کارشناسان بازار سرمایه افت‌وخیز این روزهای بازار را به ابهامات دلاری گره می‌زنند و دورنمای نامشخص نرخ ارز را مهم‌ترین عامل تردید معامله‌گران برای ورود قدرتمند به معاملات می‌دانند. این در حالی است که روز گذشته دلار بازار آزاد که با نرخ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان بازگشایی شده بود، به سرعت تغییر کانال داد و نرخ ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان را نیز لمس کرد. نوسانات متعدد نرخ دلار طی هفته‌های گذشته اهالی بازار را دچار سردرگمی کرده است. دو عامل مهم مذاکرات وین و سیاست‌های نامعلوم دولت جدید در حوزه اقتصادی از متغیرهای اثرگذار بر نوسانات اخیر نرخ دلار قلمداد می‌شوند. از همین رو گفته می‌شود مادامی که این دو ابهام رفع نشود، سایه نرخ دلار همچنان بر سر بازار سرمایه سنگینی خواهد کرد.
روز گذشته شاخص کل بورس چهار هزار و ۷۲۷ واحد معادل ۳۸/۰ درصد رشد کرد و در ارتفاع یک میلیون و ۲۴۸ هزار و ۵۴۰ واحد ایستاد. شاخص هم‌وزن نیز که روز دوشنبه منفی شده بود مجددا به مدار رشد بازگشت. با این حال این شاخص تعیین‌کننده رشد کم‌رمق ۰۷/۰ درصدی را تجربه و تنها ۲۷۷ واحد در کانال ۳۰۰ هزار واحدی پیشروی کرد. شاخص‌های آزاد شناور و بازار اول هم به ترتیب معادل ۰۸/۰ و ۷۹/۰ درصد رشد کردند. روز گذشته اما شاخص بازار دوم با کاهش ۱۵/۰ درصدی روبه‌رو شد. روز سه‌شنبه همچنین نمادهای وامید، ومعادن، کگل، اخابر و فملی بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل داشتند. در همین حال روز گذشته با وجود انتشار اخبار مثبت طی روزهای اخیر،‌ شستا مجددا عقبگرد را تجربه کرد و در کنار نماد فارس بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل بورس داشت. در این میان،‌ نماد تازه عرضه شده ومدیر در کنار نمادهای برکت،‌شستا، خساپا، شپنا، خوردو و غکورش پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بودند. روز گذشته فرابورس هم رشد ۱۶۴ واحدی شاخص کل را تجربه کرد و در آستانه ۱۸ هزار واحدی شدن قرار گرفت. در این بازار نمادهای آریا،‌ زاگرس، شگویا، هرمز، میدکو،‌ ذوب و صبا بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص داشتند. در همین حال نماد تازه عرضه شده لطیف در کنار چخزر، فتوسا، رافزا، آریا، کزغال و ذوب پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بودند.
کاهش ارزش معاملات خرد
مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس در روز گذشته به ۹ هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز دوشنبه افت بیش از ۵۰ درصدی را نشان می‌داد. این در حالی بود که شش هزار و ۲۵۲ میلیارد تومان از این میزان به معاملات خرد اختصاص داشت. با این حال اما میزان ارزش معاملات خرد نسبت به روز دوشنبه با کاهش ۱۱ درصدی مواجه بود. از سوی دیگر نیز روز گذشته اگرچه حقیقی‌ها دست‌کم تا یک ساعت نخست معاملات بیش از ۵۰ میلیارد تومان وارد بازار کرده بودند اما در نهایت با خارج کردن ۴۳ میلیارد تومان از بازار سرمایه به روند پنج روزه ورود پول حقیقی به بازار سرمایه پایان دادند. بیشترین خروج پول حقیقی در روز گذشته در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری رخ داد. این در حالی بود که گروه‌های فرآورده‌های نفتی و استخراج کانه‌های فلزی برای حقیقی‌ها جذاب‌تر و شاهد ورود پول این دسته از بازیگران بازار سرمایه بودند. نکته قابل توجه دیگر در معاملات روز گذشته بازار، عقبگرد شستا پس از هشت روز رشد متوالی بود. در پایان معاملات روز گذشته،‌ شستا با افت ۶/۱ درصدی قیمت نسبت به روز دوشنبه، عدد هزار و ۳۵۱ تومان را به عنوان قیمت پایانی ثبت کرد و نزولی شد. گفتنی است نماد شستا طی هشت روز معاملاتی پیاپی توانسته بود رشدی بیش از ۳۰ درصد را نصیب سهامداران کند.
با این حال اما از بیش از ۱۴۰ میلیون برگه سهام معامله شده نماد شستا در روز گذشته، ۱۳۰ میلیون برگه سهم معادل ۹۰ درصد کل معاملات را خرید حقیقی‌ها به خود اختصاص داده بود. به نظر می‌رسد انتشار اخبار مثبت از سوی هلدینگ شستا طی روزهای اخیر، این نماد را مجددا برای حقیقی‌ها جذاب کرده است. یکی دیگر از نکات قابل توجه معاملات طی روزهای گذشته به ویژه روز سه‌شنبه، توجه معامله‌گران به گروه‌های متنوع بازار بوده است. در حالی که در بیشتر روزهای معاملات،‌ گروه‌های فلزات اساسی، بانکی، شیمیایی، پالایشی و خودرویی بیش از دیگر گروه‌ها مورد توچه بازیگران حقیقی و حقوقی قرار می‌گرفتند و بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص می‌دادند اما طی روزهای گذشته،‌ گروه‌های دارویی، سرمایه‌گذاری، کانه‌های فلزی و چند رشته‌ای صنعتی نیز به گروه‌های پرتقاضای بازار سرمایه پیوسته و توانسته‌اند ارزش معاملات مطلوبی ثبت کنند. از سوی دیگر نیز طی بیش از سه ماه گذشته شاهد افت تدریجی حجم و ارزش صف‌های فروش از یک سو و افزایش تقاضا و صف‌های خرید از سوی دیگر بوده‌ایم. این روند تا روز گذشته نیز همچنان ادامه داشته است. روز سه‌شنبه در مرحله پیش گشایش بازار، ارزش صف‌های فروش هزار و ۷۹۵ میلیارد تومان در ۲۰۹ نماد بود. این در حالی بود که ۱۱۵ صف خرید با ارزش دو هزار و ۳۶۰ میلیارد تومانی بر هیجان فروش غلبه داشت. در پایان معاملات نیز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز دوشنبه معادل ۶ درصد افزایش یافته و در رقم ۴۴۳ میلیارد تومان ایستاده بود. این در حالی بود که ارزش صف‌های فروش نیز ۱۸ درصد کاهش داشت و هزار و ۴۴ میلیارد تومان شد. با این حال اما کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند، مادامی که نمادهای قفل شده اصلاح قیمتی مناسبی را تجربه نکنند، تعداد صف‌های فروش در بازار همچنان بالا خواهد بود. روز گذشته شرکت تازه عرضه شده محصولات کاغذی لطیف (با نماد معاملاتی لطیف) با صف‌ خرید ۲۰۷ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفته بود. پس از لطیف، نمادهای اخابر (مخابرات ایران) و اتکای (بیمه اتکایی ایرانیان) بیشترین صف خرید را داشتند. بیشترین صف فروش نیز به ثنوسا (نوسازی و ساختمان تهران) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۶۰ میلیارد تومانی را ثبت کرد. پس از ثنوسا، بکاب (صنایع جوشکاب یزد) و خزر (فنرسازی زر) بیشترین صف فروش را داشتند.