با این حال اما این روند رو به رشد در میانه‌های هفته گذشته با تعطیلی بازار سرمایه متوقف شد. اکنون این سوال مطرح است که این دست از تعطیلی‌ها چه تاثیری بر معاملات خواهد داشت؟ فردین آقابزرگی تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» تعطیلی بازار سرمایه در این مقطع را مورد انتقاد قرار داده است اما تاکید می‌کند که اثر روانی آن بر معامله‌گران اندک خواهد بود و بازار در روز دوشنبه با افزایش حجم معاملات کار خود را آغاز خواهد کرد.
از صبح روز دوشنبه هفته گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه استان‌های تهران و البرز شش روز تعطیل خواهند بود. علی ربیعی، سخنگوی دولت اعلام کرده بود که به منظور پیشگیری و کنترل شیوع ویروس کرونا در سطح جامعه، تمامی ادارات استان‌های تهران و البرز از روز سه‌شنبه تا یکشنبه هفته جاری تعطیل است. با اعلام این خبر تعطیلی بازار سرمایه ایران در‌هاله‌ای از ابهام قرار گرفت تا اینکه مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان از تعطیلی این بازار به شرط تعطیلی بانک‌ها خبر داد. پس از آن نیز خبر تعطیلی بانک‌ها و اصناف در تهران و البرز به مدت ۶ روز به نقل از دبیر قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا منتشر شد که در پی آن نیز نایب‌رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با سنا، بازار سرمایه ایران را تا پایان روز یکشنبه هفته جاری تعطیل اعلام کرد. بدین ترتیب رشته معاملات صعودی بازار سرمایه پاره شد.
این روند نگرانی برخی معامله‌گران را به دنبال داشت. با این حال اما آن‌گونه که ناظران بازار سرمایه عنوان می‌کنند، این وقفه تنها تاثیر روانی کمرنگی خواهد داشت و با توجه به متغیرهای مثبت بازار سرمایه از جمله گزارش‌های سه ماهه منتشر شده از سوی شرکت‌ها، بازار روند ملایم صعودی خود را از سر خواهد گرفت.
اثر روانی کم‌رنگ بر بازار
فردین آقابزرگی تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: «من اعتقاد دارم که تعطیلی و وقفه‌ای که به هر دلیل اعم از کرونا یا مسائل دیگر در بازار سرمایه رخ داده، نمی‌تواند تاثیر آنچنان ملموسی بر تغییر روند معاملات بازار از مثبت به منفی یا بالعکس داشته باشد. اما هر تعطیلی اثر خود را در فضای کسب‌وکار می‌گذارد.» او در این باره به تعطیلی فعالیت برخی از کارخانجات در راستای کاهش مصرف برق اشاره می‌کند و می‌افزاید: «در حال حاضر فعالیت بیشتر شرکت‌های مصرف‌کننده برق مانند فولادی‌ها و سیمانی‌ها به واسطه اجرای چارچوب و پروتکلی که برای صرفه‌جویی در مصرف برق ایجاد شده، با وقفه مواجه شده است.» این تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه این دست از عوامل در مقایسه با کاهش روزهای معاملاتی به دلیل تعطیلی بازار، اثر بیشتری بر بازار سرمایه می‌گذارد عنوان می‌کند: «اگر فرض بر این باشد که فردی از پنج روز معاملاتی هفته تنها دو روز فرصت معامله داشته باشد، طبعا در همان دو روز فعالیت‌های یک هفته خود را می‌تواند انجام دهد.
بر همین اساس اثر کاهش روزهای معاملاتی بسیار کمتر است.» آقابزرگی همچنین تصریح می‌کند: «با این حال متعجبم از اینکه در فروردین ماه که تمامی مراجع ذی‌صلاح اعم از مراکز بهداشتی صاحب‌نظر و ستاد مقابله با کرونا تاکید داشتند که باید بسیاری از فعالیت‌ها تعطیل شود، این روال طی نشد اما اکنون این تعطیلی اعمال شده است.» او اضافه می‌کند: «این اقدام دست‌کم به لحاظ روانی وقفه‌ای در اقتصاد و بازار سرمایه ایجاد می‌کند به این نحو که مردم گمان می‌کنند تا بازار اندکی در مسیر مثبت گام برداشته، وقفه‌ای ایجاد شده و نقصانی در کار به وجود آمده است.» این تحلیلگر بازار سرمایه اظهار می‌کند: «با این حال تاکید می‌کنم اثر این اقدام در واقعیت بازار بسیار کمرنگ خواهد بود و جای نگرانی برای معامله‌گران وجود ندارد.»
افزایش حجم معاملات
آقابزرگی در پیش‌بینی روند بازار سرمایه و چگونگی آغاز معاملات در هفته جاری عنوان می‌کند: «حجم معاملات افزایش خواهد یافت. با این حال از آنجا که رخداد ملموس و اثرگذاری وجود نداشته است، به اعتقاد من روند دادوستدها ملایم اما رو به بالا خواهد بود.» این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه می‌دهد: «با این حال پیش‌بینی صعود ملایم معاملات به این معنا نیست که بازار هر روز مثبت باشد بلکه مانند هفته‌های گذشته چند روز مثبت وو در مقاطعی هم منفی خواهد بود اما برآیند آن بازدهی مثبت اندکی خواهد بود.» او اضافه می‌کند: « شاخص کل اکنون به بالای سطح یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحد رسیده است که نسبت به ابتدای سال و پس از گذشته چهار ماه بازدهی کمتر از نیم درصدی را ثبت کرده است. این رقم به هیچ عنوان قابل قیاس با مدت مشابه سال گذشته نیست.» آقابزرگی تاکید می‌کند: «به اعتقاد من، بازار سرمایه تا پایان سال جاری نیز به همین منوال پیش خواهد رفت؛ زیرا بازگشایی نمادهای معاملاتی شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های بزرگ بازار نیز قطعا با تعدیل مواجه خواهد شد. هر چند اصلاحات را روی شاخص اعمال می‌کنند اما جذابیت دیویدند شرکت‌ها هم تا حدودی کاسته می‌شود. از همین رو روند بازار تا پایان سال به همان شکل ملایم ادامه خواهد داشت.»