اسكناس امريكايي ظرف ۴۸ ساعت سه بار ركورد خود در سال ۱۴۰۱ را ارتقا داد و حتي بعد ۱۴۰ روز در بازار آزاد تهران به كانال 30 هزار تومان نيز وارد شد. قيمت دلار سه‌شنبه ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان و دوشنبه ۲۸ هزار و ۶۵۰ تومان بود و روز گذشته تا 29 هزار و 950 تومان و سپس 30 هزار تومان پيشروي كرد، اما در ادامه كمي عقب نشست و با 29 هزار و 870 تومان مبادله شد كه نسبت به روز گذشته 720 تومان افزايش را نشان مي‌دهد. تا اينكه در پايان معاملات به 29هزار و 600 تومان رسيد. اين قيمت نسبت به 8 فروردين 1401 بيش از 3 هزار تومان افزايش دارد. ضمن اينكه آخرين بار روز دوم دي‌ماه پارسال قيمت دلار در كانال ۳۰ هزار تومان قرار گرفته بود. برخي ديدگاه‌ها بر اين است كه رفتار دلار نوعي واكنش به وقايع اقتصادي داخلي در روز‌هاي اخير است. عده‌اي افزايش قيمت دلار را به روند صعودي درهم امارات ربط مي‌دهند و دسته‌اي ديگر، نرسيدن اخبار مثبت سياسي به بازار ارز را بهانه جهش نرخ دلار در بازار قلمداد مي‌كنند. همزمان با ركوردشكني‌هاي پي‌درپي دلار، يورو و درهم امارات نيز آمار و ارقام جديدي در بازار ارز ۱۴۰۱ ثبت كرده‌اند و هر يك به نوبه خود دست به ركوردشكني زده‌اند. چنانكه قيمت درهم روز سه‌شنبه كانال 8 هزار تومان را تصرف كرد و در بازار امروز ديروز از مرز مقاومتي 8 هزار و 200 تومان عبور كرد و 8 هزار و 240 تومان فروخته شد. اين در حالي است كه رشد درهم انتظارات افزايشي در بين معامله‌گران را بالا برده است. وب‌سايت «اكويران» به نقل از يك فعال بازار ارز، درباره علت رشد نرخ حواله درهم نوشته كه انتظارات تورمي و چشم‌انداز مبهم در حوزه‌هاي سياست خارجي ازجمله دلايل ورود تقاضاي احتياطي به بازار است. به گفته اين منبع «طبيعتا با افزايش حواله درهم، قيمت اسكناس دلار در بازار تهران نيز جابه‌جا مي‌شود.»
در عين حال به نوشته «ايرنا»، انتشار خبر دستگيري سرشاخه‌هاي قاچاق دلار، بازار ارز تهران را به هم ريخت. معامله‌گران تصور مي‌كردند كه بازار ارز زير ذره‌بين پليس امنيت اقتصادي قرار گرفته است. اين خبرگزاري به نقل از پليس امنيت اقتصادي عنوان كرده كه نيروي انتظامي ضمن رصد كامل بازار ارز و شناسايي سرشاخه‌هاي قاچاقچيان و دلالان ارزي، مقادير قابل توجهي ارز كه طبق قانون فاقد فاكتور رسمي خريد از صرافي‌هاي مجاز است، مصادره كرده است. در اين فضاي پرتنش و پر از اضطراب معامله‌گران تصور مي‌كردند كه بازار ساز توانايي كنترل اسكناس امريكايي را از دست داده است و همين امر انتظارات افزايشي را بالا برده بود. همزمان بازار طلا و سكه به نوسات بازار ارز دقت كرد و جهت حركت خود را با توجه به نرخ دلار تعيين كرده است. چنانكه با افزايش نرخ دلار، قيمت سكه نيز از نيمه كانال 13 ميليون تومان عبور كرد.  البته بانك مركزي در دستورالعملي كه 11 ارديبهشت امسال منتشر شد؛ تمام دارندگان دلارهاي خانگي را ملزم كرد كه يا دلارهاي خود را در بانك‌ها سپرده‌گذاري كرده و سود نقدي دريافت كنند يا اينكه بفروشند. دستورالعملي كه شايد نتيجه عكس داده و به نظر مي‌رسد كه بازار را به هم ريخته است. 
بانك مركزي: التهاب بازار ارز ناشي از آثار رواني است
در عين حال علي صالح‌آبادي، رييس كل بانك مركزي در اظهاراتي كه «تسنيم» منتشر كرده درباره نوسانات بازار ارز اين‌طور توضيح داده كه «التهاب در بازار غيررسمي كه ناشي از آثار رواني است، حتما كاهش خواهد يافت.» رييس كل بانك مركزي با تاكيد بر اينكه تعادل و آرامش با تامين ارز در بازار حاكم خواهد شد، گفت: به عنوان بازارساز هم در بازار نيما و هم در بازار متشكل حضور موثر خواهيم داشت. وي با اينكه ذخاير اسكناس بانك مركزي به بيشترين اندازه در تاريخ رسيده است، تصريح كرد: با وزارت صمت جلسات متعددي داريم. باتوجه به بهبود وضعيت منابع ارزي كشور ثبت سفارش‌ها نيز بيشتر شده است. صالح‌آبادي ضمن تاكيد بر اينكه سياست‌هاي ارزي و تجاري كاملا با هم هماهنگ است، تصريح كرد: از ابتداي سال تاكنون ۴.۳ ميليارد دلار در سامانه نيما تامين ارز شد. همچنين براي واردات مربوط به دارو يك ميليارد دلار و براي مواد غذايي ۳ ميليارد دلار تامين ارز كرديم. وي با اشاره به اينكه درآمد‌هاي ارزي كشور زياد شده و درحال وصول است، گفت: تامين ارز از گذشته به مراتب بهتر شده است. ديروز ۲۳۰ ميليون دلار در سامانه نيما ارز تامين شد و عرضه ارز در نيما بيشتر از تقاضا شده است. صالح‌آبادي با بيان اينكه سال گذشته بيش از ۵۵ ميليارد دلار تامين ارز صورت گرفت و امسال قطعا بيشتر خواهد شد، ادامه داد: نياز‌هاي ارزي كشور يكي در حوزه واردات است و يكي در حوزه اسكناس مثل ارز دانشجويي و ارز مسافرتي است كه در هر دو تامين ارز به خوبي انجام مي‌شود.

قاچاق ارز در يك بانك 
صالح‌آبادي همچنين بدون اشاره به جزييات خاصي عنوان كرده كه در يكي از بانك‌ها اقدامات مرتبط با قاچاق ارز صورت مي‌گرفت كه علاوه بر مسدود كردن حساب فرد خاطي، با مدير آن بانك نيز برخورد شد.
صالح‌آبادي ادامه داد: در گذشته صرفا بانك مركزي بايد ارز كالا‌هاي اساسي را از محل درآمد‌هاي نفتي تامين مي‌كرد، اما اكنون علاوه بر آن در بازار نيما نيز تامين صورت خواهد گرفت؛ حتما در وضعيت جديد تامين ارز از گذشته بهتر خواهد بود.