به گفته فعالان، یکی از عوامل افت دلار،‌ سودگیری معامله‌گران بود. در واقع افرادی که در ابتدای کانال 24 هزار تومانی اقدام به خرید کرده بودند، تصمیم گرفتند که بخشی از ارزهای خریداری شده خود را با حاشیه سود مناسب به فروش برسانند. در کنار این، روز پنج‌شنبه نرخ حواله درهم رفتار صعودی نداشت و با افت خود به بازار داخلی سیگنال نزولی داد.  درهم روز پنج‌شنبه از محدوده 6 هزار و 900 تومانی خارج شد و به محدوده 6 هزار و 800 تومانی رسید.

تحلیلگران فنی باور دارند در صورتی‌که قیمت دلار روز شنبه از مرز 25 هزار تومانی پایین‌تر برود، زمینه برای ورود بیشتر فروشندگان به بازار فراهم خواهد شد. با این حال‌ صعودی‌های بازار همچنان خوشبین هستند که دلار بتواند از سطح مقاومتی 25هزار و 500 تومانی عبور کند. گروه اخیر اعتقاد دارند، اتفاق بنیادی در بازار رخ نداده است که بتواند زمینه‌ساز افت قیمت‌ها شود. در مقابل دسته دیگری از فعالان، باور دارند که بازارساز با عرضه خود زمینه‌ساز نزول قیمت‌ها خواهد شد.

سکه به‌دنبال شکست مقاومت

سکه در هفته گذشته رشد قابل‌توجهی را تجربه کرد و توانست از سطح مقاومت 10میلیون و 500 هزار تومانی به آسانی عبور کند. با این حال‌ بازار برای اینکه خود را بالای سطح مقاومتی 10میلیون و 800 هزار تومانی تثبیت کند، با دشواری‌های زیادی مواجه شد.

فلز گرانبهای داخلی پنج‌شنبه دو هفته پیش در محدوده 10 میلیون و 300 هزار تومانی نوسان می‌کرد؛ از شنبه هفته گذشته روند صعودی آغاز شد و این فلز گرانبها،  توانست با افزایش 270 هزار تومانی تا محدوده 10 میلیون و 580 هزار تومان رشد کند. این پایان کار روند افزایشی سکه نبود و این فلز گرانبها تا روز چهارشنبه توانست تا سطح 10 میلیون و 850 هزار تومان افزایش پیدا کند. روز پنج‌شنبه بازار نتوانست سطح 10 میلیون و 800 هزار تومانی را حفظ کند و به محدوده 10میلیون و 700 هزار تومانی سرازیر شد.

با وجود افت روز آخر، فلز گرانبهای داخلی رشد 5/ 4 درصدی را به ثبت رساند. ربع‌سکه نیز در هفته گذشته توانست رشد 2/ 4درصدی را به ثبت برساند و سهم افزایش نیم‌سکه 6/ 3 درصد بود. رشد بهای انواع سکه در شرایطی رخ داد که قیمت اونس طلا در هفته گذشته عمدتا روند صعودی نداشت.

به گفته فعالان، رشد قیمت دلار در کنار افزایش تقاضا در بازار سکه دو عاملی بودند که زمینه‌ساز تحریک قیمت‌ها شدند. سکه در صورتی‌که روز شنبه به بالای سطح مقاومتی 10 میلیون و 800 هزار تومان برود، با افزایش فعالیت بازیگران خریدار مواجه خواهد شد. به باور فعالان، سکه برای تثبیت بالای سطح یاد‌شده نیاز به افزایش معنادار قیمت دلار خواهد داشت. این در حالی است که در آخرین روز هفته تا حدی از حجم خریداران بازار ارز کاسته شده بود.