغن خام تعیین‌تکلیف شود. ششمین پیشنهاد آنها کاهش قیمت روغن خام شرکت بازرگانی دولتی ایران به میزان نرخ دستوری دولت است. آخرین پیشنهاد انجمن با توجه به بروز تنش احتمالی در بازار روغن نباتی، کاهش قیمت بعد از تعیین‌تکلیف پنج درخواست اولیه و همچنین پس از رسیدن محموله‌‌‌‌‌‌‌های جدید خریداری شده (با قیمت‌های پایین) به کشور است، در واقع انجمن خواهان افزایش قیمت بعد از کارشناسی قیمت توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به‌صورت یک مرحله‌‌‌‌‌‌‌ای است.

دنیای اقتصاد

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید